Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › [GUIDE] Untethered JB 4.2.1 (greenpois0n)
-
AuthorPosts
-
@schwartz 87516 wrote:
iReb verkar inte finnas till mac, går det att återställa med custom fw ändå? 🙂
(3Gs, iPad bb som gärna vill komma ur tethered JB… 😉 )
Sådär, efter lite googlande så provade jag att köra RC5 på en 3Gs med 06.15.00bb och ios4.2.1 som var jailbreakad med redsn0w b5, dv.s. utan att göra en restore i iTunes med “ren” fw innan.
Resultatet då? Jo, en telefon som startar utan datorn numera, allt innehåll kvar på telefonen och cydia fungerar klockrent, t.om. unlocket sitter kvar, dvs. ingenting är ändrat på luren förutom avsaknaden av datorn vid uppstart, nu är iPaden next up! 😉
Om rc5 bråkar, så gör om processen tills det går vägen bara:cool:
Måste jag leta sourses varje gång jag vill ta hem nåt från cydia ? Är ju döjobbigt att googla/youtuba varenda gång man vill ha hem ett package
Du lägger till [url]http://cydia.***********[/url]
Där kan du ladda ner Installus. I installus kan du söka upp de flesta appar.Det är det jag använder.
länken blev konstig…men googla ******* eller installus så hittar du adressen till en source som heter ***********
hehe…jag får känslan av att jag inte får skriva vissa saker här
En annan (kanske ej tillåten )fråga, kan jag ta bort programmen från downloadlistan i ******* efter jag installerat dom för att spara plats ? 😉
Så jag sparar plats då, eller är download-filen så att säga “tom” efter jag installerat den ?
Släpp den diskussionen nu eller ta det via PM
Jag får de inte att funka.. har en 3gs. som är helt återställd till normal
Försöker få telen i DFU läge med den failar .
Kör jag den gamla via redsnow så funkar den direkt
Ett ord till som bryter mot någon forumregel så får denne användare en veckas paus från forumet….
Hej
Jag är ny på det här med iPhone, har köpt en iPhone 4 32 Gb för drygt tre veckor sedan och redan efter ett kort tag så insåg jag vissa begränsningar hos den annars bra telefonen. Fick höra om jailbreak (hade hört om det innan köpet också). Nu har jag lite frågor som jag hoppas få bekräftat.
1: går det att JB min telefon ?:
iPhone 4, iOS 4.2.1 32 Gb.
Baseband (Modemfirmware) 03.10.01
2: innan JB tager man backup på sin telefon i iTunes?
3: kör programmet från Greenpois0n, vilket fungerar då bäst köra det under win 7 eller måste man ha win xp? Hur lång tid tar det att göra JB?
4: kan man använda sig av iTunes efter JB med att synka eller försvinner JB då? Vilket program använder man sig av då att flytta filer till sin telefon efter JB.
5: om jag vill återställa min telefon till “original” så gör jag det med den backup jag gjorde under punkt 2?Min telefon:
Baseband (Modemfirmware) 03.10.01@h3nr11k 87556 wrote:
Ett ord till som bryter mot någon forumregel så får denne användare en veckas paus från forumet….
§8 Piratkopiering
“Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material.”
Inget sådant har förekommit.“Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material.”
Det nämns ATT det går, som förmodligen är underförstått, inte HUR eller VAD man använder sig av vilket bör ses som centralt i denna regelmening.“All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden och leder til varningar och i förlängningen avstängning!”
Inget sådant har förekommit.Fast du kanske syftade på något annat?
Wohoo, high five!
Har precis fixat JB på luren 🙂
Nu blir det att leka lite med allt nytt som finns….@tompa99 87559 wrote:
Hej
Jag är ny på det här med iPhone, har köpt en iPhone 4 32 Gb för drygt tre veckor sedan och redan efter ett kort tag så insåg jag vissa begränsningar hos den annars bra telefonen. Fick höra om jailbreak (hade hört om det innan köpet också). Nu har jag lite frågor som jag hoppas få bekräftat.
1: går det att JB min telefon ?:
Baseband (Modemfirmware) 03.10.01
2: innan JB tager man backup på sin telefon i iTunes?
3: kör programmet från Greenpois0n, vilket fungerar då bäst köra det under win 7 eller måste man ha win xp? Hur lång tid tar det att göra JB?
4: kan man använda sig av iTunes efter JB med att synka eller försvinner JB då? Vilket program använder man sig av då att flytta filer till sin telefon efter JB.
5: om jag vill återställa min telefon till “original” så gör jag det med den backup jag gjorde under punkt 2?Min telefon:
Baseband (Modemfirmware) 03.10.011: yessbox
2: valfritt men kan vara fördelaktigt
3: körde via windows 7 utan problem. tar inte många minuter.
4: itunes funkar fint även efter jb
5: korrekt@stenkall 87562 wrote:
1: yessbox
2: valfritt men kan vara fördelaktigt
3: körde via windows 7 utan problem. tar inte många minuter.
4: itunes funkar fint även efter jb
5: korrektTackar för snabbt svar.
Tillägg till punkt 2, kör man det i “admin”-läge eller går det bra rakt av
+ ny punkt
6: påverkas svenskan i min telefon ? Stannar min gamla appar kvar ?@tompa99 87563 wrote:
Tackar för snabbt svar.
Tillägg till punkt 2, kör man det i “admin”-läge eller går det bra rakt av
+ ny punkt
6: påverkas svenskan i min telefon ? Stannar min gamla appar kvar ?Jag kör alltid i admin-läge. Vet inte om det är nödvändigt i detta fall men inget som skadar ju.
Språket blir intakt och apparna “ska” vara kvar. 90% säker i värsta fall har du ju dem synkade i itunes. Rätta mig nån om jag har fel här hade inga appar vid jb-tillfället (nyåterställd).@stenkall 87564 wrote:
Jag kör alltid i admin-läge. Vet inte om det är nödvändigt i detta fall men inget som skadar ju.
Språket blir intakt och apparna “ska” vara kvar. 90% säker i värsta fall har du ju dem synkade i itunes. Rätta mig nån om jag har fel här hade inga appar vid jb-tillfället (nyåterställd).Tack igen för det snabba svaret.
Det blir nog att snart JB, ev redan i kväll när jag slutat jobba.
Om apparna försvinner kan jag ju ladda ner dom igen.
Tack för att telefonen håller sig “svensk”.Jag berättar om hur det gick/går.
nu när jag har tryckt hemknappen o släppt o allt… så ska ja få en “jailbreak” knapp, istället får jag “power off your phone and and try again”, iPhonen i fast i RecoveryMode, 3GS new bootrom 4.2.1 nyåterställd, jag startade mobilen med hjälp av iReb igen men.. lösning? nån? :S
@berne88 87461 wrote:
de står följande:
unable to find gBdeList
unable to find fs_mount
unable to find fs_unmount
unable to find fs_load_files
Greenpoison intializedde är de som står, sen händer de inte något skärmen för bli sån?
Jag har precis samma problem och jag har också en mac dator.
Jag ska testa med en windows sen.Fick precis tips om att det kommit ny version av Greenpois0n så då laddade jag ner den och körde med min iMac och jippie nu funkade det.
Skall iTunes vara aktiverat eller avstängt vid JB ?
@mrcabelguy 87573 wrote:
Jag har precis samma problem och jag har också en mac dator.
Jag ska testa med en windows sen.Fick precis tips om att det kommit ny version av Greenpois0n så då laddade jag ner den och körde med min iMac och jippie nu funkade det.
Är det ett problem? Jag fick också bara de raderna när jag jailbreakade och allt fungerar kanon ändå.
@stenkall 87560 wrote:
§8 Piratkopiering
Inget sådant har förekommit.“Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material.”
Det nämns ATT det går, som förmodligen är underförstått, inte HUR eller VAD man använder sig av vilket bör ses som centralt i denna regelmening.“All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden och leder til varningar och i förlängningen avstängning!”
Inget sådant har förekommit.Fast du kanske syftade på något annat?
Det förekom i form av repo
“Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material.”
Det pratades om, det länkades osv..
“All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden och leder til varningar och i förlängningen avstängning!”
Du säger emot dig själv med 2a och 3e stycket. Jag är snäll idag. Första användaren var ny.
Som sagt. Ser jag någon antydan om piratrelaterat så blir det varning.
Inget att diskutera.
Vill inte riktigt hålla med om att jag någonstans sa emot mig själv. Men du är mod, du bestämmer.
Och som de flesta antagligen redan märkt, så är modmyi’s repo uppe igen.
Mvh
Någon som har koll på vilka buggar som blivit lösta i den senaste b4.an?
Mvh
Jailbreakade min iPad nu som test om det skulle funka innan jag gör det på iphonen och det fungerade klockrent. Tog 2min kanske och hade inga problem att installera Cydia.
Har en fråga dock… Detta är första gången jag jbár något och alltså första gången jag är inne i Cydia. Tänkte direkt ladda ner pages och numbers till iPaden men märkte att det inte fanns att ladda ner. Började att kolla efter lite fler saker som jag velat ha så som ett riktigt navigeringsystem osv men hittade inget.
Är det så att jag måste installera fler sources än dom som ligger inne direkt eller?
Just nu är det 5st olika så som BigBoss och ModMyi.com t,ex
@john85 87612 wrote:
Jailbreakade min iPad nu som test om det skulle funka innan jag gör det på iphonen och det fungerade klockrent. Tog 2min kanske och hade inga problem att installera Cydia.
Har en fråga dock… Detta är första gången jag jbár något och alltså första gången jag är inne i Cydia. Tänkte direkt ladda ner pages och numbers till iPaden men märkte att det inte fanns att ladda ner. Började att kolla efter lite fler saker som jag velat ha så som ett riktigt navigeringsystem osv men hittade inget.
Är det så att jag måste installera fler sources än dom som ligger inne direkt eller?
Just nu är det 5st olika så som BigBoss och ModMyi.com t,ex
PM..
Mvh
Tack för hjälpen och jag skall icke ta upp sånt i forumet igen.
Halloj! Får min första iPhone i veckan och tänker givetvis jb’a den, kommer från Android och tror jag kommer få tuppjuck av inlåsningen utan jb …
Till frågan, när jag får den kommer det troligtvis vara 4.2.1 som firmware. Om jag nu skall använda mig av greenpois0n för en jb, är det något jag bör tänka på innan? Aktiveringar via itunes eller annat? Har en liten offtopic också, finns det något smidigt sätt att få över alla gmail kontakter?
@unaz 87617 wrote:
Halloj! Får min första iPhone i veckan och tänker givetvis jb’a den, kommer från Android och tror jag kommer få tuppjuck av inlåsningen utan jb …
Till frågan, när jag får den kommer det troligtvis vara 4.2.1 som firmware. Om jag nu skall använda mig av greenpois0n för en jb, är det något jag bör tänka på innan? Aktiveringar via itunes eller annat? Har en liten offtopic också, finns det något smidigt sätt att få över alla gmail kontakter?
Välkommen!
När du får den, så starta den och aktivera den. Du kan synca kontakter via gmail i iTunes. När du känner dig klar och så, så är det bara att dra igång jailbreaken.
Sitter du på en vista eller win7 dator, så kör jb’n i xp mode samt som admin.
Mvh
@cophe 87619 wrote:
Välkommen!
När du får den, så starta den och aktivera den. Du kan synca kontakter via gmail i iTunes. När du känner dig klar och så, så är det bara att dra igång jailbreaken.
Sitter du på en vista eller win7 dator, så kör jb’n i xp mode samt som admin.
Mvh
Varför ska man vara admin och köra i xp mode?
och är det säkert att denna jb fungerar?tack!
Någon som vet om det kommer komma ett JB till 3Gn iOS 4.2.1?
@knobe 87715 wrote:
Någon som vet om det kommer komma ett JB till 3Gn iOS 4.2.1?
“Den här guiden beskriver hur du går till väga för att jailbreaka iPhone 3G/3GS samt 4 såväl som iPad och iPod touch 3G/4G. Observera att den beskriver processen för iPad men fungerar lika bra till nämnda enheter.”
Guide: Jailbreaka iPhone, iPod touch och iPad med iOS 4.2.1 | iPhoneguiden.se
Uppdatering i första inlägget.
Instruktioner om hur man får bort greenpois0n’s boot-up logo.
Mvh
Jag skulle gärna vilja få lite hjälp med en sak. Jag sitter idag på ett jailbreak med Redsn0w 0.9.6b4 och skulle gärna vilja uppdatera med Greenpoison istället för att ha ett untethered jailbreak, så jag slipper koppla in den i datorn för att starta upp. Jag har en iphone 4 med ios 4.2.1
Jag har en hel del appar och tweaks och teman som är installerade via Cydia och skulle såklart gärna vilja slippa fixa till allt ännu en gång, finns det något sätt att “byta” jailbreak utan att allting försvinner? Alternativt ett sätt att göra en backup och återställa det hela senare. Eller är det bättre att jailbreaka med Redsn0wa untethered? Har hört att det finns en del problem med det. Spelar det någon roll?
Tacksam för lite “enklare” svar då jag inte är särskilt insatt i alla termer. Tack på förhand!
@sundace_joel 87815 wrote:
Jag skulle gärna vilja få lite hjälp med en sak. Jag sitter idag på ett jailbreak med Redsn0w 0.9.6b4 och skulle gärna vilja uppdatera med Greenpoison istället för att ha ett untethered jailbreak, så jag slipper koppla in den i datorn för att starta upp. Jag har en iphone 4 med ios 4.2.1
Jag har en hel del appar och tweaks och teman som är installerade via Cydia och skulle såklart gärna vilja slippa fixa till allt ännu en gång, finns det något sätt att “byta” jailbreak utan att allting försvinner? Alternativt ett sätt att göra en backup och återställa det hela senare. Eller är det bättre att jailbreaka med Redsn0wa untethered? Har hört att det finns en del problem med det. Spelar det någon roll?
Tacksam för lite “enklare” svar då jag inte är särskilt insatt i alla termer. Tack på förhand!
Det du kan göra är att kopiera din tema mapp i telefonen, och ersätta den när du är klar. Du behöver dock installera alla dina cydia apps igen.
@cophe 87816 wrote:
Det du kan göra är att kopiera din tema mapp i telefonen, och ersätta den när du är klar. Du behöver dock installera alla dina cydia apps igen.
Aha okej. Går det att göra samma sak med bilder, telefonnummer och sådan information? Vore ju väldigt smidigt. Hur hittar man dessa mappar? Har såklart varit och rotat bland filer och mappar tidigare men kan inte säga att jag vet på rak arm var informationen finns. För övrigt, skulle du rekommendera jailbreak med greenpoison istället för redsn0w? Jag kan såklart läsa mig till för- och nackdelar men tänkte om du kunde säga något om det.
@sundace_joel 87818 wrote:
Aha okej. Går det att göra samma sak med bilder, telefonnummer och sådan information? Vore ju väldigt smidigt. Hur hittar man dessa mappar? Har såklart varit och rotat bland filer och mappar tidigare men kan inte säga att jag vet på rak arm var informationen finns. För övrigt, skulle du rekommendera jailbreak med greenpoison istället för redsn0w? Jag kan såklart läsa mig till för- och nackdelar men tänkte om du kunde säga något om det.
All information som inte är bunden till jailbreaken kan du få tillbaka via en säkerhetskopiering i iTunes. Jag brukar göra som så att, jag gör en säkerhetskopia i iTunes, återställer telefonen. Kör in min säkerhetskopia på telefonen igen efter aktivering. När det är klart jailbreakar jag, och telefonen är tillbaka igen. Tema mappen hittar du i /library/Themes.
Jag rekommenderar greenpois0n framför redsn0w. Dels för att den är super enkel och för att jag har inte stött på ett enda fel med den jailbreaken.
Mvh
Har fått en iPhone4, 4.1.2 på jobbet och tänkte JBa den.
Jag vill bara försäkra mig att man kan återställa den till fabriksinställningarna om något skulle strula i framtiden. Vill ju inte att det ska synas att den varit JBad.
Så… går det?
Och GreenPois0n är untethered, va? Och det innebär att jag INTE behöver vara kopplad till en dator när jag bootar om den? (Kan aldrig komma ihåg vilket som är vilket.)
@free 87828 wrote:
Har fått en iPhone4, 4.1.2 på jobbet och tänkte JBa den.
Jag vill bara försäkra mig att man kan återställa den till fabriksinställningarna om något skulle strula i framtiden. Vill ju inte att det ska synas att den varit JBad.
Så… går det?
Och GreenPois0n är untethered, va? Och det innebär att jag INTE behöver vara kopplad till en dator när jag bootar om den? (Kan aldrig komma ihåg vilket som är vilket.)
Japp, den går att återställa.
Japp, den är untethered. Vilket innebär det du själv skrivit.
Mvh
@cophe 87834 wrote:
Japp, den går att återställa.
Japp, den är untethered. Vilket innebär det du själv skrivit.
Mvh
Den går att återställa?
Gjorde mitt första försök på en jailbreak för ungefär en timme sedan, det flöt på och mobilen startade efter det, dock utan greenpoison bootanimationen och den startade som vanligt, men utan “Loader” applikationen. I och med detta antog jag att något hade gått fel, så baserat på vad jag har läst, att det ska gå att återställa, så valde jag att återställa till fabriksinställningar då jag inte ville fortsätta riskera. Jag genomförde en återställning, men sedan, konstigt nog, startar den upp med bilden att koppla in fånen till itunes, itunes startar och hävdar att det är något fel och att systemfilerna kan vara skadade. Den hänvisade bara till närmaste apple store.
Förslag/information skulle vara hjärtligt uppskattat. Får panik här nu :/
Återställ från iTunes och inte från telefonen
@iPhoneReservdelar.se 87839 wrote:
Återställ från iTunes och inte från telefonen
Det var det jag gjorde, återställning via iTunes som sade att telefonen skulle återgå till Fabrikatinställningar etc…
@simpleminds 87840 wrote:
Det var det jag gjorde, återställning via iTunes som sade att telefonen skulle återgå till Fabrikatinställningar etc…
Kan ha blivit något problem med din programvaru-fil. Prova återställ igen. Va nog med att du sitter i dfu-läge när du gör det.
Mvh
Någon mer än jag som har problem med att öppna Cydia efter att ha genomfört detta jailbreak?
Funkade fint att öppna Loader och börja ladda ned Cydia… efter ca 50% gick det väldigt fort och det stod att Cydia vad nedladdat. När jag öppnar Cyda står det “Initializing filesystem” under bråkdelen av någon sekund, sedan kraschar allt och iPhone startar om. Händer gång på gång… Någon tänkbar lösning?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.