Jailbreak- & iFunBoxguide 3.1.2 (Svenska)

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Jailbreak- & iFunBoxguide 3.1.2 (Svenska)

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 284 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1847

Disclaimer: Du får själv ta ansvar med vad som händer din mobil när du jailbreakar den och är beredd på att garantin inte gäller ifall din mobil skulle gå sönder till den nivå att du inte kan återställa mobilen utan jailbreak. Alla metoder i denna guide är prövade och rekommenderade.

Blackra1n

Blackra1n är den nya simpla metoden som inte kräver en massa fuzz och tristess.

Gå in på Frodo’s (Geohot) sida och ladda ner antingen Mac- eller PC-versionen.

blackweather

När du väl laddat ner programmet, lägg det på din C-hårddisk och starta sedan programmet.
    Tryck på knappen MAke it rain, och koppla sedan in din iPhone.

Stöter du på problem med den här upplåsningsmetoden kan du titta i tråden:
    https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/5537-blackra1n-aer-ute-nu.html

När du väl Jailbreakat, starta programmet i iPhone med en ikon som ser ut som en droppe.
    Med denna appen lägger du sedan till Cydia och trycker install.
    (Installera inte alla program samtidigt då det lett till problem.)

I Blackrain ligger också något som heter Snow. Snow låser upp din mobil till andra operatörer men installera inte Snow samtidigt som Cydia eller Rock. Installera varje sak för sig.

Ta sedan bort appen inifrån efter att du installerat Cydia.

För att kunna använda program som Diskaid, iFunBox, iPhonelist eller iPhoneBrowser måste du lägga till ett program i Cydia som heter afc2add.

iFunBox

Förrut hette denna sektion Diskaid, men eftersom Diskaid är sämst jämfört med iFunBox så rekommenderar jag iFunBox stort.
    Om du inte tror mig:
    Diskaid: 100 mb 1 minut
    iFunBox: 100 mb på 26 sekunder

När du vill få in filer och ta filer ifrån din iPhone kan du inte göra det som vilket USB-minne som helst. Du måste använda ett program som pratar din mobils språk och som agerar som en länk mellan din dator och din iPhones hårddisk.

1.

Laddar ner och installerar iFunBox.
    Tryck på Download

Koppla in din mobil via USB.

2.

Dubbelklicka på ikonen som ser ut som en liten iPhone där din iPhones namn står bredvid.

Där ser du:
    iPod Music & Video (Endast för iPod Touch)
    General Storage ()
    Camera (Dina kamerabilder)
    Wallpapers (iPhonens originala bakgrundsbilder)
    Ringtones (iPhonens mapp för ringsignaler)
    Applications (Apps installerade på iPhone)
    Raw File System (Root-mappen)

3.

Nu börjar det oändligt roliga.

Huvudregel för iPhone: Rör ingenting du inte vet vad det är.
    Följdregel: Rör ingenting du inte vet vad det är.

Och med det sagt, lycka till i din lur.

Lista på intressanta platser som du kanske vill titta närmare på i iPhonen:
    Teman: root/Library/Themes (Om du har Winterboard installerat)
    Ljud: root/System/Library/Audio/UISounds (Systemljud, SMS-ljud m.m.)
    NES roms: root/var/mobile/Media/ROMs/NES (Du kanske måste skapa denna mappen själv)

Att tänka på:
    Bildsystemet i telefonen är till mesta del Appleformaterad .PNG. Därför kan vissa bilder gjorda i Windows inte fungera.

Ska du göra egna teman, använd något annat program än Microsoft Paint. Photoshop, Gimp, Paint.net gör jobbet. Tänk på att spara i .PNG!

Ringsignaler i iPhone har filsystemet: .m4r
    Konvertera filer till .m4r med hjälp av iTunes.
    Guide finns här på forumet: Så byter du ringsignal på din iPhone! | iPhoneinfo.se

iphone77
    Member
    Post count: 213

Kan tillägga att samtliga firmwarefiler som släppts finns att tanka här:
    [All iPhone Firmwares] System Restore Image (download here) – Hackint0sh

iPhoneinfo.se
    Member
    Post count: 1973

Samt här: Alla firmware-filer till iPhone – iPhoneinfo.se

Fantastiskt bra initiativ mossarelli! 🙂 Många som kommer ta del av det här.

Kexan
    Member
    Post count: 49

bra guide, gör små ändringar för 2g gänget så är den komplett 🙂

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

En stor eloge till mossarelli!

Resultat:

JAH
    Member
    Post count: 3

Lösenordet fungerar inte för mig?
    Använder mac, försöker ansluta i Finder…

mossarelli
    Member

@kexan 10252 wrote:

bra guide, gör små ändringar för 2g gänget så är den komplett 🙂

Tyvärr så gör jag inte det i 3G-forumet. Men jag äger ingen 2G-mobil så jag kan inte göra en guide då den mobilen är helt annorlunda.

Och detta är en jailbreakguide, inte upplåsning för SIM.
    @antonfjanton 10253 wrote:

En stor eloge till mossarelli!

Resultat:

Snyggt.
    @jah 10270 wrote:

Lösenordet fungerar inte för mig?
    Använder mac, försöker ansluta i Finder…

Sök rundor på lite lösenord för SSH, det kan vara olika beroende på vilken man använder.

william_3000
    Member
    Post count: 111

Flyttar denna tråd och klistrar fast den…

Mycket användbart förövrigt,

Kan tillägga att att en upplåsnings och jailbreak guide för 2G iPhones som vill uppdateras till 2.0.2 kommer upp i den här delen av forumet imorgon.

mossarelli
    Member

Tack W3000. Tänkte att tråden skulle vara här istället men jag tog det andra forumet för att vara säker.

Jag gör en guide för hur man skapar teman i Photoshop sen. Det uppskattas nog.

antonfjanton
    Member
    Post count: 142

@mossarelli 10317 wrote:

Tack W3000. Tänkte att tråden skulle vara här istället men jag tog det andra forumet för att vara säker.

Jag gör en guide för hur man skapar teman i Photoshop sen. Det uppskattas nog.

det skulle vara riktigt nice

Update:

Megget
    Member
    Post count: 4

Tjena!
    Laddade ner quickpwn men när jag försöker öppna programmet står det att det inte initierades korrekt. Vad göra?

mossarelli
    Member

@antonfjanton 10329 wrote:

det skulle vara riktigt nice
    Update:

Jag gillade inte det temat. Det förstör konceptet med en lättanvänd meny.
    @megget 10353 wrote:

Tjena!
    Laddade ner quickpwn men när jag försöker öppna programmet står det att det inte initierades korrekt. Vad göra?

Du kanske har vista, 64-bitars system eller så hade du otur bara. Tanka programmet en gång till och installera om.

trigger_killer
    Member
    Post count: 303

Du kanske har vista, 64-bitars system eller så hade du otur bara. Tanka programmet en gång till och installera om.

Ja körde på 64-bitars system, utan problem!

iPhoneinfo.se
    Member

Flera av mina kompisar har lyckats perfekt med denna guiden! Mycket bra guide – jag kör upp en länk på startsidan nu 🙂

Bra jobbat!

JosefMusic
    Member
    Post count: 53

så då var det klart. fungerar super! tack för guiden

mossarelli
    Member

Glad att man kan vara till någon nytta då.
    Ingen som har stött på några problem under jailbreaket mer än att programmet inte har startat. Låter typ bra, än så länge.

swegooner
    Member
    Post count: 18

Vad är det som gör det värt att jailbreaka nu när App Store ger möjlighet till att fixa program?
    Jag funderar på om jag ska jailbreaka min eller inte och vill då veta dom viktigaste fördelarna!

mossarelli
    Member

Om du nu är en duktig programmerare och kan allting för att göra en app, så varsågod och gör det.

Rabster
    Member
    Post count: 2

När det gäller SSH-guiden, måste man vara ansluten till ett trådlöst nätverk för att det ska fungera?
    För jag bor i lägenhet där internet går i kabel, så jag har isåfall ingen möjlighet att ansluta min iPhone på detta sätt.

Finns det alternativa sätt att komma åt iPhonen när den är jailbreakad?

Sultanen
    Member
    Post count: 19

Går det att köra om man har uppdaterat till 2.0.2 redan?, för jag testade men då slutrade alla mina program o funka men d kanske var nått annat fel jag gjorde =)

Rabster
    Member

@sultanen 10677 wrote:

Går det att köra om man har uppdaterat till 2.0.2 redan?, för jag testade men då slutrade alla mina program o funka men d kanske var nått annat fel jag gjorde =)

Detta händer för mig också, alltså anslutningsprogrammet stannar och vill inte ansluta till iphonen. Jag har också fw2.0.2

mossarelli
    Member

@rabster 10568 wrote:

När det gäller SSH-guiden, måste man vara ansluten till ett trådlöst nätverk för att det ska fungera?
    För jag bor i lägenhet där internet går i kabel, så jag har isåfall ingen möjlighet att ansluta min iPhone på detta sätt.

Finns det alternativa sätt att komma åt iPhonen när den är jailbreakad?

Folk snackar om ett program men lättast blir med trådlöst nätverk. Försök hemma hos en polare eller nått annat.

karlbertil_johnsson
    Member
    Post count: 25

Hej!

Jag ber om ursäkt om att jag är nybörjare, jag har letat på ett par olika forum men inte hittat svar på alla de frågor jag har. Jag hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig…

* Jag har en 3G med en icke-jailbreakad 2.0.1, kan jag ladda ner FW för 2.0.2, patcha upp den och installera den versionen utan att först uppgradera telefonen till 2.0.2?
    * Givetvis kommer en följdfråga på detta också 🙂 De program jag tagit ner från AppStore, försvinner de om man uppdaterar firmwaren? Går det att återställa dem från iTunes om jag syncat dem till datorn?
    * Om jag fattat det rätt, om jag skulle vilja återställa telefonen till standard FWn, räcker det med att byta ut den patchade FWn mot “originalet”? Eller måste man göra något ytterligare?

Tacksam för hjälp och svar

pernton
    Member
    Post count: 27

jag har använt denna guide till att jailbreak min iphone 3g. allt har lyckats men nu när jag är på steg 5 där telefonen ska ladda om…det står att det tar minst 15 minuter…jag är uppe i 1 timme nu! är det “normalt” eller har hela alltet skitit sig?

min itunes hade hängt sig. startade om det och min iphone så nu funkar det. ska installera programmen nu 🙂

Landale
    Member

Hmm.. jag lyckades att jailbreaka utan problem. Fick dock problem efter jag startat Cydia.. hade glömt koppla upp mig mot WLAN och antog att Cydia då kopplade upp sig via 3G.. så jag stängde av telefonen och sen när jag startade den igen så var i stortsett alla ikoner borta. b la telefon, mail, kontakter osv..

What happend?

pernton
    Member

nu har jag fått allt att fungera. progremmen är lite mer svårhanterliga på Cyndia och Installer jämfört med Appstore. men fan vad mycket coolare min iphone har blivit efter detta. nu kan man äntligen göra sin iphone helt personlig! underbart 🙂

tack för den grymma guiden!

iPhoneinfo.se
    Member

@karlbertil_johnsson 11077 wrote:

Hej!

Jag ber om ursäkt om att jag är nybörjare, jag har letat på ett par olika forum men inte hittat svar på alla de frågor jag har. Jag hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig…

* Jag har en 3G med en icke-jailbreakad 2.0.1, kan jag ladda ner FW för 2.0.2, patcha upp den och installera den versionen utan att först uppgradera telefonen till 2.0.2?
    * Givetvis kommer en följdfråga på detta också 🙂 De program jag tagit ner från AppStore, försvinner de om man uppdaterar firmwaren? Går det att återställa dem från iTunes om jag syncat dem till datorn?
    * Om jag fattat det rätt, om jag skulle vilja återställa telefonen till standard FWn, räcker det med att byta ut den patchade FWn mot “originalet”? Eller måste man göra något ytterligare?

Tacksam för hjälp och svar

1. Följ bara guiden – ska inte vara några problem att uppgradera till 2.0.2

2. Saken med Quickpwn är att du slipper återställa så dina apps ligger kvar.

3. Precis – bara att återställa telefonen via iTunes så är den som från fabrik.

Victorius
    Member
    Post count: 88

Funkade skit bra för mig med allt, förutom att jag inte fattar hur man hittar bosspref och grejer? För när ja söker i installer i mobilen hittar jag det inte. Kan jag ladda hem en .isp fil och sedan synca över till iphone utan att “SSH:a” luren? För det verkade lite krångligt och är rädd för att göra fel.

pernton
    Member

@victorius 11144 wrote:

Funkade skit bra för mig med allt, förutom att jag inte fattar hur man hittar bosspref och grejer? För när ja söker i installer i mobilen hittar jag det inte. Kan jag ladda hem en .isp fil och sedan synca över till iphone utan att “SSH:a” luren? För det verkade lite krångligt och är rädd för att göra fel.

bosspref finns i Cyndia om jag inte har fel…:confused:

geezarn
    Member
    Post count: 197

Fan jag kör Mac, har laddat hem quickpwn för mac men det kommer bara upp “sry, i haz fail!” Har testat med helt ren fw som jag laddat ner och med min nuvarande fw….

edit: eee sorry, det stod ju tydligt att man INTE skulle använda “The Unarchiver” när man packar upp torrenten… Nu verkar det funka…

pernton
    Member

konstigt. jag kör också mac och det funkade bra för mig :confused:
    testa att göra om det…

geezarn
    Member

nu e den jailbreakad men det återstår ett problem… då jag ska köra ssh så funkar inget lösenord, har kollat i bossprefs (under config) så att den är på ssh så det kan inte vara det. Använder mig av programmet Fetch till Mac. har testat med både root: alpine och mobile: dottie men inget fungerar, den säger bara att anslutningen kunde inte upprättas… Hur göra, exakt?…

mossarelli
    Member

pröva: “root” “mobile” som användarnamn, “alpine” “dottie” som lösenord i olika combinationer. Det är inte säkert att alpine funkar som lösenord till mobile och tvärtom.
    Bara prova.

geezarn
    Member

nu gick det till slut, root:alpine är det rätta, fick igång ssh i terminalen först men inte i fetch men helt plötsligt fungerade det..

JohnFa
    Member
    Post count: 461

@mossarelli 11220 wrote:

pröva: “root” “mobile” som användarnamn, “alpine” “dottie” som lösenord i olika combinationer. Det är inte säkert att alpine funkar som lösenord till mobile och tvärtom.
    Bara prova.

Det brukar var root och alpine. Jag har inte hört om mobile och dottie.

geezarn
    Member

tänkte testa lite Nes-roms men vet inte vart man laddar upp romsen i tfn, finns ju bara 2 mappar (media ska den väl i), nån som har testat?

JohnFa
    Member
    Post count: 461

@geezarn 11232 wrote:

tänkte testa lite Nes-roms men vet inte vart man laddar upp romsen i tfn, finns ju bara 2 mappar (media ska den väl i), nån som har testat?

När du startar upp NES-emulatorn för första gången så säger den var man ska lägga rommarna. Kommer inte ihåg exakt, men media låter rätt. Skapa en mapp i media som heter ROMs så kommer den hitta dem automatiskt.

iPhoneinfo.se
    Member

Telefonen är ju 1000 ggr roligare att leka med jailbreakad 😀

Så ni som inte har jailbreakat än – tveka inte!

willie_
    Member
    Post count: 29

jag fick inget installer när jag quickpwna? och youtuve funkar ej 🙁 hur löser jag detta? installer gör inte så mycke men youtube vill jag gärna ha.

Victorius
    Member

Alltså själva processen gick bra för mig, men jag fattar inte hur jag ska installera programmen? När man Tryckt på install på ex. Bossprefs, ska detta finnas på iphones “skrivbord” då? Jag blir tokig försökt installera massa olika program flera gånger men det funkar inte.

Även testat att söka på MxTube i installer efter att ja installerat det med cydia, men då kommer felmeddelandet “Error, timed out” eller något upp. Någon som vet vad ja gör för fel? 😀

(ursäkta att jag är så noob på detta men fick för mig förra veckan att jailbreaka och lästa på lite då)

BTW: Märkte nu att installer hittade programmen jag tankade, men varje gång det laddade en ny grej inne på “tasks” i “Installer” så kom felmeddelandet “Error, timed out”

EDIT 2: Nu funkade det att installera BossPrefs efter 8-10 försök. Grejen är att jag kan tanka små grejer som MakeItMine osv. Men MxTube har jag inte lyckats med ännu 😉 Aja det fixar sig nog

Landale
    Member

kommer man att kunna uppdatera till FW 2.1 utan att jailbreak försvinner?

iPhoneinfo.se
    Member

@landale 11494 wrote:

kommer man att kunna uppdatera till FW 2.1 utan att jailbreak försvinner?

Ja, men inte uppdatera inte via iTunes för då försvinner jailbreaken. Du får jailbreaka igen via Quickpwn (som gör så att du slipper återställa vid en jailbreak – bara importera 2.1 firmwaren).

Victorius
    Member

@iPhoneinfo.se 11498 wrote:

Ja, men inte uppdatera inte via iTunes för då försvinner jailbreaken. Du får jailbreaka igen via Quickpwn (som gör så att du slipper återställa vid en jailbreak – bara importera 2.1 firmwaren).

Så man kan göra om Quickpwn-processen fast med 2.1 firmwaren direkt när den kommer ut på fredan? Utan att vänta på att ett ny version av Quickpwn ska komma. Typ som de verkar som att Winpwn eller vad det hette måste?

För endel sidor skriver ju “nu kan du jailbreaka 2.0.2 firmwaren med “winpwn”.

Grötigt inlägg men hoppas ni förstår 😀

Landale
    Member

@iPhoneinfo.se 11498 wrote:

I see.. tack för infon!

pirro_86
    Member

@victorius 11562 wrote:

Så man kan göra om Quickpwn-processen fast med 2.1 firmwaren direkt när den kommer ut på fredan? Utan att vänta på att ett ny version av Quickpwn ska komma. Typ som de verkar som att Winpwn eller vad det hette måste?

För endel sidor skriver ju “nu kan du jailbreaka 2.0.2 firmwaren med “winpwn”.

Grötigt inlägg men hoppas ni förstår 😀

Du har helt rätt, vi måste vänta in en jailbreak för 2.1 innan vi kan köra våra nedladdade appz igen på FW 2.1, så det är bara att vänta tills dess att det finns en Quickpwn som stödjer 2.1. Det lär nog inte ta många dagar …

/ pirro

Victorius
    Member

Vad ska port-nr vara när man ska göra en session på WinSCP?

Det blir detta fel hela tiden:

Nätverksfel: Anslutningstimeout

Testat med mobile som användarnamn också.

mossarelli
    Member

@victorius 11638 wrote:

Vad ska port-nr vara när man ska göra en session på WinSCP?

Det blir detta fel hela tiden:

Nätverksfel: Anslutningstimeout

Testat med mobile som användarnamn också.

Portnr ska vara standard, som i mitt fall: 22. Anslutningstimeout har inte med portnummer att göra. Det är bara enkelt att mobilen och datorn inte får någon kontakt.

GLÖM INTE: Att mobilen kopplar från wifi när du trycker på sleep button och låser mobilen. Mobilen måste vara i homescreen för ett 100%:igt resultat.

Victorius
    Member

@mossarelli 11673 wrote:

Portnr ska vara standard, som i mitt fall: 22. Anslutningstimeout har inte med portnummer att göra. Det är bara enkelt att mobilen och datorn inte får någon kontakt.

GLÖM INTE: Att mobilen kopplar från wifi när du trycker på sleep button och låser mobilen. Mobilen måste vara i homescreen för ett 100%:igt resultat.

Aha fan, tack.
    Tror dock att mitt trådlösa nätverk är för klent. Tog några dagar tills cydia skulle funka helt okej för mig. Och nu funkar nästan winscp, bara det att de kmr upp ett felmeddelande som säger att telefonen varit inaktiv i 15 sek eller mer.

Har bara två pluppar på wifi symbolen.

Victorius
    Member

Nu funkar allt som det ska. Tog några dagar innan luren vande sig med att vara jailbreakat verkar det som. För först funkade cydia och installer nästan inte alls men nu funkar det perfekt!

I andra guiden strula det också men jag tankade openSSH i cydia, som jag inte fattat att jag skulle göra :D. Och några gånger funkade det inte men rebootade iphonen efter varje försök och tillslut gick det, root:alpine funkade.

Har inte testat att få in .app-filer. Bara .ipa-filer och det verkar ju väldigt mycket enklare. Finns det mer spel o.s.v. i .app format eller?

För jag tankade spore i .app först och orkade inte greja med det nu. Så hittade jag spore i .ipa och la in den i iTunes och bara syncade över det bara.

Skit bra guide förresten! Bra intiativ.

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

Jag har FW 2.1 och itunes 8, min fråga är kan jag jailbreaka min iphone nu med instruktionerna som finns i början av denna tråd?

/nybörjare :confused:

Viewing 50 posts - 1 through 50 (of 284 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.