Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › iPhone 3.0
-
AuthorPosts
-
Många av våra önskningar gick i uppfyllelse :rolleyes:
Men sen är det ju ett tag kvar tills vi får den också… 🙁
Ja ha….
Vad ska alla iPhone hatare klaga på nu??? Den kommer ju att ha nästan allt sen.
Jisses vad glad jag är att jag köpte iPhone istället för HtcOch nu var det slut 😉 Jag längtar till sommaren :rolleyes:
Sjukt goa nyheter!
Äntligen MMS. Jag använder det inte men nu kan alla sluta tjata om det.
Jag hoppas dock det kommer en ny hårdvaruupdattering med en helt ny iPhone till sommaren med videoinspelning och en riktigt bluetooth. Då är den fullständig enligt mig; då köper jag den.
Jag har fortfarande inte fått ett stadigt grepp om Push Notification. Kan någon förklara utförligt och lättbegripligt?
EDIT: Jag vill självklart ha en 32GB i nästa hårdvaruupdattering!
Det är väl att Apple har en server, som kan användas av tredjeparts-program, och därifrån kan det automatiskt skickas ut information till din iPhone när det kommer till servern. T.ex. ett IM-program:
Din kompis sitter och chattar via AIM vid sin dator. Han skriver ett meddelande, som då skickas till Apples push-server. Därifrån skickas det till din iPhone som har ett program körandes i bakgrunden, nämligen push (som letar efter meddelanden från oush-servern). Så du kan göra något annat medans du chattar, men ändå inte förlora massa batteritid 🙂
Så har jag förstått det 😉
lite synd bara att MMS inte kommer funka för iphone 2G! frågan är väl om de andra sakerna kommer fungera?
@mekke 27803 wrote:
Det är väl att Apple har en server, som kan användas av tredjeparts-program, och därifrån kan det automatiskt skickas ut information till din iPhone när det kommer till servern. T.ex. ett IM-program:
Din kompis sitter och chattar via AIM vid sin dator. Han skriver ett meddelande, som då skickas till Apples push-server. Därifrån skickas det till din iPhone som har ett program körandes i bakgrunden, nämligen push (som letar efter meddelanden från oush-servern). Så du kan göra något annat medans du chattar, men ändå inte förlora massa batteritid 🙂
Så har jag förstått det 😉
Ahh. Är det inte även så att om ett program uppdateras kommer det en ruta där det står: “Vill du uppdatera nu?”, eller är jag helt fel ute? Har knappt några belägg för det jag skrev nyss, har bara vaga minnen om att jag läst/hört något i den stilen.
@blast11 27817 wrote:
Ahh. Är det inte även så att om ett program uppdateras kommer det en ruta där det står: “Vill du uppdatera nu?”, eller är jag helt fel ute? Har knappt några belägg för det jag skrev nyss, har bara vaga minnen om att jag läst/hört något i den stilen.
Vad jag vet så är det lite olika beroende på program… Om det är IM så kommer det en ruta där det står från vem, meddelandet, en knapp för avbryt, och en knapp för att svara 🙂
Lägger till en sak:
Så spännande. Jag skulle kolla om det var något nytt i Apple’s Dev-Center för iPhone, men den sidan uppdateras nu 🙂
Saknar tre saker nu, sen köper jag en iPhone.
32GB
Riktig Bluetooth
VideoinspelningHoppas på en ny iPhone till sommaren som har stöd för allt detta; då köper jag en iPhone.
Om 3.0 kommer till sommaren så har man inte så långt kvar till man kan låsa upp den hos Telia 🙂
Man köade som sann nörd man är den 11 juli 2008 när den släppdes 🙂
Så efter 12 mån kan man låsa upp den.
Hmm…kanske man ska köa utanför Telia natten till den 11 Juli och bli den förste i Sverige som har en “riktig” upplåst iPhone 3G från Telia 😛
Sen kuta hem och sätta sig och uppdatera genom iTunes till 3.0 😎
Tror du verkligen att du kommer att behöva köa för att få en upplåst? 😛
Kommer nog bli så att du kommer att få stå där själv, och då vill jag inte kalla det “att köa” =)
Nu är bara frågan vad Apple planerar för ändringar i nästa iPhone 🙂
Mene, jag är sjuuuuuukt nöjd med previewn av 3.0! 😀 Så mycket som man saknat, som man snart kommer att ha! 🙂
@snook 27844 wrote:
Om 3.0 kommer till sommaren så har man inte så långt kvar till man kan låsa upp den hos Telia 🙂
Man köade som sann nörd man är den 11 juli 2008 när den släppdes 🙂
Så efter 12 mån kan man låsa upp den.
Hmm…kanske man ska köa utanför Telia natten till den 11 Juli och bli den förste i Sverige som har en “riktig” upplåst iPhone 3G från Telia 😛
Sen kuta hem och sätta sig och uppdatera genom iTunes till 3.0 😎
Upplåst efter 12 månader? Har du inte en bindningstid på minst 18?
Flashminnet tillhör hårdvaran,det är tekniskt möjligt att byta minneskretsen,men det kostar antagligen mer än en 32 Gb telefon skulle kosta om den existerade.
Försök inte mackla med detta själv,stor risk att paja luren helt!@blast11 27860 wrote:
Okej, men onödigt om du kan utnyttja din månatliga abonnemangskostnad om du kan ringa/smsa/surfa för den d.v.s.
Jag köpte iPhonen med avsikt att lägga abonnemanget på hyllan.
Jag tog Telia till vänner 69 kr/mån (18), betalade 4500 i butiken för 16 Gb.
69 kr x 18 = 1242
+ 4500
= Tot 5742 krAnvänder Tre som operatör.
Startade med Rebelsim för att senare gå över till yellowsn0w.
@snook 27867 wrote:
Jag köpte iPhonen med avsikt att lägga abonnemanget på hyllan.
Jag tog Telia till vänner 69 kr/mån (18), betalade 4500 i butiken för 16 Gb.
69 kr x 18 = 1242
+ 4500
= Tot 5742 krAnvänder Tre som operatör.
Startade med Rebelsim för att senare gå över till yellowsn0w.
Ok. Jo, om man inte vill använda telia är det smart, men en teliaanvändare som jag har ingen större nytta av yellowsn0w.
Jag förstår fortfarande inte vad apples problem med en riktig bluetooth där man kan skicka och ta emot filer är. Till och med min SE t610 har bluetooth. Pinsamt tycker jag.
@blast11 27869 wrote:
Ok. Jo, om man inte vill använda telia är det smart, men en teliaanvändare som jag har ingen större nytta av yellowsn0w.
Jag förstår fortfarande inte vad apples problem med en riktig bluetooth där man kan skicka och ta emot filer är. Till och med min SE t610 har bluetooth. Pinsamt tycker jag.
så här ligger det till, apple är väldigt måna om deras produkter, dom vill att allt blir rätt och fungerar. Dom vill inte heller stödja illegala aktiviteter och därför har dom låst telefonen för att det ska bli minimalt problem för dom och användarna.
Det är kanske lite overkill men det är väl det säkra före det osäkra för att få en Fulländad produkt. Det du ber om kan tänkas komma i framtida apps och/eller uppdateringar, men då kommer dom säkerställas så dom tex inte kan exploateras eller förstöra. Nu kanske du tänker dig att gamla SE telefoner funkar det på, visst, men det finns inte lika mycket användare och telefonen är inte lika “avancerad”, tänk dig istället en dator, inte mac då användar antalet är mycket lägre. Men tänk dig nu att inte köra brandvägg och antivirus program, konstanta säkerhets uppdateringar som skyddar oss konstant utvecklande hot utifrån. för över 10 år sen när windows 95 kom, då var bara ett få tal uppkopplade och det var inget problem med virus, det fanns inte på samma sätt som idag.
Windows pc datorer har gått igenom en mognads process där hot och säkerhet har gått hand i hand, telefoner är den nya marknaden för uppkopplingen och Iphone visar vägen, att öppna upp och låta användaren tar riskerna är ju ett alternativ dom skulle kunna göra, frågan är hur lång tid det skulle ta innan folk blev attackerade.
Dom har istället valt att köra en påtvinga mognads process, öppna upp ett steg i taget säkra före det osäkra, inget dom sagt såklart, men det är förståligt. Jag skulle nog gjort samma sak.(designar system där användarvänlighet står i centrum.)
“Riktig” bluetooth är jag säker på finns, och det lär nog komma nån säker överföring framöver när den närmar sig toppen av prioriteringslistan.
läste att dom släppte 3.0(betan) idag för utvecklare! .
då kanske man har tur och någon av dessa utvecklare delar med sig av mjukvaran så att “vi användare” kan ta del av den 😀
lär nog dyka upp en 3.0 beta snart skulle ja tro 😀@nevamiz 27875 wrote:
läste att dom släppte 3.0(betan) idag för utvecklare! .
då kanske man har tur och någon av dessa utvecklare delar med sig av mjukvaran så att “vi användare” kan ta del av den 😀
lär nog dyka upp en 3.0 beta snart skulle ja tro 😀du kan ha den i din iphone idag 🙂 här e en från portugal som har 3.0 i sin iphone
men undrar om de ska fortsätta utveckla 2.2.1 ??? ska vi inte ha nått update i 4 månader????
Den där portugisen verkar fejk,men rätt kul fejk!
Tror nya os kommerlite snabbare,men utvecklarna måste hänga med också.Några nyheter i 3.0 är:
* Klipp och klistra i textredigering. Fungerar mellan olika program. Klistrar man in text på fel ställe, skaka telefonen för att radera.
* Sökfunktion som letar igenom hela telefonen.
* Modemfunktion.
* MMS.
* Ett större tangentbord om man håller telefonen i landskapsläge.
* Stöd för stereoljud med bluetooth.
* Automatisk inloggning i wlan-nät.
* Wlan mellan Iphone-telefoner (för spel och överföring t.ex.)
* Möjlighet att fjärrstyra tillbehör
* Möjlighet att spela in ljud
* Stöd för vägvisning via gps:en
En hel del har redan varit möjligt med Jailbreak. Förmodligen har Apple fått lite idéer därifrån! =)
Ni som hoppas på att kunna köra iPhone OS 3.0 beta på era telefoner, ha inte höga förväntningar!
Först och främst så måste era telefoner vara registrerade som utvecklar-enheter hos Apple, och sen måste ni köra en officiell operatör. That’s right, inget yellowsn0w här!
Det kan tyckas enkelt att registrera sig hos Apple, men det är det minsta det är. Man registrerar nämligen telefonens unika serienummer (vilket är inprintat i hårdvaran, går ej att ändra)!
Är ni dock villiga att punga ut med 99$ för att “enrolla” i Apples iPhone OS 3.0-program, go ahead.
Tror inte det är meningsfullt att pröjsa 99$ för en beta,jag väntar hellre och får den riktiga versionen gratis.
För utvecklare är det naturligtvis en annan sak.@mekke 27873 wrote:
Kolla i tråden om “sweettooths framsteg”, där det står mycket om deras konkurrent, iBluetooth, av MeDevil. Finns på iSpazio i Cydia 🙂
Btw, bra sagt, TruB 🙂
Så det är möjligt alltså. Okej! I alla fall, jag tror och hoppas på något liknande detta till nästa hårdvaruupdattering, likt videoinsplening!
Bra förklarat TruB.
Verkar nice som fan med wlan för iPhone till varandra. Men har svårt att tänka mig att apple tillåter de med köpta spel?
@trilenium 27888 wrote:
Några nyheter i 3.0 är:
* Klipp och klistra i textredigering. Fungerar mellan olika program. Klistrar man in text på fel ställe, skaka telefonen för att radera.
* Sökfunktion som letar igenom hela telefonen.
* Modemfunktion.
* MMS.
* Ett större tangentbord om man håller telefonen i landskapsläge.
* Stöd för stereoljud med bluetooth.
* Automatisk inloggning i wlan-nät.
* Wlan mellan Iphone-telefoner (för spel och överföring t.ex.)
* Möjlighet att fjärrstyra tillbehör
* Möjlighet att spela in ljud
* Stöd för vägvisning via gps:en
Nu kommer jag låta som en besserwisser, men men…
1. Kopiera kan man göra med all text 🙂
2. De sa att det var peer-to-peer bluetooth 😉
Som sagt, lite besserwissrigt 😛
Den har nu läckt och finns på piratebay… dock så kan man enligt uppgift inte synka den när man har uppgraderat, så låt bli… antar jag.
Vill varna för att lägga in den läckta firmware 3.0!
För att den ska överhuvudtaget fungera i din iphone så måste du vara registrerad utvecklare hos Apple, kostar 99 dollar.
Sen måste du köra med Telia, för yellowsn0w kommer ej att fungera pga bla basebandet blir uppdaterat.
Och DFU ska inte fungera enligt vissa, så det går inte att nedgradera.
det är sant, titta på det nu, det är bluetooth.
dock som en riktig besserwisser så heter det inte att hålla med när det handlar om fakta, bara om det är en åsikt, så att säga att det är din åsikt att det är bluetooth gör det hela inkorrekt.
på tal om besserwisser also 😉ja ska testa uppgradera min iphone 2g, skriv i PM vars 3.0 ipsw´n finns att ladda ner ?! 😉
@nevamiz 27933 wrote:
ja ska testa uppgradera min iphone 2g, skriv i PM vars 3.0 ipsw´n finns att ladda ner ?! 😉
Läs vad snook skrivit tidigare i denna tråd först!
Om du sen vill tilta din telefon,och betala 99 dollar för att göra det är väl din ensak.
Traska hellre iväg och släng luren i närmsta sjö,det är gratis!@snook 27925 wrote:
Vill varna för att lägga in den läckta firmware 3.0!
För att den ska överhuvudtaget fungera i din iphone så måste du vara registrerad utvecklare hos Apple, kostar 99 dollar.
Sen måste du köra med Telia, för yellowsn0w kommer ej att fungera pga bla basebandet blir uppdaterat.
Och DFU ska inte fungera enligt vissa, så det går inte att nedgradera.
Tja som jag förstår det kommer det släppas i Juni/Juli, och då är även Telenor med i bilden (faktum är att dom redan är med i bilden, iTunes har en carrier Bundle update om du kör Telenor redan).
Så så vitt jag kan förstå så lär jag inte behöva beblanda mig med någon gulsnö när 3.0 kommer i allafall. Dock kommer jag fortsätta vara jailbreakad efter som jag gillar att mecka med teman och likanande 🙂
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.