Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Operatörer & abonnemang › Vad blir billigast?
-
AuthorPosts
-
Jag går i tankarna om att köpa en iphone 3gs och försöker reda ut vilket abonemang/kontantkort som skulle bli bäst för mig.
Helst av allt skulle jag vilja ha Tele2/comviq eftersom min flickvän har det. Isåfall gäller väll att köpa en olåst mobil och köra något kontantkort från dem. Grejen är att köper jag en iphone så vill jag ha fri surf. Kan jag få det med ett tele2/comviq-kort i telefonen?Vad är annars det billigaste alternativet på marknaden just nu om man vill ha fri surf?
Ja du kan få fri-surf med tele2.
Dock enbart med abonnemang hos tele2. Gäller detsamma hos alla andra svenska operatörer, att få fri-surf så måste man ha ett abonnemang som man kan koppla fri-surf till.Hmm, okej.
Följande kanske man ska fundera på då…
“Tele2 Kompis Student-abonnemang – 19kr månaden” + antingen “Mobil surf Medium – 89 kr/mån” eller “Mobil surf Large – 159 kr/mån”.
1gb surf innan hastigheten begränsas på medium och 5gb på large. Svårt att veta hur mycket man kommer göra åt.
I vilket fall så låter det väll som en ganska prisvärd lösning väll?Ja det låter som en prisvärd lösning.
Yes =). Då börjar arbetet med att hitta en olåst till bästa pris då…
Du kan tex köpa kontant iPhone 3GS hos tre (3) och be dom låsa upp den direkt efter köpet mot en kostnad av 300-350 SEK tror jag de tar.
Känner du dig lite modig eller känner stort förtroende för säljaren så finns det numera drösvis med lagligt upplåsta Telia 3G iPhones på marknaden. Många är dessutom nästan helt nya efter att ha ‘råkat’ gå sönder precis innan 1-årsgarantin gick ut 🙂
Jag har sett dessa för strax under 3000:-, att jämföra med en ny upplåst 3GS 16GB från Tre för 6645:- som jag själv slog till på
Det låter ju faktiskt väldigt lockande att betala kring 3000kr istället. Vart ska jag hålla utkik? Jag är lite rädd för att köpa på blocket av privatperson efter att ha blivit lurad på 2000kr.
@klonka 51266 wrote:
Det låter ju faktiskt väldigt lockande att betala kring 3000kr istället. Vart ska jag hålla utkik? Jag är lite rädd för att köpa på blocket av privatperson efter att ha blivit lurad på 2000kr.
Kontakta bara de i Stockholm. Ta med en vän som har koll på iPhones.. Du ska alltid möta peronen ansikte mot ansikte, testa också att ditt kontantkort fungerar med telefonen.. Kolla IMEI på telefonen + kartongen. Kartongen ska alltid vara med!
Hur blir man lurad på 2000kr? Vad skulle du köpa? (OT)
…jag var dum helt enkelt…ville så gärna att det skulle vara sant så jag förträngde att det kunde vara bluff.
Jag betalade in 2000kr i förskott för ett nintendo Wii på blocket…fick aldrig nått wii givetvis.@klonka 51360 wrote:
…jag var dum helt enkelt…ville så gärna att det skulle vara sant så jag förträngde att det kunde vara bluff.
Jag betalade in 2000kr i förskott för ett nintendo Wii på blocket…fick aldrig nått wii givetvis.Aj fan! Aja denne som blåste dig lever kanske inte lyckligt idag? 😉
Hur ska du göra med iPhone? Jag köpte min från Telia i hopp om att få 3.0 (Detta var innan blacksn0w kom). Nu har de sänkt med 300 så totalt blir de 5400kr för en 16Gig..
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill ju köpa så jag kan sätta in kontantkort från tele2 då som sagt. Det verkar som att det bästa är att få den upplåst i butiken väll? Blir det inte massa problem om man låser upp den på annat vis? Verkar som att man inte kan uppdatera osv.
Klart jag hade valt att låsa upp den själv om man kunde tjäna massa pengar på det, och jag visste att mobilen skulle fungera lika bra som om de låste upp den i butik.
Vad är blacksn0w?@klonka 51434 wrote:
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag vill ju köpa så jag kan sätta in kontantkort från tele2 då som sagt. Det verkar som att det bästa är att få den upplåst i butiken väll? Blir det inte massa problem om man låser upp den på annat vis? Verkar som att man inte kan uppdatera osv.
Klart jag hade valt att låsa upp den själv om man kunde tjäna massa pengar på det, och jag visste att mobilen skulle fungera lika bra som om de låste upp den i butik.
Vad är blacksn0w?Bäst är ju om du låser upp telen hos operatören du köper den hos.
För då kan du uppdatera utan problem i iTunes utan att telefonen blir operatörslåst igen.Vad är blacksn0w?
Blacksn0w är mjukvaru-upplåsning för telefonens baseband.
Dvs, används för att få bort operatörslåset och använda valfritt simkort med.Om du jailbreakar och låser upp telefonen med blacksn0w och sedan framöver uppdaterar din telefons firmware i iTunes så kanske det innehåller ett nytt baseband som ännu inte är knäckt för upplåsning och då sitter du fast med en operatörslåst telefon.
Vad du än gör, gå inte till nån vanlig affär och få telen upplåst.
De låser upp telen med gratislösningar i form av dev-teams upplåsningar eller geohot`s upplåsnings-mjukvara och tar betalt för det.Som sagt, ska du låsa upp telen i “butik” så gör det hos den operatör som telen är operatörslåst till.
Det finns för och nackdelar att köpa en telefon som du sedan låser upp (Från tre)
Nackdelar
Den är lite dyrare. 16gb kostar 6400kr från tre och sen upplåsning på 350kr tillkommer. Så totalt blir det ca 1400kr dyrare att köpa en upplåst telefon än att köpa den billigaste från Telia. Tror att det skiljer lika mycket mellan 32GB ocksåFördelarna är som muffins säger;
Du kan uppdatera hur du vill, dock om du jailbreakat så får du se upp!
Haha.. nu kom jag inte på så mycket:P Jag säger att det är helt klart värt det! Jag har en upplåst 32GB från tre och det är najs 😀Jag har hittat en som säljer en iphone 3gs 32gb för 4900kr och som bor i samma stad som mig. Han säger att telefonen har nästan 1 år kvar på garantin och är som ny. Den är låst till 3 i minst 1,5 år till säger han också. Men kan jag gå till en tre-butik och få den upplåst ifall jag köper den av honom? Behöver jag kvitto för att bevisa att den är köpt i just den butiken då?
Sedan började jag fundera lite på om 4900kr är ett bra pris eller inte. Om jag köper den med abonnemang hos telia går den på totalt 5695kr + abonnemangsavgifterna då. Jag hade försöka slippa undan telia-abonnemang men det verkar va rätt prisvärt erbjudande ändå.Vad säger ni? =)
@klonka 51485 wrote:
Jag har hittat en som säljer en iphone 3gs 32gb för 4900kr och som bor i samma stad som mig. Han säger att telefonen har nästan 1 år kvar på garantin och är som ny. Den är låst till 3 i minst 1,5 år till säger han också. Men kan jag gå till en tre-butik och få den upplåst ifall jag köper den av honom? Behöver jag kvitto för att bevisa att den är köpt i just den butiken då?
Sedan började jag fundera lite på om 4900kr är ett bra pris eller inte. Om jag köper den med abonnemang hos telia går den på totalt 5695kr + abonnemangsavgifterna då. Jag hade försöka slippa undan telia-abonnemang men det verkar va rätt prisvärt erbjudande ändå.Vad säger ni? =)
Om den är bunden till ett abonnemang kan du inte låsa upp den via Tre förän om 18 måander så 4900;- för en låst 32GB med nya bootromet är att ta i tycker jag
Som svar på din fråga om det är “onödigt att köpa en butiksupplåst mobil när man ändå tänkt jailbreak:a?”
Det finns absolut goda själv till att köpa en fabriksupplåst iPhone även om du tänker jailbreaka. Själva fulupplåsningen skapar problem och ju fler felkällor du kan eliminera desto bättre. Själv kör jag en JB:ad fabriksupplåst 3GS och jag har inga av de problem som typiskt sett brukar diskuteras här. Om detta beror på att jag har mer tur eller kan mer än förstagångspostare låter jag vara osagt 😮
Jag sitter i samma sitsl som freebo 🙂
Jag har precis beställt en 3Gs 16gb från Halebop.
3600:- för mobilen, 24 månaders bindingstid med halebop vänner + mobilsurf fastpris. 88:- första 12 och sedan 118:-/månad.
Finns samma deal med 8gb där telefonen kostar 2400:- och för 3gs 32gb(kommer ej ihåg pris)Går från en gammal sony ericsson utan 3g till denna underbara mobil.
@Märdin 52090 wrote:
Jag har precis beställt en 3Gs 16gb från Halebop.
3600:- för mobilen, 24 månaders bindingstid med halebop vänner + mobilsurf fastpris. 88:- första 12 och sedan 118:-/månad.
Finns samma deal med 8gb där telefonen kostar 2400:- och för 3gs 32gb(kommer ej ihåg pris)Går från en gammal sony ericsson utan 3g till denna underbara mobil.
Ska du ha halebop eller? Annars så har du betalt 700 mer än vad de kostar hos telia
halebop har riktigt sköna priser 🙂 har själv en ifrån halebop ! fast använder dock abonemanget.
@h3nr11k 52097 wrote:
Ska du ha halebop eller? Annars så har du betalt 700 mer än vad de kostar hos telia
Va? Är Telia billigare? Jag bryr mig inte om vilken operatör jag har och tyckte det här var det billigaste jag kunde hitta. När jag kollade så skulle 3gs kosta 5200:- för mig och sen lika mycket för abbonemanget. Surf & sms är ett måste för mig.
Telia för vänner i 12 månader går på totalt 5200 eller 5300 kr..
Hejsan! Jag har tyvärr krossat min iphone, glaset, inte displayen….
Jag undrar hur mycket det kostar att laga den på telia..
Någon som vet?
Mycket tacksam för svar =)Hejsan! Har tyvärr krossat min iphone i marken… =(
Är det möjligtvis någon som vet hur mycket det kostar att laga glaset?
Tacksam för svar =)Jag köpte ett glas för 500 kr hos Mr Gizmo och bytte ut den själv men om du vill lämna in den kolla i denna tråd https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/4232-www-robertservice-se-reparera-skaerm-1799-kr.html
Om fri surf är väldigt viktigt kan jag rekommendera 3pott299 som har en kampanj där man tar en iphone 3g 8gb med det abonnemanget så ingår fri surf (5gb) och full hastighet, samtidigt ringer du för hela beloppet (dvs. 299 kr)
@mrsmart 54109 wrote:
Om fri surf är väldigt viktigt kan jag rekommendera 3pott299 som har en kampanj där man tar en iphone 3g 8gb med det abonnemanget så ingår fri surf (5gb) och full hastighet, samtidigt ringer du för hela beloppet (dvs. 299 kr)
Helt ok men jag ogillar alla dessa kampanjer för att bli av med lagret av de gamla 3G-modellerna. I ärlighetens namn har de blivt alldeles förtvivlat lämnade i dammet av 3GSen och de flesta som köper/binder upp sig i 1-2 år på en 3G tror jag ångrar sig bittert inom kort
Freebo varför tror du att man kommer att ångra sig bittert? För jag funderar själv på 3pott299 abonnemanget, och vill ju inte ångra mig bittert så snälla förtydliga vad du menar.
Tack på förhand.
Off topic: Funderar även på att ta iphone 3g 8gb med abonnemanget iPhone Telenor Surfa för 199 kr/mån. Fri surf och max hastighet, dock inget att ringa för. Nån med kommentar kring detta abonnemang?
3G är redan idag avsevärt mycket segare än 3GS modellen och utvecklarna lär ju inte ha 3G modellen i åtanke när de kodar sina nya applikationer. 3G modellen är inom kort inte förra modellen utan förrförra, binder du upp dig frivilligt på en sån så är jag rätt säker på att du ångrar dig.
Inte skulle du köpa en Pentium 133MHz PC idag?
3G är redan idag avsevärt mycket segare än 3GS modellen och utvecklarna lär ju inte ha 3G modellen i åtanke när de kodar sina nya applikationer. 3G modellen är inom kort inte förra modellen utan förrförra, binder du upp dig frivilligt på en sån så är jag rätt säker på att du ångrar dig.
Inte skulle du köpa en Pentium 133MHz PC idag?
– Du gör en bra poäng, men ändå osäker. Tycker inte skillnaden är så stor, i allafall inte rent prestandamässigt. Sedan så känns det som om 3gs blir förra om iphone släpper en 4g, så då kan jag väl vänta tills dess eller? Enligt mina källor kommer 4g till sommaren, kan dock vara helt ute och cyklar.
@mrsmart 54308 wrote:
– Du gör en bra poäng, men ändå osäker. Tycker inte skillnaden är så stor, i allafall inte rent prestandamässigt. Sedan så känns det som om 3gs blir förra om iphone släpper en 4g, så då kan jag väl vänta tills dess eller? Enligt mina källor kommer 4g till sommaren, kan dock vara helt ute och cyklar.
Om du vill ha nu; Köp 3GS
Om du orkar vänta till sommaren;Köp fjärde generationens iPhone(INTE 4G FÖR DET ÄR EN TYP AV NÄTVERK!!!)Om du vill ha nu; Köp 3GS
Om du orkar vänta till sommaren;Köp fjärde generationens iPhone(INTE 4G FÖR DET ÄR EN TYP AV NÄTVERK!!!)
__________________Inte så länge till sommaren… och om argumentet teckna ej upp dig 24 månader till 3g höll borde det hålla här med angående modellen 3gs, eller?
@mrsmart 54314 wrote:
Inte så länge till sommaren… och om argumentet teckna ej upp dig 24 månader till 3g höll borde det hålla här med angående modellen 3gs, eller?
Okej. Köp en 3GS som du låser upp via tre. Sälj den när den fjärde iPhonen kommer för då är alla så överkåta (Precis när 3GS kom). Jag sitter på en 3GS med 24månaders bindning men det gör inget.. Har tele2 och låter bara räkningen betala sig själv..
Okej. Köp en 3GS som du låser upp via tre. Sälj den när den fjärde iPhonen kommer för då är alla så överkåta (Precis när 3GS kom). Jag sitter på en 3GS med 24månaders bindning men det gör inget.. Har tele2 och låter bara räkningen betala sig själv..
Förstår din agitarion men den övertygar mig inte. iPhone 3g 8gb är mest adekvat för mig och därmed basta…
Du gör som du vill. Jag hade nog väntat men det beror nog på vad du har idag.. Om du har en påse sten så är 3G en uppgrade!
Har ingen påse sten, men alltjämnt en sony ericsson k810
Köp en 3GS på dustin och lås upp den (den är låst till telia). Inget abonemang eller sådant tjaffs de blir billigt och snabb service.
Köpa Iphone, men var?
Tjenare! jag har lite funderingar över att köpa en Iphone 3G. Jag har kollat runt bland det olika abonnemangen och fastnat för Halebops. Det är alltså 8gb vi snackar om:). Nu är min fråga är det någon som har köpt en 3G 8gb från Halebop? Och i så fall hur bra tycker du det fungerar? Eller är det bättre att byta upp sig till en 3GS?
Jag är ny här på forumet så kom med förslag om vad som är bäst att köpa, vilket abonnemang som är bättre än det andra och dylikt.
Tack på förhand! 😮
/Flyttat från egen tråd till generell inköpstråd/Mod
Hej Abbe!
Varför inte köpa en 3GS direkt? Tänker du köpa en 3G idag och sen vänta till den fjärde iPhonen kommer?Själv sitter jag på en 32GB 3GS som funkar prima! Jag köpte min via tre och låste sedan upp dem via dem (Jag har Tele2 som abb). Du vet kanske var som skiljer mellan 3G och 3GS?
Kompass
Snabbare(Upp till dubbelt så snabb om inte mer)
kan köpa 32GB (3G finns bara i 8 och 16GB)Jag vet inte prisskillnaderna i huvudet men jag tror det diffar på en tusing eller så?
Vad har du för operatör idag? Halebop, tele2, telia?Det är det jag har suttit och funderat över, ska man ha en 3GS eller inte? Jag tycker i alla fall att Halebop är det som lockar mest. Fri surf och Gratis sms för ett månads pris av 168kr ifall man lägger ut runt 2000kr för en 3GS. Är det värt det eller inte är frågan. Ifall det blir 3GS så blir det troligen en 16GB
Idag har jag en kontantkorts mobil från Telenor som jag själv tycker inte lönar sig så mycket, det är ganska dyrt och ringa och ifall jag ska ha gratis sms så kostar det 100kr till. 🙁
@abbe‘siphone 54865 wrote:
Det är det jag har suttit och funderat över, ska man ha en 3GS eller inte? Jag tycker i alla fall att Halebop är det som lockar mest. Fri surf och Gratis sms för ett månads pris av 168kr ifall man lägger ut runt 2000kr för en 3GS. Är det värt det eller inte är frågan. Ifall det blir 3GS så blir det troligen en 16GB
Idag har jag en kontantkorts mobil från Telenor som jag själv tycker inte lönar sig så mycket, det är ganska dyrt och ringa och ifall jag ska ha gratis sms så kostar det 100kr till. 🙁
Okej. Halebop ska vara bra vad jag förstår det (Det är ett dotterbolag till Telia så det är samma nät de använder) Så som ajg kommer ihåg det så skulle en 16GB 3GS kosta runt 6200kr för ett år och då betalar man både mobilen och abonemanget. Jag hade tänkt att köpa en sådan men min flickvän hotade med att aldrig smsa mer.. Det är bland annat därför jag är kvar på Tele2 som jag är supernöjd med. Om du vill ha Tele2 så kan du endast köpa vida tre och låsa upp den av dem. Det hade gått att köpa från Telia, Halebop eller Telenor innan men nu har de uppdaterat basebandet vilket gör så att det ej går att låsa upp.
Okej okej! Eftersom att jag aldrig har ägt en Iphone tidigare, kan det vara onödigt att ge sig på en 3GS 16gb då?
Okej okej! Eftersom att jag aldrig har ägt en Iphone tidigare, kan det vara onödigt att ge sig på en 3GS 16gb då?
– Jaaa
Funderar för fullt, men det är ingen som använder sig av Halebop Hallå med Surf Bas för en 3GS? Tänkte höra ifall man inte känner för att ha kvar abonnemanget och sedan vill betala allt för telefonen, skulle det kunna gå? Tex ifall man har tecknat ett 24 månaders abonnemang och sedan har pengarna för att kunna köp lös den? 🙂
Funderar för fullt, men det är ingen som använder sig av Halebop Hallå med Surf Bas för en 3GS? Tänkte höra ifall man inte känner för att ha kvar abonnemanget och sedan vill betala allt för telefonen, skulle det kunna gå? Tex ifall man har tecknat ett 24 månaders abonnemang och sedan har pengarna för att kunna köp lös den?
Den förhöjda månadsavgiften kan göras om till en engångsavgift, så den lägsta månadskostnaden du kan ha blir 118kr/mån i 24 månader.
@abbe‘siphone 54870 wrote:
Tänk också på att det blir ett sk. tethered-jailbreak på de nya 3Gs telefonerna om du har tänkt att jailbreaka (dvs, om mobilens batteri dör eller liknande försvinner ditt jailbreak/upplåsning). Om du tänkt jailbreaka utan bekymmer är nog en 3G bäst, annars är 3Gs’en en riktigt bra telefon. 😛
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.