Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › fw 3.1.3 – UPPDATERA INTE
-
AuthorPosts
-
Tänkte precis skapa en tråd och skriva det så såg jag denna tråd.
Dev Team
3.1.3 and thee
WARNING! At 10.30AM PST on February 2nd 2010 Apple released the 3.1.3 version (7E18) of the iPhoneOS.If you care about your jailbreak and unlock, don’t update your device – 3G and 3G(S) owners should pay particular attention to this warning.
•PwnageTool and redsn0w are not yet compatible with 3.1.3
•There is no estimated release time for compatible tools (please don’t bug us about this).
•Any information we have regarding this update will be posted here.
•You can also follow us on twitter – @iphone_dev
Dev-Team BlogSnart kommer en störtflod av användare med oanvändbara iPhones… Den uppdaterades automatiskt, min katt/bror gjorde det :/
Jag hade en känsla att nåt skulle dyka upp med tanke på iTunes uppdateringen. Har inte vågat uppdatera iTunes heller då jag inte litar på apple, även om det har sagts att det är ofarlig.
Vad innehåller den för fix annars då? Vad ska den vara bra för?
Och jag tyckte ni sa att bootlaodern var en hårdvara och inte en mjukvara?Tror herr Freebo och grabbarna får brygga mycket kaffe ikväll om de ska orka svara på allt som dyker upp efter 3.1.3 fw 🙂
Tjenare! Har precis registrerat mig här! Jag tänkte bara fråga om ni TROR att dev team eller George Hotz kommer att baka ihop en jailbreak med den nya uppdatering + unthetrad tillsammans denna gång? Tack för svar! 🙂
Hej Lucien.R. Just nu så tror jag inte eller vet jag inte hur det blir med JB/unlock för 3.1.3 och fixandet av tetherd JB.. Greenp0sion håller på och ska kanske(läs aldrig) släppas när nya iPhone kommer till sommar. Jag tror att vi får vänta att se vad Geohot och Dev säger.. Tror att Geohot inte pallar att fixa något nytt just nu men vi får helt enkelt se.. Vi har kanske JB om några dagar om han håller samma takt som förut 😛
Okej! 🙂 tack för svar! haha! jag tror inte heller Geohot pallar med något just nu. Tack för svar och vill bara berömma lite för er support! har läst mycket som gäst forumet är kanon!
För några månader sedan köpte jag en iphone 3gs, med fw 3.1.2. Jag lyckades jailbreak och unlocka.
Men idag testade jag att installera ett nytt program genom cydia, och min iphone behövdes reboota. Men den startades aldrig och skrämen blev bara svart. Så jag testade att starta om iphonen, men “connect to itunes” loggan visades.
Jag tänkte att det inte var några problem – för allt jag behövde göra var att rejailbreaka iphonen. Men icke, bilden på geo hots ansikte kom upp, och skärmen blev återigen svart.
Då var det bara en sak kvar – factory återställning. Men nu har iPhone fått en ny uppdatering, 3.1.3. Jag vägrar installera 3.1.3. Finns det något sätt att återställa telefonen till fabriksinställningar med 3.1.2? Lura iTunes att installera 3.1.2, eller något.
Har ni några kunskaper inom detta, så vore det guld om ni kunde hjälpa mig.
Post flyttad av Mod
SHSH är det du ska söka på. Jag kan inte allt utan och innan men du måste skapa en egen ipsw fil om jag inte minns fel. Lämnar över till folk som kan!
Även om jag bara vill göra en factory reset? Måste jag även då ha sparat SHSH?
Om jag inte sparat SHSH, är jag körd?
Nu är det så att jag har 2 iphone 3gs. Kan jag på något sätt spara SHSH från min fungerade telefon, och föra över den på något sätt till den som inte fungerar?
@chiching 54127 wrote:
Nu är det så att jag har 2 iphone 3gs. Kan jag på något sätt spara SHSH från min fungerade telefon, och föra över den på något sätt till den som inte fungerar?
Om du har jailbreak och cydia så har du SHSH på servern.
Det där lät som japanska för mig. Hur lokaliserar jag SHSH? Gör man det genom itunes?
Om det är från cydia så måste väl iphonen fungera – på min ena iphone så har jag “connect to itunes” loggan.
@h3nr11k 54129 wrote:
Om du har jailbreak och cydia så har du SHSH på servern.
Man måste välja själv i cydia ifall man vill ha sin ECID SHSH sparad. Cydia gör inte det automatisk då alla inte ville ha det.
@chiching 54127 wrote:
Ecid står för Exclusive Chip ID och SHSH är din iphone signatur kod. ECID SHSH är unikt för varje iphone och kan inte användas till andra enheter.
Uppdatering från Dev Team:
Redsn0w klarar av att jaibreaka iphone 2G och 3G, däremot ska du inte röra 3.1.3 om du vill låsa upp din iphone.
“Don’t go near this if you have 3GS, newer ipt2G, or any ipt3G. Don’t do it for iPhone 3G if you need an unlock though (really, don’t!).”
Dev-Team BlogSå då är jag körd med andra ord? Är detta ett kännt fel?
Att när man jailbreakar så först kommer GeoHots ansikte upp, sedan så slocknar iphonen bara, och rebootas inte. När man trycker på “ON” knappen så kommer “connect to itunes” loggan, och samma sak händer när man jailbreakar åter och åter igen.
testa med att byta usb. Det gjorde jag och det funkade.
@fredda-79 54135 wrote:
testa med att byta usb. Det gjorde jag och det funkade.
Menar du att du lyckades jailbreaka en 3Gs med fw 3.1.3 med blackra1n?
nej tänkte inte på att han uppdaterat till 3.1.3. Trodde det bara var problem med jailbreak och fw 3.1.2. Läste slarvigt.
Sorry!Måste följa detta och se om man kommer på en läsning fort.
Finns det någon tråd hur man använder SHSH från cydia. Jag menar om min tel nu låser sig och man måste göra en frabriksinställning. (Den gör ju uppdatering automatiskt då , eller?)
Alltså när man satt telen i dfu läge.Nej, jag har ännu inte uppdaterat till 3.1.3. Ha i minnet att jag har 2st 3Gs, båda har 3.1.2.
Problemet är att ena iPhone som jag köpte idag jailbreakade jag, med blackrain, och så fungerade även unlocken. Sedan gick jag in på cydia och laddade ner Winterboard. Den krävde att jag startade om min iphone. När jag gjorde det kom “koppla till itunes” loggan upp.
Tidigare så har det hänt massor med gånger, då har jag bara jailbreakat om den. Men den här gången så startar den om, och ber mig koppla den till itunes igen. Så då tänkte jag att jag behöver bara göra en factory reset – det var då itunes bad mig ladda ner 3.1.3 – vilket jag inte gjorde.
Så samma bootroom som tidigare, samma firmware (3.1.2).
Det här betyder att vissa som behöver en factory reset måste med andra ord installera 3.1.3. Som jag förstått det ska det gå att göra en factory reset genom att lura iTunes till en ny sida som du redigerar i din host fil så du kan enkelt tanka ner 3.1.2. Frågan är, måste man manuellt spara sin SHSH eller gör Cydia automatiskt det?
@fredda-79 54137 wrote:
Finns det någon tråd hur man använder SHSH från cydia. Jag menar om min tel nu låser sig och man måste göra en frabriksinställning. (Den gör ju uppdatering automatiskt då , eller?)
Alltså när man satt telen i dfu läge.Förklaring och en bra guide [Howto] Setup local 3GS restore verification server (ECID SHSH)
Detta kommer inte att nergradera basebandet. 3.1.3 uppgraderar basebandet till 5.12.01 och det finns ingen upplåsning till den.
@chiching 54142 wrote:
Nej, jag har ännu inte uppdaterat till 3.1.3. Ha i minnet att jag har 2st 3Gs, båda har 3.1.2.
Problemet är att ena iPhone som jag köpte idag jailbreakade jag, med blackrain, och så fungerade även unlocken. Sedan gick jag in på cydia och laddade ner Winterboard. Den krävde att jag startade om min iphone. När jag gjorde det kom “koppla till itunes” loggan upp.
Tidigare så har det hänt massor med gånger, då har jag bara jailbreakat om den. Men den här gången så startar den om, och ber mig koppla den till itunes igen. Så då tänkte jag att jag behöver bara göra en factory reset – det var då itunes bad mig ladda ner 3.1.3 – vilket jag inte gjorde.
Så samma bootroom som tidigare, samma firmware (3.1.2).
Det här betyder att vissa som behöver en factory reset måste med andra ord installera 3.1.3. Som jag förstått det ska det gå att göra en factory reset genom att lura iTunes till en ny sida som du redigerar i din host fil så du kan enkelt tanka ner 3.1.2. Frågan är, måste man manuellt spara sin SHSH eller gör Cydia automatiskt det?
Det måste man manuellt göra då en del tydligen inte vill ha det.
Vet ej om det hjälper att byta usb men testa skadar ju inte. Bara du inte gör en factory reset för då lägger den nog in 3.1.3.
(Detta vad jag tror iaf och vad jag hade testat att göra).okej Ponyboy då kanske jag hänger med lite till.
De kan då ställa till det ibland. Börjar bli trött på nya baseband och att man inte kan nergradera sin iphone. Varför ska de krångla till det så för?@fredda-79 54145 wrote:
okej Ponyboy då kanske jag hänger med lite till.
De kan då ställa till det ibland. Börjar bli trött på nya baseband och att man inte kan nergradera sin iphone. Varför ska de krångla till det så för?För att företag förlorar miljoner på folk som unlockar.
Jag kommer nog inte tanka ned nya iTunes alls. Saken är att den känner av att du har en lägre version än den som finns och det är just därför det inte går.Ponny: Tack, jag hade glömt bort.. Borde kanske spara i alla fall..
kan man nergradera itunes då? Jag uppdatera det ju idag och vad jag förstår nu skulle jag inte gjort det. Nu kommer väl en text upp att uppdatera så fort jag ansluter min iphone.
Ska bara komma på hur jag ska göra lättast ifall min låser sig som den gjort en gång tidigare och jag fick sätta den i dfu läge och köra fabriksinställningar. Då uppdaterar den väl automatiskt till nyaste fwn. Det vill jag ju inte.
(Mycket att läsa om shsh och jag blir inte riktigt klok på allt).@fredda-79 54145 wrote:
okej Ponyboy då kanske jag hänger med lite till.
De kan då ställa till det ibland. Börjar bli trött på nya baseband och att man inte kan nergradera sin iphone. Varför ska de krångla till det så för?Just för att krångla till det. Fw 3.1.3 uppgift är att stoppa jailbreak och upplåsning.
iPhone OS 3.1.3 Software Update
▪Improves the accuracy of reported battery level on iPhone 3GS
▪Resolves issue where third-party apps would not launch in some instances
▪Fixes bug that may cause an app to crash when using the Japanese Kana keyboard@ponyboy 54148 wrote:
Just för att krångla till det. Fw 3.1.3 uppgift är att stoppa jailbreak och upplåsning.
iPhone OS 3.1.3 Software Update
▪Improves the accuracy of reported battery level on iPhone 3GS
▪Resolves issue where third-party apps would not launch in some instances
▪Fixes bug that may cause an app to crash when using the Japanese Kana keyboardDessa uppdateringar är ingenting att ha.
Däremot måste jag medge att appar kraschar när man bytar till det japanska tangentbordet, har hänt många gånger. Stackars japaner.
@mossarelli 54151 wrote:
Dessa uppdateringar är ingenting att ha.
Däremot måste jag medge att appar kraschar när man bytar till det japanska tangentbordet, har hänt många gånger. Stackars japaner.
Du byter ofta till det japanska tangentbordet oxå hör jag…
Går la jailbreaka med redsnow ?
@iphonedanne 54162 wrote:
Går la jailbreaka med redsnow ?
Det går med 3G men ej med 3GS. Om jag är beroende av jailbreak eller dylikt så skulle jag inte uppdatera iTunes eller iPhonen. Ja de. Går att ladda med en tidigare version av iTunes på iclarifieds hemsida!
Min fråga är fortfarande inte besvarad, vilket gör mig till ett frågetecken.
Jag har 3.1.2, går det att fabriksåterställa min iPhone, med Apples uppdatering 3.1.2? Utan att behöva ladda ner 3.1.3.
Min iphone gick att jailbreaka och unlocka, men när jag startade om telefonen så var jag tvungen att jailbreaka den igen med blackra1n för att blackra1n är ju inte tethered. Det var då telefonen började bete sig skumt. När jag jailbreakar den så blir skärmen bara svart och telefonen hamnar i DFU läge.
Så jag har 3.1.2, men en telefon som inte går att re-jailbreaka. Vad kan man göra nu? Jag har både mac och pc.
@chiching 54214 wrote:
Min fråga är fortfarande inte besvarad, vilket gör mig till ett frågetecken.
Jag har 3.1.2, går det att fabriksåterställa min iPhone, med Apples uppdatering 3.1.2? Utan att behöva ladda ner 3.1.3.
Min iphone gick att jailbreaka och unlocka, men när jag startade om telefonen så var jag tvungen att jailbreaka den igen med blackra1n för att blackra1n är ju inte tethered. Det var då telefonen började bete sig skumt. När jag jailbreakar den så blir skärmen bara svart och telefonen hamnar i DFU läge.
Så jag har 3.1.2, men en telefon som inte går att re-jailbreaka. Vad kan man göra nu? Jag har både mac och pc.
Du kan återställa till 3.1.2 endast om du har sparat din SHSH. Kolla denna tråd https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6763-har-du-uppdatert-till-fw-3-1-3-av-misstag-se-hit.html
Sparas inte min SHSH automatiskt på Sauriks server när jag installerade Cydia?
jo precis, det är därför du skall använda guiden Ponyboy länkande till. Den använder sig av Saurik’s server
Måste man vara uppkopplad mot internet? Det står att iTunes inte verkar kunna kontakta till updateringsservern. Måste jag vara kopplad till internet då?
Ja du måste vara uppkopplad mot internet, med hacket i guiden kopplar iTunes upp sig mot en annan server än Apples. Det är det som är det fina i kråksången
@freebo 54221 wrote:
jo precis, det är därför du skall använda guiden Ponyboy länkande till. Den använder sig av Saurik’s server
Cydia sparar inte din SHSH automatisk. Saurik fick mycket gnäll i början angående om det och då tog han bort det. För att spara SHSH i cydia måste man trycka på Make My Life Easier i första sidan i cydia.
http://farm3.static.flickr.com/2633/3939335106_edf443f556.jpgAlltså jag blir inte klok på detta och behöver hjälp.
NU har jag fw3.1.2 och baseband 05.11.07 jag har inte tänkt uppdatera min tel till 3.1.3 men OM det blir så att min Iphone låser sig av någon anliedning och det bara går att starta om den i dfu läge går det då på något sätt att återställa iphonen till fabriksinställning utan att den uppdateras till 3.1.3 och till den nya basebandet?
Tänkte ligga steget före denna gång det är därför jag undrar.@fredda-79 54229 wrote:
Alltså jag blir inte klok på detta och behöver hjälp.
NU har jag fw3.1.2 och baseband 05.11.07 jag har inte tänkt uppdatera min tel till 3.1.3 men OM det blir så att min Iphone låser sig av någon anliedning och det bara går att starta om den i dfu läge går det då på något sätt att återställa iphonen till fabriksinställning utan att den uppdateras till 3.1.3 och till den nya basebandet?
Tänkte ligga steget före denna gång det är därför jag undrar.I första sidan i Cydia kolla högst upp ifall du har sparat din SHSH, se här. Om inte välj Make My Life Easier, se här
Då har du möjlighet att återställa till 3.1.2 i framtiden.Ponyboy det har jag självklart gjort men då kan jag alltså återställa utan att få det nya basebandet?
Det där var inte bra, så den har med andra ord inte sparat min SHSH. Vad beror error 2002 på? Googlat lite på det, vissa säger att det är USB relaterat. Men jag har testat på många olika USB-uttag. Detta sker när jag försöker uppdatera till 3.1.2 (restore) genom länken någon gav.
@fredda-79 54231 wrote:
Ponyboy det har jag självklart gjort men då kan jag alltså återställa utan att få det nya basebandet?
Nya basebandet finns i 3.1.3 och så länge du inte har installerat den i din iphone så kommer du inte att drabbas av den. Du kan inte bara koppla till itunes och återställa till 3.1.2, så enkelt är det inte. Läs i guiden, där står det vad du ska göra.
OKej då hänger jag med och känner mig lugn igen. och nu vet jag vad som ska göras om något händer.
@chiching 54233 wrote:
Det där var inte bra, så den har med andra ord inte sparat min SHSH. Vad beror error 2002 på? Googlat lite på det, vissa säger att det är USB relaterat. Men jag har testat på många olika USB-uttag. Detta sker när jag försöker uppdatera till 3.1.2 (restore) genom länken någon gav.
Har du uppdaterat till fw 3.1.3 redan eller inte? Förstod inte det riktigt från dina tidigare inlägg. Om du inte har det så kan du spara din 3.1.2 SHSH manuellt utan cydia.
[Howto] Setup local 3GS restore verification server (ECID SHSH)
Okej, nu verkade allt lösa sig.
Det går med andra ord att fixa fabriksinställningar på sin iphone till 3.1.2. Ha i minnet att jag inte hade tryckt på “Make my life easier” i Cydia. Jag tror att SHSH filen sparas automatiskt.
Allt jag gjorde var att ladda ner iPhones originala 3.1.2 firmware, och sedan hosta filen till Cydia. Fick lite fel meddelanden (error 2005). Men efter 3 försök så löste allting sig.
Ett tips för er som inte kan få telefonen i DFU läge. Håll in Home knappen och Power knappen samtidigt i 10 sekunder, sedan fortsätter du att hålla i Home knappen – samtidigt som du trycker på “make it ra1n”. Skärmen blir svart, och itunes kommer upp, tryck sedan shift + klick på “återställ”. Navigera till fw 3.1.2. Connect to iTunes loggan kommer komma upp, sedan så återställer du det bara. Så skärmen behöver inte vara svart för att man ska kunna installera om 3.1.2 genom Cydia.
Men nu fungerar allt igen.
Inga problem att träda in i DFU-läge, men itunes rapporterar att “this device isnt ready eligble for the requested build”. Win7 med 3GS-iphone…prövat olika usb-portar..
Hosts-filen i Win ser ut som trådskaparens, dock inget om localhost men det är väl lika självklart som att påven har en rolig hatt.
Tips? 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.