Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 801 through 850 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 138

liten fråga om jag uppdaterar min iphone till den senaste genom itunes är det denna guiden jag ska använda för att jailbreaka?

iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar Din 2.x.x 3G iPhone med QuickPwn (Windows)

jollejo
    Member
    Post count: 64

Japp bara tuta och köra

carpe
    Member
    Post count: 904

Jag jailbreakade och låste upp min iPhone. Och nu när jag vill ansluta till iTunes så står det att jag måste “ställa in ny iphone”. Måste jag göra detta eller kan jag ta mig förbi, så att jag sedan kan föra över låter osv. ?

Provade att installera om iTunes, men problemet kvarstår =

spjonky
    Member
    Post count: 138

Ska man ha simkortet i iphonen när man jailbreakar?

Kungen
    Member
    Post count: 985

@spjonky 25866 wrote:

Ska man ha simkortet i iphonen när man jailbreakar?

Spelar ingen roll:)

carpe
    Member

Hur avinstallerar man iTunes TOTALT? Verkar som att den sparar en bit information på datorn som sedan finns kvar då man åter installerar det igen. För jag uppdaterade min kompis telefon via mitt itunes, och därmed fick JAG hans apple-id i min telefon. Antar att jag måste köra en “återställning” på min tele igen och att allt därmed förvinner. För nu när jag försöker synka så står det “ställ in som ny iPhone”. Och detta måste jag göra för att synka över låtar osv.(?). Liv rädd för att telen uppdateras till 2.30.03…..igen!

Mekke
    Member
    Post count: 2271

@carpe 25903 wrote:

Hur avinstallerar man iTunes TOTALT? Verkar som att den sparar en bit information på datorn som sedan finns kvar då man åter installerar det igen. För jag uppdaterade min kompis telefon via mitt itunes, och därmed fick JAG hans apple-id i min telefon. Antar att jag måste köra en “återställning” på min tele igen och att allt därmed förvinner. För nu när jag försöker synka så står det “ställ in som ny iPhone”. Och detta måste jag göra för att synka över låtar osv.(?). Liv rädd för att telen uppdateras till 2.30.03…..igen!

Hur kan man uppdatera till 02.30.03 flera gånger? Man kommer ju inte därifrån :confused:

imported_Thian
    Member
    Post count: 1020

@mekke 25925 wrote:

Hur kan man uppdatera till 02.30.03 flera gånger? Man kommer ju inte därifrån :confused:

Tror att han har en ny, och den gamla uppdaterades till 02.30.03 eller ?
    Var det inte han som slog sönder sin iphone ? i tråden “olyckan var framme”

Mekke
    Member

@thian 25927 wrote:

Tror att han har en ny, och den gamla uppdaterades till 02.30.03
    Var det inte han som slog sönder sin iphone ..

Javisstja, så var det. Btw, varför avinstallera iTunes? Orsaken till att du fick hans Apple ID på din iPhone var för att iPhonen använder det kontot som du har i iTunes Store på datorn medans du synkar iPhonen 😉

carpe
    Member

@mekke 25925 wrote:

Detta är min andra iPhone, för att se hur det gick med min första, se “olyckan var framme”.

Och sen så var min fråga hur man avinstallerar iTunes..

Bmode
    Member
    Post count: 201

Hej allesammans, jag är en ny användare och kan inte ett skit om iphones.
    (har kompisar som har den och har testat den men mer vet jag inte)
    Då jag har tappat min nuvrande tfn i vatten ca. 3 ggr känner jag att det är dags
    att pensionera den.

Jag har ägnat hela veckan med att läsa i flera forum, resensioner, kollat på filmklipp,
    letat upp trådar m.m. , lite förarbete med andra ord.
    Jag ska köpa en låst iphone 3g nu till helgen och har sett filmer och guider på hur man låser upp. Och det är där det hela blir krångligt.

Om jag inte har fel så innebär “upplåsning” att man kan använda telefonen med alla kontantkort.
    Jag vet att man kan jailbreaka iphonen med Ziphone,yellowsnow och andra slags mjukvaror.
    har set när Dev team låser upp, och då använder det ett fakesim med hjälp av yellowsn0w. antar att det är ett rebelsim ?

så min fråga är alltså: varför finns det s.k. rebelsim kort?
    är det ngt man måste ha för att låsa upp den eller kan man låsa upp tfn så att den fungerar perfekt utan rebelsim?

Tacksam för svar. 🙂

Mekke
    Member

@bmode 26197 wrote:

Hej allesammans, jag är en ny användare och kan inte ett skit om iphones.
    (har kompisar som har den och har testat den men mer vet jag inte)
    Då jag har tappat min nuvrande tfn i vatten ca. 3 ggr känner jag att det är dags
    att pensionera den.

Jag har ägnat hela veckan med att läsa i flera forum, resensioner, kollat på filmklipp,
    letat upp trådar m.m. , lite förarbete med andra ord.
    Jag ska köpa en låst iphone nu till helgen och har sett filmer och guider på hur man låser upp. Och det är där det hela blir krångligt.

Om jag inte har fel så innebär “upplåsning” att man kan använda telefonen med alla kontantkort.
    Jag vet att man kan jailbreaka iphonen med Ziphone,yellowsnow och andra slags mjukvaror.
    har set när Dev team låser upp, och då använder det ett fakesim med hjälp av yellowsn0w. antar att det är ett rebelsim ?

så min fråga är alltså: varför finns det s.k. rebelsim kort?
    är det ngt man måste ha för att låsa upp den eller kan man låsa upp tfn så att den fungerar perfekt utan rebelsim?

Tacksam för svar. 🙂

Yellowsn0w låser upp, QuickPwn jailbreakar. Tror det var längesen man använde ZiPhone… Man behöver inte ha ett fakesim när man låser upp den 😉 Men om du köper en iPhone hos Telia nu, har den troligen BB 02.30.03, som inte går att låsa upp 🙁

Bmode
    Member

@mekke 26199 wrote:

Yellowsn0w låser upp, QuickPwn jailbreakar. Tror det var längesen man använde ZiPhone… Man behöver inte ha ett fakesim när man låser upp den 😉 Men om du köper en iPhone hos Telia nu, har den troligen BB 02.30.03, som inte går att låsa upp 🙁

tack för svaret mekke 🙂 !
    så låsa upp och jailbreaka är alltså inte samma sak ?
    vad är skillnaden ?
    Telefonen jag ska köpa är från USA. kan man på ngt sätt se vilken version
    av BB / firmware telefonen har ? ( BB kanske är samma sak som firmware ?! )
    har också hört att man absolut inte ska uppdatera mjukvaran via iTunes innan man låser upp,
    är det något som är gammalt eller är det fortfarande aktuellt ?

Mekke
    Member

@bmode 26202 wrote:

tack för svaret mekke 🙂 !
    så låsa upp och jailbreaka är alltså inte samma sak ?
    vad är skillnaden ?
    Telefonen jag ska köpa är från USA. kan man på ngt sätt se vilken version
    av BB / firmware telefonen har ? ( BB kanske är samma sak som firmware ?! )

Jailbreaka är att komma åt systemfilerna och låsa upp Apples program-spärrar, låsa upp är att använda vilken operatör som helst (vilket man behöver jailbreaka för att kunna) 🙂

Du borde kunna fråga vad den har för firmware. Har den 2.2.1 så har den BB (baseband) 02.30.03, har den FW 2.2 har den BB 02.28.00 😉

Bmode
    Member

@mekke 26204 wrote:

Jailbreaka är att komma åt systemfilerna och låsa upp Apples program-spärrar, låsa upp är att använda vilken operatör som helst (vilket man behöver jailbreaka för att kunna) 🙂

Du borde kunna fråga vad den har för firmware. Har den 2.2.1 så har den BB (baseband) 02.30.03, har den FW 2.2 har den BB 02.28.00 😉

Tack ! igen, och en sista fråga bara så slutar jag spamma sen 😮
    vilken version av BB har orginal iphones från USA ?
    antar att eftersom telia har uppgraderat till 02.30.03 så borde usa har gjort det,
    ngn som vet vilket datum dom började med det i USA ? så att jag inte köper
    telefonen som är köpt efter att dom har gått över till den mjukvaran och därefter inte kan låsa upp den.

Mvh : )

KloN
    Member
    Post count: 125

Har lånat ett sim unlock card i-SmartPhone för att prova.
    Jag fick dock höra att det inte gick att få igång men ja, det är ett test och kortet var gratis.
    Dock lyckas jag inte.
    Nåt tips?

Jag har inaktiverat/aktiverat roaming
    Togglat simlås
    Flygplansläge
    3g

hmm … tror inte att jag kommer lyckas…

Den hittar Comviq (3g Sweden) ett par sekunder sen “sim fel”

Bmode
    Member

ngn som kan länka mig till den senaste programvaran till iphonen så jag kan börja jailbreak?
    har hört att man absolut inte ska uppdatera via itunes

snook
    Member
    Post count: 2190

@bmode 26429 wrote:

ngn som kan länka mig till den senaste programvaran till iphonen så jag kan börja jailbreak?
    har hört att man absolut inte ska uppdatera via itunes

Det beror på vad du ska göra?

Har du en iPhone 3G med Telia och tänker ha Telia i minst 12 mån efter inköp, då kan du uppdatera i iTunes och köra quickpwn.

Men vill du kunna låsa upp den att använda en annan operatör så ska du inte uppdatera i iTunes, utan då måste du använda den firmwaren du vill uppdatera med och sen göra en custom ipsw i pwnagetool. Och sedan återställa med den genom att hålla in shift när du trycker på “Återställ”.

Då har du firmwaren för alternativ 2 här http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-5828.20090127.aQLi8/iPhone1,2_2.2.1_5H11_Restore.ipsw

Bmode
    Member

@snook 26430 wrote:

Det beror på vad du ska göra?

Har du en iPhone 3G med Telia och tänker ha Telia i minst 12 mån efter inköp, då kan du uppdatera i iTunes och köra quickpwn.

Men vill du kunna låsa upp den att använda en annan operatör så ska du inte uppdatera i iTunes, utan då måste du använda den firmwaren du vill uppdatera med och sen göra en custom ipsw i pwnagetool. Och sedan återställa med den genom att hålla in shift när du trycker på “Återställ”.

Då har du firmwaren för alternativ 2 här http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-5828.20090127.aQLi8/iPhone1,2_2.2.1_5H11_Restore.ipsw

edit: har nu sett en video på hur man gör men mitt quickpwn vill inte starta !!! det står
    ” det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000135). klicka på ok för att avsluta programmet. “

JokerM
    Member
    Post count: 117

Vad är lättaste sättet att låsa upp sin Iphone om man vill köra med någon annan operatör?
    Tre t.ex…

Kungen
    Member

@jokerm 26522 wrote:

Vad är lättaste sättet att låsa upp sin Iphone om man vill köra med någon annan operatör?
    Tre t.ex…

Om jag fattat dig rätt så undrar du fakesim vs yellowsn0w? Yellowsn0w är enklast 🙂

Mekke
    Member

@kungen 26540 wrote:

Om jag fattat dig rätt så undrar du fakesim vs yellowsn0w? Yellowsn0w är enklast 🙂

Håller fullständigt med, men det funkar tyvärr bara med 02.28.00 🙁 Så har man 02.30.03 så är det antingen Telia eller fakeSim som gäller 😉

grolle
    Member
    Post count: 2

Hej!

Vore väldigt tacksam för hjälp.

Köpte idag en iPhone på Telia (kanske lite förhastat) och vill kunna använda den med mitt Tele2 (comviq)-abonnemang. Jag vill inte förlora garantin på telefonen. Vad har jag för alternativ?

Kollade lite på rebelsim och där stod det nåt om att det inte funkar med den senaste firmwaren. Då jag köpte telefonen idag antar jag att jag har den senaste.

Vad får det för konsekvenser att använda rebelsim? Är det vissa funktioner som då inte fungerar?

steffe
    Member
    Post count: 2452

Ja,att ringa med den lär kunna bli lite svårt.
    Fakesim är svårt att få att funka med senaste BB,i ditt fall blir det nog till att köra med telia istället.Inte roligt men så är det.

carpe
    Member

@grolle 27168 wrote:

Hej!

Vore väldigt tacksam för hjälp.

Köpte idag en iPhone på Telia (kanske lite förhastat) och vill kunna använda den med mitt Tele2 (comviq)-abonnemang. Jag vill inte förlora garantin på telefonen. Vad har jag för alternativ?

Kollade lite på rebelsim och där stod det nåt om att det inte funkar med den senaste firmwaren. Då jag köpte telefonen idag antar jag att jag har den senaste.

Vad får det för konsekvenser att använda rebelsim? Är det vissa funktioner som då inte fungerar?

Vad fick du för BB?(modemfirmware)

grolle
    Member
    Post count: 2

Carpe: Hur kollar jag min BB (modemfirmware) ? Läste någon instruktion om att man skulle knappa in en kod och trycka på “version” eller liknande…

carpe
    Member

@grolle 27176 wrote:

Carpe: Hur kollar jag min BB (modemfirmware) ? Läste någon instruktion om att man skulle knappa in en kod och trycka på “version” eller liknande…

nej nej, Inställingar > Allmänt > Om

kappe
    Member
    Post count: 9

Skrev lite i den här tråden om varför jag inte tror det kommer en version av Yellowsn0w som fungerar med baseband 02.30.03.

Marty
    Member
    Post count: 3

Tjenare!

Jag ska skaffa en iphone och funderar på att jailbreaka den med YelloSnow.. Det jag undrar är om det finns någon nakdel med att jailbreaka en iphone. Vet att någon kompis gjorde det, och då började telefonen krångla. Dock vet jag inte om det var någon annan jailbreak eller om det var på en iphone 2G.

Ni kanske märker att jag inte vet så mycket än, så tacksam för svar.

//Martin

steffe
    Member

Att brejka ger tillgång till program och inställningar som inte går att få annars.
    Nackdelen är sämre funktionssäkerhet,eftersom jailbrejk kan göra operativsystemet instabilt.
    Hur mycket krångel det blir kan variera en del,ibland blir det inget alls,och ibland slutar luren funka helt.

Kungen
    Member

Om igen: Det är inte själva breaket som gör luren instabil; utan programmen man installerar 🙂

Mekke
    Member

Som man brukar säga: “Det är inte bilen det är fel på, det är föraren” 😛

Eller “Det är inte den breakade iPhonen det är fel på, det är användaren” :laugh:

steffe
    Member

Visst,ni har rätt,men innan man har testat ett tag,så kan man inte veta exakt vilka program som eventuellt kan krabba till det.
    Om man jailbrejkar så brukar man oftast installera en hel del programvara som inte är kontrollerad och godkänd av apple,annars är det kanske inte så stor mening med jailbrejket.
    Om man ändå bara hämtar program i appstore,så finns väl knappast nån anledning att göra det.

Ilforza
    Member
    Post count: 3

Tjena grannar, jag har just idag köpt mej Iphone 3G med Telia Refil men vil kunna använda mitt Norska Tele2 abonemang då jag ringer gratis innom Norge och Sverige med det. Hur skall man göra ? Jailbreaka eller fins det andra metoder, vil gärna kunna återställa för at garantie skall vara gyldig om nått händer ochså…. tacksam för Eran råd och hjälp 😉 Hälsningar från Normannen

Kungen
    Member

@ilforza 27827 wrote:

Tjena grannar, jag har just idag köpt mej Iphone 3G med Telia Refil men vil kunna använda mitt Norska Tele2 abonemang då jag ringer gratis innom Norge och Sverige med det. Hur skall man göra ? Jailbreaka eller fins det andra metoder, vil gärna kunna återställa för at garantie skall vara gyldig om nått händer ochså…. tacksam för Eran råd och hjälp 😉 Hälsningar från Normannen

För att jailbreaka och få tillgång till cydia med windows (annars klickar du bara tutorial> iPhone> jailbreak> how to jailbreak your iPhone using mac
    För att låsa upp via cydia
    🙂

Mekke
    Member

För er med inofficiell operatör utan WiFi:

Har du BB 02.28.00 och jailbreakat, vill installera yellowsn0w men har inte WiFi eller giltigt simkort med internet? Det är ju problem… Men har du DiskAid så fixar det sig till slut 🙂 Jag har länge tänkt på detta, men aldrig gjort det 😉 Ladda bara ned denna fil och följ readme’n 😀

Conradiminja
    Member
    Post count: 6

Heya.

Jag skulle vilja vad som är För och nackdelarna med att jailbreaka.

Förlorar man garantin på iphonen ifall man gör det?
    kan man fortfarande smsa och ringa som normalt med?

Säg allt som är för och nackdelarna ! 😛

steffe
    Member

Fördelar:fler och bättre inställningar.
    Tillgång till cydia och de där befintliga programmen.
    En “roligare” telefon.

Nackdelar:du måste återställa innan du lämnar den på garantireparationer.
    Instabilt os,en stor del av problemen med iphoner beror på upplåsning,felaktigt gjorda jailbrejk eller taskig programvara.

MaKi
    Member
    Post count: 23

Vet någon om det finns en msn applikation i cydia eller installer som går att köra i bakgrunden?

Kungen
    Member

Det är inte programmen i sig som går att köra i bakgrunden utan ett program som gör det åt dem 🙂 heter Backgrounder och finns i cydia. När du vill sätta nåfot i bakgrunden håller du inne hemknappen i ca 3 sek 😛

MaKi
    Member

hittat.. men hur raderar man inlägg som man nyss postat?

Adiis
    Member
    Post count: 7

Tjenare!

Jag fick min Iphone i måndags och idag jailbreaka jag den!
    Allting gick fint och nu har jag installer och Cydia.

Min fråga är nu..Hur ska jag bära mig åt för att ladda hem program till min Iphone?
    Jag e inne på Cydia och vad ja en tar så står det ” The package ……. Cannot be found in your current sources. I might recomend installing more sources.”

hur gör ja detta..

Mvh.

Adiis

Kungen
    Member

@adiis 29572 wrote:

Tjenare!

Jag fick min Iphone i måndags och idag jailbreaka jag den!
    Allting gick fint och nu har jag installer och Cydia.

Min fråga är nu..Hur ska jag bära mig åt för att ladda hem program till min Iphone?
    Jag e inne på Cydia och vad ja en tar så står det ” The package ……. Cannot be found in your current sources. I might recomend installing more sources.”

hur gör ja detta..

Mvh.

Adiis

Kanske söka på youtube/ google: How to ad cydia source?:rolleyes:

MaKi
    Member

Läste att programmet MewSeek pro ska fungera som Spotify, men måste man verkligen betala 100 kr i månaden? ;>

carpe
    Member

@maki 29640 wrote:

Läste att programmet MewSeek pro ska fungera som Spotify, men måste man verkligen betala 100 kr i månaden? ;>

MewSeek funkar inte längre, due to the copyright rules…

Mekke
    Member

Men jag får MewSeek att funka :confused: Har dom inte stängt än, lr? :confused:

xJURGHx
    Member
    Post count: 31

Jag får min iPhone imorgon troligtvis.. jag har läst runt lite om iPhone och om jailbreak och blir ju sugen på att jailbreaka den då telefonen uppenbarligen blir roligare… t.ex winterboard så att man kan ha roligare teman etc… har dock några frågor:

1. om man kör winterboard i bakgrunden, hur mycket mer ström drar den? Om jag använder den som ipod kanske 2 timmar per dag, pratar i telefonen lite, surfar en del, plippar runt, och har igång winterboard, räcker batteriet en dag åtminstone? Jag har alltid som vana att ladda mina telefoner varje natt, så om den räcker från morgon till kväll är jag nöjd…

2. när 3.0 kommer i sommar, kommer man att kunna uppgradera till 3.0 om man har en jailbreakad telefon? om så är fallet antar jag att jailbreakningen försvinner? kommer man att kunna göra en ny jailbreak efter uppgraderingen? kommer då alla program och inställningar att försvinna?

Miche
    Participant
    Post count: 358

@xjurghx 29846 wrote:

Jag får min iPhone imorgon troligtvis.. jag har läst runt lite om iPhone och om jailbreak och blir ju sugen på att jailbreaka den då telefonen uppenbarligen blir roligare… t.ex winterboard så att man kan ha roligare teman etc… har dock några frågor:

1. om man kör winterboard i bakgrunden, hur mycket mer ström drar den? Om jag använder den som ipod kanske 2 timmar per dag, pratar i telefonen lite, surfar en del, plippar runt, och har igång winterboard, räcker batteriet en dag åtminstone? Jag har alltid som vana att ladda mina telefoner varje natt, så om den räcker från morgon till kväll är jag nöjd…

2. när 3.0 kommer i sommar, kommer man att kunna uppgradera till 3.0 om man har en jailbreakad telefon? om så är fallet antar jag att jailbreakningen försvinner? kommer man att kunna göra en ny jailbreak efter uppgraderingen? kommer då alla program och inställningar att försvinna?

1. Hur mycket mer det drar med WB är ju en definationsfråga, beror ju på vad för teman man använder och vad som nyttjar WB, dock är det inget direkt märkbart i mina ögon så att säga. För mig så räcker batteriet en hel dag utan problem med det du nämner att du vill använda telefonen till. Så det ska väl vara lugnt. Värt att notera är dock (från min sida) är att jag märkte i början att batteriet inte riktigt räckte till, kanske för att batteriet inte nått sin fulla “peak”, i alla fall, batteritiden förbättrades lite efter en månads användning.
    Se till att följa guiderna om hur du förbättrar batteritiden, dvs stänga av de tjänster du inte kommer använda för tillfället.

2. Absolut, men jailbrejket försvinner antagligen men det lär inte vara några problem att göra om jailbrejken efteråt, att låsa upp telefonen däremot så man kan använda den med alla operatörer kan vara en annan historia, men det löser sig väl på ett eller annat sätt. Du kan alltid göra en säkerhetskopia av din iphone i itunes så du har alla inställningar och sånt sparade, så är det bara att återställa dom när du uppdaterat till os 3.0. Appsen lär ligga kvar i itunes så dom kommer ju tillbaka, iaf dom från app store, kan dock inte uttala mig om cydia och dom programmen som installerats via det, så någon annan får väl lägga in info om det hela mer klart åt dig istället 🙂

steffe
    Member

Hur länge batteriet räcker beror på hur mycke du använder den,winterboard ökar förbrukningen 10-15%.

xJURGHx
    Member
    Post count: 31

Oki.. då har jag fått svar på det jag udnrade tror jag..
    Det som är intressant är ju om det kommer gå att jailbreka direkt efter 3.0 släpps, för vänjer man sig vid en jailbreakad telefon nu med alla finesser, och så uppgraderar man till 3.0 och sen går det inte att jailbreaka då så kommer man ju att sakna dom funktioner och program man vant sig vid…

En till fråga… har sett att det finns olika program för att jailbreka och olika guider på nätet för att göra detta… vilket tycker du är bäst och varför? det får gärna vara någotsånär enklelt också…

Viewing 50 posts - 801 through 850 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.