[GUIDE] Spirit Jailbreak 3.1.3 Untethered iPhone 3Gs, iPod 3G

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak [GUIDE] Spirit Jailbreak 3.1.3 Untethered iPhone 3Gs, iPod 3G

Viewing 50 posts - 51 through 100 (of 124 total)
  • Author
    Member
    Post count: 4365

@steffeiphone 65043 wrote:

Detta är för min poolares 3Gs, därför lite osäker. Är det bara att köra Spirit och så är det klart? Jag behöver inte ändra i HOSTS filen innan jag kör Spirit? (3.1.3)

Nej, har han redan 3.1.3 så ār det bara att tuta och köra. Han bör dock spara SHSH för 3.1.3 via Cydia efteråt

steffeiphone
    Participant
    Post count: 799

@freebo 65048 wrote:

Nej, har han redan 3.1.3 så ār det bara att tuta och köra. Han bör dock spara SHSH för 3.1.3 via Cydia efteråt

Tack, tänkte nästan att fallet var sådant. Killen på youtube fumlade antagligen bara 😛

jca
    Member
    Post count: 221

Jag uppdaterade precis min 3gs från 3.1.2 till 3.1.3 måste jag då spara mitt SSH hos Saurik? Just nu så finns ingen “Make my life esier” knapp i cydia pga stort tryck från Spirit användare, men den knappen borde väl komma tillbaka snart?

Freebo
    Member

@jca 65090 wrote:

Jag uppdaterade precis min 3gs från 3.1.2 till 3.1.3 måste jag då spara mitt SSH hos Saurik? Just nu så finns ingen “Make my life esier” knapp i cydia pga stort tryck från Spirit användare, men den knappen borde väl komma tillbaka snart?

Du bör spara SHSH för 3.1.3 så snart du kan, iaf innan fw 4.0 släpps. Här eller numera ännu enklare med AutoSHSH

BarateaU
    Member
    Post count: 211

Klargöra lite, de går alltså att jailbreaka 3.1.3 nu.
    Men går de att låsa upp operatörs spärren “ala blackra1n” ?

Freebo
    Member

@barateau 65106 wrote:

Klargöra lite, de går alltså att jailbreaka 3.1.3 nu.
    Men går de att låsa upp operatörs spärren “ala blackra1n” ?

Jailbreaka 3.1.3=JA
    Låsa upp det baseband (05.12.01) som följer med en iTunesuppgradering till 3.1.3=Nej

barabazzare
    Member
    Post count: 33

INFO: Now listening for devices…

INFO: read igor/map.plist

INFO: Connected to the AppleMobileDevice.

INFO: Version iPhone2,1_3.1.3

INFO: Connecting to mobilebackup…

INFO: Sending files via AFC.

FATAL(__LINE__): Assertion failed (dl.c:198): 0 == (AMDeviceStartService(dev, service, &it, NULL)) (but it was -402653091)

198

Får detta med error code 1.

Någon som kan hjälpa?

Tackar!

Mattias
    Member
    Post count: 53

Laddade ner senaste iTunes och Spirit ger mig felmeddelande: Spirit requires iTunes 9 to function. Please install a correct version of iTunes and run Spirit again.

Vad göra nu?

shredbull
    Member
    Post count: 5

@barabazzare 65253 wrote:

FATAL(__LINE__): Assertion failed (dl.c:198): 0 == (AMDeviceStartService(dev, service, &it, NULL)) (but it was -402653091)

198

Får detta med error code 1.

Någon som kan hjälpa?

Tackar!

samma sak händer mig. :/

Mattias
    Member
    Post count: 53

Om man försöker köra Spirit utan att ha ändrat att man ska köra det som Windows 95 så blir det:

198

Gör man det med så står det att man inte har iTunes 9.

Skadast
    Member
    Post count: 2

Nu har jag testat jb:a med Spirit i tre dagar. Helt hopplöst. Har återställt fler gånger, men det funkar fortfarande inte, varken på min Mac eller PC. På PC får jag error 1, oavsett kompabilitetsläge. I Macen fastnar jag bara i “Återställning pågår”-läge.

iPhone 3GS
    Boot: 6.4
    Modem Firmware: 05.12.01

Är det någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?

Jag testade även nedgradering och Blackra1n. Det gick bra på tredje försöket. Problemet var att jag fick “ingen service”, helt ohjälpligt så vitt jag kunde se.

DJmarco
    Member
    Post count: 1

Jag har en fråga Ska man ha i sim kortet i tele när man ska JB?

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Spelar ingen roll 😛

grozny
    Member
    Post count: 65

Jag har 3gs 3 1 2 jailbreakad med blackrain. Jag tänkte nu uppdatera till 3 1 3 och jb med spirit.

Fråga 1. Måste jag återställa iPhone i iTunes så att blackrain försvinner innan jag uppdaterar eller gör den det automatiskt?

Fråga 2. Finns det nåt sätt som gör att allt sparas i mina appar? Tex. Filer i Office. Filer i air PRO. Hur långt jag har kommit i spel etc etc.

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@grozny 65431 wrote:

Jag har 3gs 3 1 2 jailbreakad med blackrain. Jag tänkte nu uppdatera till 3 1 3 och jb med spirit.

Fråga 1. Måste jag återställa iPhone i iTunes så att blackrain försvinner innan jag uppdaterar eller gör den det automatiskt?

Fråga 2. Finns det nåt sätt som gör att allt sparas i mina appar? Tex. Filer i Office. Filer i air PRO. Hur långt jag har kommit i spel etc etc.

Ja, du måste återställa i itunes innan du jailbreakar med spirit. Tänk på att du inte kommer att kunna låsa upp mobilen om du uppdaterar till 3.1.3 och uppdaterar ditt baseband.

Säkerhetskopiera din iPhone innan du återställer och alla dina inställningar sparas i din säkerhetskopia. Tänk på att överföra alla dina apps från din iPhone till iTunes då själva applikationerna inte sparas i säkerhetskopian. Du kan dessutom spara allting manuellt också, https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/7639-saekerhetskopiera-innehallet-i-din-iphone-manuellt-%5Bendast-jailbreak%5D.html

Flowerpower
    Member

Jag får error code:c000035a. Vad beror detta på, nån som vet??

Cophe
    Member
    Post count: 1079

@flowerpower 66231 wrote:

Jag får error code:c000035a. Vad beror detta på, nån som vet??

Högerklicka på exe filen/egenskaper (properties) / Kompatibilitet / sen kör i win95 mode.

Starta sedan om datorn. Efter det är det fritt fram att breaka.

error.png

Flowerpower
    Member

@xenomorph.se 66232 wrote:

Högerklicka på exe filen/egenskaper (properties) / Kompatibilitet / sen kör i win95 mode.

Starta sedan om datorn. Efter det är det fritt fram att breaka.

error.png

Nej, funkar inte. Får fortfarande samma felkod??

3gs
    Version 3.1.3
    Firmware 05.12.01

Cophe
    Member
    Post count: 1079

@flowerpower 66235 wrote:

Nej, funkar inte. Får fortfarande samma felkod??

3gs
    Version 3.1.3
    Firmware 05.12.01

Släng den och tanka den på nytt här.

Funkar inte det så prova en annan dator.

invent
    Member
    Post count: 4

Hur länge ska de ta? men har ståt o laddat i 20min nu… bara en konstig bild på rymden på skärmen..

Freebo
    Member

@invent 66485 wrote:

Hur länge ska de ta? men har ståt o laddat i 20min nu… bara en konstig bild på rymden på skärmen..

Det skall bara ta några sekunder så gör om eller testa Spirit på en annan dator

Drouch
    Member
    Post count: 22

Tack för Spirit!

Detta är tamigfan det enklaste jb jag någonsin använt :D!

ArneAnka
    Member
    Post count: 6

Är färsk på det här hoppas på lite hjälp….Har Jailbreak med spirit funkar kanon! men till frågan nån skrev att man skulle backa upp luren så man kan nedgradera den i fall dom släpper en ny uppdatering???? har prövat nån tråd som nån skrivit, men fick det inte att funka? har Firmware 3.1.3…
    BaseBand 05.12.01.. när jag hade kört med spirit så gick in i cydia där stog det gör livet enklare så jag tryckte på den..är det allt jag behöver göra? hur kollar jag att den ligger på cydias server,kan jag backa upp själv?..hoppas på svar:cool:

iPhone 3GS 32 GB Nya Bootroomen…
    Telenor 24mån
    Firmware 3.1.3…
    BaseBand 05.12.01
    Jailbroken With Spirit

Freebo
    Member

@arneanka, välkommen till forumet. Du kan även backa upp lokalt med The Firmware Umbrella

ArneAnka
    Member

@freebo 66511 wrote:

@arneanka, välkommen till forumet. Du kan även backa upp lokalt med The Firmware Umbrella

Tack jag får ett positivt svar med umbrella att det går att återställa…..det är väl bra för modar jag… i fall det skulle bli problem.:D

Shagohod
    Member
    Post count: 1

Hejsan,

Har funderat länge på att jailbreaka och med detta Spirit verkar det hur grymt som helst, men är lite förvirrad, har en snabb fråga bara:
    Vad innebär operatörlåset? Jag har 3, och jag vill jailbreaka. Är det bara att följa guiden som står i OP då eller?

Tack.

Zin
    Member

Detta fungerade hur bra som helst på min lur. Den är telia låst och tog bort telia låset med det.
    Tänkte göra det på en polares telefon också men vågar inte ge mig på den föräns jag är hundra på att det fungerar.

Det jag gjorde var att blåste om min telefon hade blackra1n som JB innan. Tryckte in Spirit och la till source i cydia blackra1n för att få bort operatörslåset.

I min lur när jag startar cydia står det “This device has SHSHs on file for iPhone OS: 3.1.2, .3.1.3

Men på polarns telefon står det “This device has SHSHs on file for iPhone OS: 3.1.3

Kan jag blåsa om telefonen och starta den med 3.1.2? När det enbart finns en SHSH för 3.1.3?

Han lur är precis likadan som min:
    Iphone 3GS
    V: 3.1.2 (7D11)
    Modem: 05.11.07

Enda som skiljer sig är det som står i Cydia.
    Någon som vet om det går att lägga om telefonen med 3.1.2 utan att behöva uppdatera till 3.1.3 först? Vi är sjukt sugna men vågar fan inte ge oss på det föräns vi fått det bekräftat föräns vi vet att modemfirmwaret inte blir uppdaterat, eftersom vi inte använder den operatören telefonen är låst till.

Freebo
    Member

@zin 66561 wrote:

Detta fungerade hur bra som helst på min lur. Den är telia låst och tog bort telia låset med det.
    Tänkte göra det på en polares telefon också men vågar inte ge mig på den föräns jag är hundra på att det fungerar.

Det jag gjorde var att blåste om min telefon hade blackra1n som JB innan. Tryckte in Spirit och la till source i cydia blackra1n för att få bort operatörslåset.

I min lur när jag startar cydia står det “This device has SHSHs on file for iPhone OS: 3.1.2, .3.1.3

Men på polarns telefon står det “This device has SHSHs on file for iPhone OS: 3.1.3

Kan jag blåsa om telefonen och starta den med 3.1.2? När det enbart finns en SHSH för 3.1.3?

Han lur är precis likadan som min:
    Iphone 3GS
    V: 3.1.2 (7D11)
    Modem: 05.11.07

Enda som skiljer sig är det som står i Cydia.
    Någon som vet om det går att lägga om telefonen med 3.1.2 utan att behöva uppdatera till 3.1.3 först? Vi är sjukt sugna men vågar fan inte ge oss på det föräns vi fått det bekräftat föräns vi vet att modemfirmwaret inte blir uppdaterat, eftersom vi inte använder den operatören telefonen är låst till.

Zin, om din polares 3GS inte har SHSH on file för 3.1.2 så kan han inte återställa den till 3.1.2 utan bara till 3.1.3 vilket innebär ett icke upplåsningsbart baseband (05.12.01)

Ni ska INTE försöka köra Spirit på hans telefon om den redan är Blackra1nad!

Zin
    Member

@ Freebo

Har du nån aning varför den inte skickar upp 3.1.2 SHSH filen? Tänkte mer på att telefonen inte har 3.1.3 installerat och hr aldrig haft det.

Freebo
    Member

@zin 66568 wrote:

@ Freebo

Har du nån aning varför den inte skickar upp 3.1.2 SHSH filen? Tänkte mer på att telefonen inte har 3.1.3 installerat och hr aldrig haft det.

SHSH för 3.1.2 skulle ha sparats via Cydia innan den 4/2 då 3.1.3 släpptes, Apple slutade alltså signera 3.1.2 det datumet så alla som missade att spara undan SHSH blobben kan inte återställa till annat än den senaste ‘godkända’ firmware releasen – 3.1.3

Jag kör 3.1.2 men har SHSH för 3.1.3 sparat i Cydia. Saurik som administrerar Cydia är en förutseende herre som hjälper oss =) Men lite måste man alltså göra själv

Zin
    Member

@ Freebo: Du har möjligtvis inte en guide som talar om vad jag ska göra? 🙂

Freebo
    Member

@zin 66711 wrote:

@ Freebo: Du har möjligtvis inte en guide som talar om vad jag ska göra? 🙂

Göra vad? =)

Zin
    Member

@freebo 66714 wrote:

Göra vad? =)

Hur jag gör för att ominstallera en telefon som idag har 3.1.2 (aldrig haft 3.1.3 på den) som inte har SHSH filen hos den snälle mannen 🙂 Rädd att ge mig på en telefon som inte är min.

Freebo
    Member

@zin 66899 wrote:

Hur jag gör för att ominstallera en telefon som idag har 3.1.2 (aldrig haft 3.1.3 på den) som inte har SHSH filen hos den snälle mannen 🙂 Rädd att ge mig på en telefon som inte är min.

Då kan du inte återställa till annan version än 3.1.3

banana19
    Member

Hej,
    Ny i detta forum. har bläddrat igenom lite.. Men är fortfarande osäker och inte helt hundra om man vågar Jailbreaka min iphone med spirit…

Fick min iphone 3gs i student present.
    har Telenor abonnemang, funderar på om allting kommer fungera som det ska med abonnemang och allt..?

Har ju endast egenskap, att jag har jailbreak min Ipod Touch 1 gen med Resn0w 3.1.3….

Tacksam för svar Mvh banana19 😮

Freebo
    Member

@banana19 67360 wrote:

Hej,
    Ny i detta forum. har bläddrat igenom lite.. Men är fortfarande osäker och inte helt hundra om man vågar Jailbreaka min iphone med spirit…

Fick min iphone 3gs i student present.
    har Telenor abonnemang, funderar på om allting kommer fungera som det ska med abonnemang och allt..?

Har ju endast egenskap, att jag har jailbreak min Ipod Touch 1 gen med Resn0w 3.1.3….

Tacksam för svar Mvh banana19 😮

Det är klart du vågar, plugga in telefonen och kör på bara. Du förlorar ingen data pã att testa

banana19
    Member

@freebo 67371 wrote:

Det är klart du vågar, plugga in telefonen och kör på bara. Du förlorar ingen data pã att testa

Tack så mycket, det funkar perfekt. Bara en sak jag undra över, min tangentbord är konstig, inte samma symboler som det var innan… bara jag som blivit drabbad:rolleyes:? Detta gäller bara SMS applikationen!

Mvh

Freebo
    Member

@banana19 67464 wrote:

Tack så mycket, det funkar perfekt. Bara en sak jag undra över, min tangentbord är konstig, inte samma symboler som det var innan… bara jag som blivit drabbad:rolleyes:? Detta gäller bara SMS applikationen!

Mvh

Att tangentbordet skulle se annorlunda ut efter Spirit har jag aldrig hört talas om… det är inte så att du råkat växla till ett annat tangentbord i SMS-appen (har du en knapp med en ‘jordglob’ på?)

Testa en reset genom att hålla ned Power+Homeknappen tills Äpplet dyker upp, det brukar fixa det mesta

gualm
    Member
    Post count: 34

Måste det vara en helt ren installation av 3.1.3, dvs måste man återställa till 3.1.3 innan man jailbreakar med Spirit eller kan man köra direkt förutsatt att mobilen är aktiverad?

Ponyboy
    Member

@gualm 67688 wrote:

Måste det vara en helt ren installation av 3.1.3, dvs måste man återställa till 3.1.3 innan man jailbreakar med Spirit eller kan man köra direkt förutsatt att mobilen är aktiverad?

Om din iPhone är redan jailbreakad så måste du återställa innan du jailbreakar med Spirit, om den inte är jailbreakad så behövs ingen återställning innan.

gualm
    Member
    Post count: 34

Tack Ponyboy!!! Freebo och du är kingar på detta forum!

Martinhook
    Member
    Post count: 3

Hur får man cydia? är inte så duktigt på de här:p

svara gärna inte så komplicerat!=)

Freebo
    Member

@martinhook 67867 wrote:

Hur får man cydia? är inte så duktigt på de här:p

svara gärna inte så komplicerat!=)

Precis som jag skrev i din andra tråd så står allt i FAQn

Vad är Cydia & Rock
    När du jailbreakar din iPhone installeras Cydia eller Rock tillsammans med ett antal standard Repo’s (Repo=Repository=Förvaringsplats).
    Cydia och Rock kan liknas vid AppStore, dock innehåller dessa alla de tredjeparts-applikationerna Apple av någon anledning inte anser användarna skall ha tillgång till. De standard Repo’s som installeras tillsammans med Cydia och Rock räcker gott och väl för den vanliga användaren och innehåller 1000-tals apps, teman och SMS/ringsignaler och rekommendationen är absolut att vara försiktig med att lägga till egna Repo’s då detta lätt kan skada hela Cydia eller Rock installationen.
    En av de enda anledningarna till att lägga till nya Repo’s är att få tillgång till Beta versioner av bya Apps eller teman som ännu inte hittat sin väg in i standard Repo’s

Martinhook
    Member
    Post count: 3

okejj=) men hur ska man börja?=)

är inte så kunnig om de här,har ni märkt=) xD

Freebo
    Member

Koppla in telefonen till datorn och kör Spirit

Svårare än så är det inte men du får nog ta och läsa FAQn, för jag misstänker att det kommer en skur av frågor när du väl har JBat=)

vurtnero
    Member
    Post count: 16

Tjenare! Kör för nuvarande 3.1.2 med blackra1n (tethered) och då undrar jag om jag kan uppgradera till 3.1.3 eller bara köra Spririt direkt och få den “untethered”?
    Dvs att jag inte behöver ta bort blackra1n eller liknande! Tacksam för svar.

SomethinG
    Member
    Post count: 363

@vurtnero 68860 wrote:

Tjenare! Kör för nuvarande 3.1.2 med blackra1n (tethered) och då undrar jag om jag kan uppgradera till 3.1.3 eller bara köra Spririt direkt och få den “untethered”?

Om din iPhone är redan jailbreakad så måste du återställa innan du jailbreakar med Spirit, om den inte är jailbreakad så behövs ingen återställning innan.

Ponyboy
    Member

@vurtnero 68860 wrote:

Du är en dag sen. För att återställa till 3.1.3 så måste du ha SHSH sparad och du måste redigera din dators host fil för att det ska funka.

Om jag var du skulle jag vänta ett par dagar tills det kommer jailbreak till 3Gs med ny bootrom, då kan du uppdatera till 4.0.

SomethinG
    Member
    Post count: 363

@ponyboy 68870 wrote:

Du är en dag sen. För att återställa till 3.1.3 så måste du ha SHSH sparad och du måste redigera din dators host fil för att det ska funka.

Om jag var du skulle jag vänta ett par dagar tills det kommer jailbreak till 3Gs med ny bootrom, då kan du uppdatera till 4.0.

Hur länge kommer den kallas för ny bootrom? Om jag uppgraderar till 4.0 så måste jag väl automatiskt ha en gammal botroom? tänkte eftersom jag då haft 3.1.3 innan.

Freebo
    Member

@something 68873 wrote:

Hur länge kommer den kallas för ny bootrom? Om jag uppgraderar till 4.0 så måste jag väl automatiskt ha en gammal botroom? tänkte eftersom jag då haft 3.1.3 innan.

Den kommer nog alltid att kallas för gamla bootromen 🙂

Anledning är att bootromen inte kan uppdateras mjukvaruvägen och den exploit som finns i iBoot 359.3 (jämfört med den nyare iBoot 359.3.2) kommer därmed alltid gå att utnyttja med 24kPwn exploiten

Viewing 50 posts - 51 through 100 (of 124 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.