fw 3.1.3 – UPPDATERA INTE

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak fw 3.1.3 – UPPDATERA INTE

Viewing 50 posts - 51 through 100 (of 194 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

Ja ni alla, guiden fungerade på en 3G med 3.1.3 men det verkar inte rocka för riktigt alla. Osäker på vad det kan vara för fel här och om iTunes ev. gör skillnad på 3G och 3GS under nedgraderingen. Vi får fortsätta jaga info och de som uppgraderat får ev. leva med sin iPhone som iPod eller en vanilla Apple iPhone utan jailbreak tills GeoHot eller Dev-Team comes to the rescue

oscar9
    Member
    Post count: 28

FAN!! Uppdaterade den precis när jag fick itunes att fungera. tänkte jailbreaka den nu direkt efter så ser man det här.. Helvete då! När kan detta tänkas fixas?

Freebo
    Member

Juli?

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

@oscar9 54290 wrote:

FAN!! Uppdaterade den precis när jag fick itunes att fungera. tänkte jailbreaka den nu direkt efter så ser man det här.. Helvete då! När kan detta tänkas fixas?

Å du har inte sparat filer?

oscar9
    Member
    Post count: 28

Sparat filer? Juli?
    🙁

H3NR11K
    Member

@oscar9 54303 wrote:

Sparat filer? Juli?
    🙁

Sparat dina 3.1 eller 3.1.2 SHSH filer i Cydia..

Juli är då den fjärde iPhonen antagligen kommer så det är då folk siktar in att fixa unlock och så till den och samtliga andra.

bozz
    Member
    Post count: 1199
    Lucien.R
    Member
    Post count: 27

På tal om ingenting ! 😀 Vilka är dessa? Det sägs att dom kommer släppa ut en beta version som löser untethered jailbreaken?

DiVYNE DEV TEAM: NOW LIVE! ACCEPTING BETA APPLICATIONS!
    divyne (divynedevteam) on Twitter

har någon hört någonting om detta? 🙂

H3NR11K
    Member

@Lucien.R 54330 wrote:

På tal om ingenting ! 😀 Vilka är dessa? Det sägs att dom kommer släppa ut en beta version som löser untethered jailbreaken?

DiVYNE DEV TEAM: NOW LIVE! ACCEPTING BETA APPLICATIONS!
    divyne (divynedevteam) on Twitter

har någon hört någonting om detta? 🙂

Låter som BS.. Aldrig hört om DiVYNE…

dapr0x
    Member
    Post count: 55

Hej. jag har min iPhone 3G på lagning (hos telenor) just nu pga paj display.
    Jag är rädd för att dom kommer att uppdatera den till 3.1.3. den fw:n jag hade innan va 3.0 jb. är det kört för mig då att nergradera till någon annan fw och jb:a?
    Jag har inga filer sparade på cydia.
    jag vill bara jb och inte låsa upp.

ev. så får jag en helt ny iPhone och då är det HELT kört antar jag?
    P.S får tillbaka den i denna vecka förhoppningsvis. och vill ju ha en jb iphone annars kan det ju nästan kvitta med den.

Tack för svar:)

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@fredda-79 54153 wrote:

Du byter ofta till det japanska tangentbordet oxå hör jag…

Självklart. 日本語が話せるから。

swenzzon
    Member
    Post count: 2

Jag har försökt att nedgradera min iphone nu eftersom jag var osmart och klantigt att uppdatera den till 3.1.3, Men problemet är att när jag följer instruktionerna på hur jag ska göra så ger den upp det sista när itunes håller på att installera 3.1.2

Jag har ju använt Cydia innan, men jag kan inte komma ihåg om jag har skapat en SHSH fil eller vad det heter. Men jag vet att jag har tatt hem saker därifrån iaf..

Kan det spela någon roll med vilken dator man använder den? för jag drog igång min Iphone på jobbet?

swenzzon
    Member
    Post count: 2

@freebo 54064 wrote:

Om du är rädd om ditt jailbreak och din unlock så håll dig långt borta från denna firmwareuppdatering som innehåller en baseband-uppdatering till 05.12.01

Glöm denna guide om du behöver låsa upp din iPhone. Denna nedgradering fungerar bara om du av misstag uppgraderat till fw 3.1.3 och vill kunna jailbreaka.

Om din katt, lillebror eller grannens fru av misstag uppgraderat din iPhone till fw 3.1.3 så finns det ett sätt att nedgradera dem till 3.1.2 igen. Men, bara om du besökt Cydia med din jailbreakad 3.1.2 iPhone.

1. Det första du skall göra är att ladda ned fw 3.1.2 för rätt modell:

3GS

3G

2G

2. På den dator du har iTunes installerat skall du redigera följande fil:
    C:WindowsSystem32driversetchosts (Windows) eller /etc/hosts (Mac OS X)

Öppna filen i en texteditor, t.ex. Notepad och lägg till följande längst ned i filen: 74.208.10.249 gs.apple.com

I Windows skall då filen se ut ungefär så här

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
    #
    # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
    # entry should be kept on an individual line. The IP address should
    # be placed in the first column followed by the corresponding host name.
    # The IP address and the host name should be separated by at least one
    # space.
    #
    # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
    # lines or following the machine name denoted by a ‘#’ symbol.
    #
    # For example:
    #
    # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
    # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost
    74.208.10.249 gs.apple.com [/CODE]

När iTunes nu tror sig tala med Apple’s centrala servrar för att verifiera din restore talar iTunes egentligen med Saurik’s servrar. (Nej, Saurik är inte Saurons okände, elake halvbror utan skaparen av Cydia och det geni som tänkt ut allt dett!)

[COLOR=”Blue”]3. [/COLOR]Nu skall du sätta din iPhone i [URL=”http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1034″]DFU-läge[/URL], för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen [B]helt svart[/B], allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.

När du väl fått telefonen i DFU-läge kommer iTunes tala om för dig att den hittat en telefon i återställningsläge och vill genomföra en Restore. Tryck avbryt(!) håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du trycker på Restore (Windows) eller Option-key på Mac OS X.

[COLOR=”Blue”]4. [/COLOR]Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du laddade hem via iClarified och tryck ok iTunes utför nu en restore till fw 3.1.2. När den är klar kan du jailbreaka och låsa upp din iPhone igen, precis som vanligt.

Jag har försökt att nedgradera min iphone nu eftersom jag var osmart och klantigt att uppdatera den till 3.1.3, Men problemet är att när jag följer instruktionerna på hur jag ska göra så ger den upp det sista när itunes håller på att installera 3.1.2

Jag har ju använt Cydia innan, men jag kan inte komma ihåg om jag har skapat en SHSH fil eller vad det heter. Men jag vet att jag har tatt hem saker därifrån iaf..

Kan det spela någon roll med vilken dator man använder den? för jag drog igång min Iphone på jobbet?[CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
    #
    # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
    #
    # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
    # entry should be kept on an individual line. The IP address should
    # be placed in the first column followed by the corresponding host name.
    # The IP address and the host name should be separated by at least one
    # space.
    #
    # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
    # lines or following the machine name denoted by a ‘#’ symbol.
    #
    # For example:
    #
    # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
    # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost
    74.208.10.249 gs.apple.com [/CODE]

När iTunes nu tror sig tala med Apple’s centrala servrar för att verifiera din restore talar iTunes egentligen med Saurik’s servrar. (Nej, Saurik är inte Saurons okände, elake halvbror utan skaparen av Cydia och det geni som tänkt ut allt dett!)

3. Nu skall du sätta din iPhone i DFU-läge, för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen helt svart, allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.

När du väl fått telefonen i DFU-läge kommer iTunes tala om för dig att den hittat en telefon i återställningsläge och vill genomföra en Restore. Tryck avbryt(!) håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du trycker på Restore (Windows) eller Option-key på Mac OS X.

4. Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du laddade hem via iClarified och tryck ok iTunes utför nu en restore till fw 3.1.2. När den är klar kan du jailbreaka och låsa upp din iPhone igen, precis som vanligt.

Kan det spela någon roll med vilken dator man använder den? för jag drog igång min Iphone på jobbet?

Mr Fyhr
    Member
    Post count: 482

Tur så många försöker gjort den tabben innan på min lur men nu har ja ju två så man kan testa på en och lära sig men ni som uppdaterat är det något att ha ? de är lite off topic men undra lite.

H3NR11K
    Member

Det den gör är att fixa så att appsen inte dör hela tiden. Det verkar inte vara så mycke mer än det..

Freebo
    Member

@swenzzon 54356 wrote:

Ponyboy misslyckades på Vista men fick guiden att fungera på W7 så visst skiljer det sig… fortsätta försöka du bara

Yugoboy
    Member
    Post count: 69

Sjukt… jag har öppnat filen med “Anteckningar” när jag ska spara den som sparas den ju i .txt format. Har jag gjort ngt fel? :-/

Freebo
    Member

se till att Windows visar dig filändelserna. Ställ dig på filen, döp om den till HOSTS. Dvs ta bort .txt

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@yugoboy 54400 wrote:

Sjukt… jag har öppnat filen med “Anteckningar” när jag ska spara den som sparas den ju i .txt format. Har jag gjort ngt fel? :-/

Du måste öppna Anteckningar som Administratör, annars kan du inte ändra i den. Högerklicka på Anteckningar och välj Öppna Som Administratör. I Arkiv browsa till filen och öppna den.

Yugoboy
    Member

Tackar Ponnyboy och Freebo.

Fan vad svårt det ska vara att få iPhone i DFU-läge då :-/ Följer guiden, men lyckas aldrig 🙁

Freebo
    Member

Yugo, för att göra det riktigt enkelt kan du använd en klockas sekundvisare för att time:a knapptryckningarna.

Ponyboy
    Member

@yugoboy 54421 wrote:

Tackar Ponnyboy och Freebo.

Fan vad svårt det ska vara att få iPhone i DFU-läge då :-/ Följer guiden, men lyckas aldrig 🙁

Koppla den till datorn och lyssna. Håll båda knapparna tills du hör ett ljud från dator, släpp powerknappen tills datorn låter igen och sen släpp.

Edit: Damn Freebo, går du på steroider. Alltid före! 🙂

Freebo
    Member

@ponyboy 54425 wrote:

Edit: Damn Freebo, går du på steroider. Alltid före! 🙂

Jag är fortfarande konvalecent efter kraschen i Vemdalen så jag har liksom all tid i världen att refresha Safari…:(

Yugoboy
    Member

Ngn av er måste ju ha ngn aning om hur många sekunder man måste hålla i “Home”-knappen innan man ska släppa? Måste ju vara samma på alla telefoner…

Freebo
    Member

@yugoboy 54430 wrote:

Ngn av er måste ju ha ngn aning om hur många sekunder man måste hålla i “Home”-knappen innan man ska släppa? Måste ju vara samma på alla telefoner…

Du ska hålla ned båda knapparna i exakt 10 sekunder för att sedan släppa Power och fortsätta hålla ned Home tills datorn piper till/hittar en USB-enhet

BigBoss säger dock så här:
    Having problems? Try adjusting the 10 seconds to be slightly less like 9 seconds, then 8, then 7. It’s a tricky timing but you will eventually get it.

Yugoboy
    Member

Tycker det är skumt att man skrivit in det där i “hosts”-filen men ändå får upp att den kommunicerar med Apple-server :-/

Så har jag gjort
    fbj1jr.jpg

Får upp följande meddelande när jag försöker återställa…
    2zi0kdk.jpg

Freebo
    Member

@yugoboy 54441 wrote:

Tycker det är skumt att man skrivit in det där i “hosts”-filen men ändå får upp att den kommunicerar med Apple-server :-/

Har du bootat om datorn efter att du redigerade HOSTS-filen?

Ponyboy
    Member

@yugoboy 54441 wrote:

Så har jag gjort
    http://i45.tinypic.com/fbj1jr.jpg

http://i45.tinypic.com/2zi0kdk.jpg

Så hade jag inte på min host fil. Hade # före i alla rader förutom sista raden.
    Kolla här:

Yugoboy
    Member

Jag ger upp…

Freebo
    Member

@yugoboy 54447 wrote:

Jag ger upp…

Kom igen nu 🙂

Adrianiii
    Member
    Post count: 60

Ni ska starta om datorn efter att ni har ändrat hosts filen annars funkar det inte.. provade några gånger utan och stänga av datorn funkade inte, när jag stängde av funkade det..

Micke Prylgalen
    Member
    Post count: 33

Apple Stikes Back Against Jailbreakers – Stops Signing iPhone OS 3.1.2

Då är det kört att spara sina filer hos cydia också om man inte gjort det tidigare?

Yugoboy
    Member

@micke Prylgalen 54450 wrote:

Apple Stikes Back Against Jailbreakers – Stops Signing iPhone OS 3.1.2

Då är det kört att spara sina filer hos cydia också om man inte gjort det tidigare?

Kanske är därför jag får felmeddelande från iTunes hela tiden :-/

Freebo
    Member

Japp, du skall besöka Cydia så fort det kommer ett JB och du har uppdaterat till ny fw, inte 1 minut före midnatt sista dagen en fw lever…

Yugoboy
    Member

@freebo 54452 wrote:

Japp, du skall besöka Cydia så fort det kommer ett JB och du har uppdaterat till ny fw, inte 1 minut före midnatt sista dagen en fw lever…

Aja… men jag installerade Cydia igår och jailbreaka min tele…

pozz2
    Member
    Post count: 49

@yugoboy 54441 wrote:

2zi0kdk.jpg

me too

Freebo
    Member

@pozz2 54455 wrote:

me too

Använder du guiden?

pozz2
    Member

@freebo 54457 wrote:

Använder du guiden?

japp de gör ja

Yugoboy
    Member

Installerade FW 3.1.3 nu. Men om det finns någon i Göteborg som kan hjälpa mig att negradera till FW 3.1.2 + Jailbreaka min iPhonee mot betalning så vore det hur nice som helst 😀 PM:a mig isåfall…

weezer
    Member
    Post count: 29

Hmm, tidigare gick det inte alls, fick samma felmeddelande som alla andra, men nu lyckades jag komma igenom i stort sett hela uppgraderingen, men fick ett 1015-fel; som i sin tur kan härledas till WIN7 har jag förstått..?

Får gå över till kompisen och pröva på hans XP-OS.

pozz2
    Member

när ja stoppar i mitt sim kort står det telia upe i hörnet,alltså hittar den nät men jag kan bara välja nödsamtal.
    Räcker det då att jb den eller måste jag nergradera fw också?

Freebo
    Member

@pozz2 54475 wrote:

när ja stoppar i mitt sim kort står det telia upe i hörnet,alltså hittar den nät men jag kan bara välja nödsamtal.
    Räcker det då att jb den eller måste jag nergradera fw också?

pozz, vad har du för iPhonemodell? firmware just nu? Låst till ngn operatör?

pozz2
    Member

@freebo 54477 wrote:

pozz, vad har du för iPhonemodell? firmware just nu? Låst till ngn operatör?

en 3g med uppdaterad fw till 3.1.3. Den är låst till nån operatör men vet inte vilken, kan man ta reda på det?

Saraldo
    Member

@pozz2 54455 wrote:

me too

Får exakt samma :/ vad ska man göra? :S

Saraldo
    Member

@pozz2 54455 wrote:

me too

Freebo
    Member

@pozz2 54480 wrote:

en 3g med uppdaterad fw till 3.1.3. Den är låst till nån operatör men vet inte vilken, kan man ta reda på det?

Kolla i FAQn i min signatur så ser du till vilken operatör den är låst. Har du 3.1.3 och behöver låsa upp den så är det helkört, då sitter du just nu med en iPod Touch…

Du kan däremot nedgradera till 3.1.2 (förutsatt att du sparat SHSH koderna via Cydia) och jailbreaka igen med Blackra1n eller jailbreaka din 3G med fw 3.1.3 med Redsn0w

Freebo
    Member

@pozz2 54480 wrote:

Kolla i FAQn i min signatur så ser du till vilken operatör den är låst. Har du 3.1.3 och behöver låsa upp den så är det helkört, då sitter du just nu med en iPod Touch…

Du kan däremot nedgradera till 3.1.2 (förutsatt att du sparat SHSH koderna via Cydia) och jailbreaka igen med Blackra1n eller jailbreaka din 3G med fw 3.1.3 med Redsn0w

Freebo
    Member

@Säraldo 54488 wrote:

Läs denna tråd och fortsätt försöka tills du lyckas.

Freebo
    Member

@Säraldo 54488 wrote:

Läs denna tråd och fortsätt försöka tills du lyckas.

pozz2
    Member

@freebo 54489 wrote:

Har inte sparat SHSH koderna manuellt men som jag förstod det så sparades dom automatiskt om man hade startat cydia?

Hur ska jag kunna kolla vilken op den är låst till om jag inte kommer in i den?

Viewing 50 posts - 51 through 100 (of 194 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.