Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR

Viewing 50 posts - 901 through 950 (of 4,041 total)
  • Author
    Member
    Post count: 22

Hmm…

Men det är säkert att det inte går att nedgradera den? Har man låst upp programvaran låter det i mina öron konstigt att det inte ska gå…

Föresten, är “5H11” i “iPhone1,2_2.2.1_5H11_Restore.ipsw” Bootloader versionen? Alltså 5.11?

Tack för alla svar.

steffe
    Member
    Post count: 2452

Du kan inte nedgradera basebandet.

petbir
    Member
    Post count: 68

Hittar inget på Browse gällande IPSW hur gör man ????

Mekke
    Member
    Post count: 2271

Du måste ladda ned en ipsw-fil för din nuvarande firmware, dvs 2.2.1 😉 Finns här 🙂

Conradiminja
    Member
    Post count: 6

Hej.

Jag skall ta och jailbreaka min iphone imorgon tänkte jag, Jag tänkte ochså att det är lika bra att skriva detta innan man går och lägger sig :P.

Jag har ett par fråger:

1. På itunes så står det “Program version 2.2.1” behöver jag ladda ner några program / filer? Och hur tar jag reda på vad jag har för modemfirmwire och liknande? Och behöver jag göra det?
    Jag tänkte följa denna guide: iClarified – iPhone – How to Jailbreak Your 2.x.x 3G iPhone Using QuickPwn (Windows) .. är den bra? Och jag skall inte låsa upp den, Är nöjd med telia :), bara jailbreaka.

2. Kan jag behålla programen jag har på min iphone när jag jailbreakar den? (Eller kommer tex mitt “Mafia wars” försvinna och jag behöver börja om? då jag är lvl 358 och det tar ett par veckor att komma upp dit, Tråkigt ifall det försvinner :p. Och kommer jag att ha kvar alla telefon nummer och sådant? Jobbigt att behöva skriva in 90 nya telefon nummer igen 🙁 😮

3. Är det sant att jag inte kommer att behöva formatera filmer och liknande till mp4 format för att se på dem? Utan att jag kan se på filmer i .avi format då det finns program för det? 😎

4. Kan jag använda appstore? och itunes och liknande? Och jag kommer väl att kunna köpa spel och sådant som vanligt?

5. Vad är fördelarna och nackdelarna med jailbreak?

6. Kan jag när 3.0 kommer bara uppgradera till det och fortsätta som normalt? Eller kommer jag vara fast med 2.2.1?

Tackar för alla svar :D!

steffe
    Member

1.följ guiden noga!
    2.ta för säkerhets skull backup på telefonen!
    3.vet inte riktigt,men om du konverterar filerna i itunes så är detta inte något problem!
    4.ja,och med jailbrejk kan du ladda hem från cydia också.
    5.fördelar är tillgång till mer program och inställningar,nackdelen är att en del program segar telefonen och käkar massa batteri.
    6.ska inte vara nåt problem,men vill du vara säker så vänta med jailbrejket till efter uppgraderingen.

Innan du gör nåt så ska du nog tänka efter varför just du ska jailbrejka,om du tycker att du behöver det så ska du naturligtvis göra det!
    Tänk på att om du måste lämna in den på garantireparation så måste du återställa den om den är jailbrejkad,annars gäller inte garantin.

Conradiminja
    Member
    Post count: 6

Tackar för svaret!

Undrar dock 2 saker till vilket jag glömde att skriva igår.

1. Har hört att det finns olika “jb” sätt, Typ “Yellowsn0w,Quickpwn,pwn,”. Vad är skillnaden?

2. Finns det flash på jailbreak? Skulle vara sjukt bra på internet och liknande 😛

Tackar.

steffe
    Member

1.yellowsnow är inte jailbrejk,det är ett sätt att låsa upp telefoner med äldre baseband,skillnaden på quickpwn och pwnagetool är enkelt uttryckt windows resp.mac.
    2.tror inte det.

Dswa
    Member
    Post count: 13

Hej allihopa :laugh:
    Jag får nu en Iphone 16 GB från USA och undrar det här:
    1. Vilket program är bäst för att låsa upp telefonen? Hörde att Ziphone som jag tänkte ta var dåligt 🙁 Är iLiberty+ bättre?
    2. Att låsa upp Iphone förstör garantin eller? Går den att låsa igen ifall den går sönder? Eller är man körd då den är upp låst?
    3. Vad gör dem sakerna mer än att man kan ha andra abonnemang på Iphone? Värkar nästan som den får flera funktioner på vissa sidor?
    Sen var laddar man ner alla program? Är det i Iphone eller måste man hitta dem på internet?

Tack till de som svarar :laugh:

snook
    Member
    Post count: 2190

@dswa 32889 wrote:

Hej allihopa :laugh:
    Jag får nu en Iphone 16 GB från USA och undrar det här:
    1. Vilket program är bäst för att låsa upp telefonen? Hörde att Ziphone som jag tänkte ta var dåligt 🙁 Är iLiberty+ bättre?
    2. Att låsa upp Iphone förstör garantin eller? Går den att låsa igen ifall den går sönder? Eller är man körd då den är upp låst?
    3. Vad gör dem sakerna mer än att man kan ha andra abonnemang på Iphone? Värkar nästan som den får flera funktioner på vissa sidor?
    Sen var laddar man ner alla program? Är det i Iphone eller måste man hitta dem på internet?

Tack till de som svarar :laugh:

Först vill vi nog veta om det är en iPhone 2G eller 3G?

1. Ziphone och iliberty är föråldrat, idag används Quickpwn/ Pwnagetool med för att låsa upp, och till 3G så behövs yellowsnow också (om man har rätt baseband).

2. Garantin upphör, men man kan återställa så det inte syns.

3. Fler funktioner vet jag väl inte, men program laddar du hem i appstore som finns från start i iphonen. Efter jailbreak så kan du även installera mera program genom Cydia.

Dswa
    Member

@snook 32890 wrote:

Först vill vi nog veta om det är en iPhone 2G eller 3G?

1. Ziphone och iliberty är föråldrat, idag används Quickpwn/ Pwnagetool med för att låsa upp, och till 3G så behövs yellowsnow också (om man har rätt baseband).

2. Garantin upphör, men man kan återställa så det inte syns.

3. Fler funktioner vet jag väl inte, men program laddar du hem i appstore som finns från start i iphonen. Efter jailbreak så kan du även installera mera program genom Cydia.

Okej Tack 😀
    Det är en 3G 🙂
    Har hört att det nya modellerna ska vara krångligare att Jailbreaka stämmer det? Den här är ca 6 dagar gammal.
    Vilken är bäst av Quickpwn och Pwnagetool?
    Okej 😀 låter bra 😀
    Okej trevligt 🙂

Mekke
    Member

@dswa 32892 wrote:

Okej Tack 😀
    Det är en 3G 🙂
    Har hört att det nya modellerna ska vara krångligare att Jailbreaka stämmer det? Den här är ca 6 dagar gammal.
    Okej 😀 låter bra 😀
    Okej trevligt 🙂

Det är inte krångligare att jailbreaka, men dom går inte att låsa upp 😉

QuickPwn funkar inte i dagsläget, eller snarare inte om du har iTunes 8.2 😉 PwnageTool finns bara för Mac, men det det gör är att skapa en custom firmware som du kan använda på en windows-dator 🙂

Dswa
    Member

@mekke 32893 wrote:

Det är inte krångligare att jailbreaka, men dom går inte att låsa upp 😉

QuickPwn funkar inte i dagsläget, eller snarare inte om du har iTunes 8.2 😉 PwnageTool finns bara för Mac, men det det gör är att skapa en custom firmware som du kan använda på en windows-dator 🙂

Åh 🙁 så synd 🙁 Så jag kan inte byta abonnemang? 🙁

Okej har Windows 🙁 Får väll testa det där med PwnageTools då fast det låter krångligt 🙁
    Tack hjälpen 😀

snook
    Member

@dswa 32892 wrote:

Okej Tack 😀
    Det är en 3G 🙂
    Okej 😀 låter bra 😀
    Okej trevligt 🙂

Problemet är om den har version (senaste) 2.2.1 och baseband 02.30.03 så kan du inte låsa upp den. I alla fall inte på mjukvaruväg, i så fall så kanske det fungerar med ett sk “fake-sim” tex rebelsim.

Men dom är osäkra, vissa säger att dom fungerar medans andra inte.

Har den 2.2 med tillhörande baseband kan du låsa upp den.

Komihåg att aldrig uppdatera till nyare programvara utan att kolla runt tex här om det är säkert.

Men kolla först vilken version som ligger i telefonen.

Dswa
    Member

@snook 32897 wrote:

Problemet är om den har version (senaste) 2.2.1 och baseband 02.30.03 så kan du inte låsa upp den. I alla fall inte på mjukvaruväg, i så fall så kanske det fungerar med ett sk “fake-sim” tex rebelsim.

Men dom är osäkra, vissa säger att dom fungerar medans andra inte.

Har den 2.2 med tillhörande baseband kan du låsa upp den.

Komihåg att aldrig uppdatera till nyare programvara utan att kolla runt tex här om det är säkert.

Men kolla först vilken version som ligger i telefonen.

Okej gör det imorgon då den kommer 😀 Hoppas det är den gamla 😮
    Dåligt att dem är låsta 🙁 och behöver Jailbreaks för att få ut normala funktioner ur den 😛 Kan dem inte bara låta en göra det eller fixa ordentliga funktioner till den :confused:

snook
    Member

@dswa 32899 wrote:

Okej gör det imorgon då den kommer 😀 Hoppas det är den gamla 😮
    Dåligt att dem är låsta 🙁 och behöver Jailbreaks för att få ut normala funktioner ur den 😛 Kan dem inte bara låta en göra det eller fixa ordentliga funktioner till den :confused:

Kommer på måndag 🙂

Firmware 3.0 med massa nya funktioner.

Dswa
    Member

@snook 32905 wrote:

Kommer på måndag 🙂

Firmware 3.0 med massa nya funktioner.

Men ser man på 😛 Då kanske man inte behöver jailbreaka då :laugh: Bara låsa upp den om inte det också ingår 🙂
    Tack för att du sa det 😀
    Hoppas man kan ändra teman med den uppdateringen 😀

snook
    Member

@dswa 32906 wrote:

Men ser man på 😛 Då kanske man inte behöver jailbreaka då :laugh: Bara låsa upp den om inte det också ingår 🙂
    Tack för att du sa det 😀
    Hoppas man kan ändra teman med den uppdateringen 😀

Men uppdatera inte på engång om du kräver upplåsning, invänta upplåsning från dev-team.

Nackdelen är att det kan ta ett tag.

Dswa
    Member

@snook 32909 wrote:

Men uppdatera inte på engång om du kräver upplåsning, invänta upplåsning från dev-team.

Nackdelen är att det kan ta ett tag.

Okej 🙂
    Har fått Iphone nu och den hade senaste uppdateringen 🙁 Men personen som hade den hade redan Jailbreakat den 😀 med quickPWN. Men vet ej om den har yellowsnow och programmen på installera värkar vara ganska få. :S

carpe
    Member
    Post count: 904

Yellowsn0w funkar ändå inte med den senaste uppdateringen.

Dswa
    Member

@carpe 32929 wrote:

Yellowsn0w funkar ändå inte med den senaste uppdateringen.

Ah okej då får jag väll skippa den 🙂
    Vet någon om man kan ändra medelandesignal? Vet att ringsignal går men inte hittat något om medelande.

utalker
    Member
    Post count: 403

Det var ett tag sen jag körde winterboard men nu har jag bestämt mig för att fixa ett sweet tema.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att få en bakgrund i mobilen. Trodde det var “User Wallpaper” som man skulle lägga överst i wb men det funkar inte.

Hur ska man göra?

Mekke
    Member

@utalker 32952 wrote:

Det var ett tag sen jag körde winterboard men nu har jag bestämt mig för att fixa ett sweet tema.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra för att få en bakgrund i mobilen. Trodde det var “User Wallpaper” som man skulle lägga överst i wb men det funkar inte.

Hur ska man göra?

Lägg en jpeg i tema-mappen som heter “Wallpaper” 😉

@dswa 32938 wrote:

Ah okej då får jag väll skippa den 🙂
    Vet någon om man kan ändra medelandesignal? Vet att ringsignal går men inte hittat något om medelande.

Ja, det finns två sätt:

1. Skapa ett tema som innehåller mappen UISounds, där lägger du in sms-received1.caf. (caf är aiff som du bara byter namn på)(du kan ta sms-received2 lr ända upp till sms-received6, detta byter då ut en av dom befintliga signalerna medans temat är igång ;))

2. Om du permanent vill ändra en signal går du in, via DiskAid, i mappen /System/Library/Audio/UISounds och byter ut filerna där 🙂

Dswa
    Member

@mekke 32958 wrote:

Lägg en jpeg i tema-mappen som heter “Wallpaper” 😉

Ja, det finns två sätt:

1. Skapa ett tema som innehåller mappen UISounds, där lägger du in sms-received1.caf. (caf är aiff som du bara byter namn på)(du kan ta sms-received2 lr ända upp till sms-received6, detta byter då ut en av dom befintliga signalerna medans temat är igång ;))

2. Om du permanent vill ändra en signal går du in, via DiskAid, i mappen /System/Library/Audio/UISounds och byter ut filerna där 🙂

Men tackar tackar 😀 Får testa det snart 😀
    Fungerade perfekt 😀
    Föresten vilka program tycker ni är ett måste på en Jailbreakad Iphone?

TwiZteD
    Member
    Post count: 238

Har jag en bra lur ?

2.2.1 (5GH11)
    BB: 02.30.03
    MB496KS/A

Den är jailbreaked och fungerar med allt jag gör, låst till telenor, och är nöjd än.
    Kör iTunes 8.1.1.10

Är den bra eller ska jag ändra nått ?

Kompisen ska köpa en Iphone 16 gb eller 8gb nu snart, är det någon version man ska hålla sig borta från som man INTE kan jailbreaka än ?
    Tack

// TwiZteD

snook
    Member

@twizted 33134 wrote:

Har jag en bra lur ?

2.2.1 (5GH11)
    MB496KS/A

Den är jailbreaked och fungerar med allt jag gör, låst till telenor, och är nöjd än.
    Kör iTunes 8.1.1.10

Kompisen ska köpa en Iphone 16 gb eller 8gb nu snart, är det någon version man ska hålla sig borta från som man INTE kan jailbreaka än ?
    Tack

// TwiZteD

Alla versioner kan man jailbreaka, men inte alla kan man låsa upp.

Den som du har går inte att låsa upp pga att den har den senaste firmwaren med tillhörande baseband.

TwiZteD
    Member
    Post count: 238

Ok bra att veta 🙂 jag kör alltid telenor ändå , tack för ditt snabba svar
    Mvh Andre

Dswa
    Member

Hej igen 😀
    Har börjat få fult på Iphonen sidor snart och undrar om någon använder Five Column programmet eller Categories som ger en mappar? Vad tycker ni om det?
    För vad är det som kan hända då man har dem? Finns det några kända fel? T.ex. Iphonen blir överbelastad och går sönder? Eller är det värsta felet att på Categories så kan mapparna försvinna och behöver av installeras?
    Hackar den lättare med dem?
    Något måste det väll ändå vara för annars borde väll apple snott iden?

Kungen
    Member
    Post count: 985

@twizted 33134 wrote:

Har jag en bra lur ?

2.2.1 (5GH11)
    MB496KS/A

Kör iTunes 8.1.1.10

Tack

// TwiZteD

Om du sitter på en PC med iTunes 8.2 kan du inte jailbreaka med quickpwn, så iTunes 8.2 ska du akta dig för om du har pc 🙂

steffe
    Member

@dswa 33164 wrote:

Hej igen 😀
    Har börjat få fult på Iphonen sidor snart och undrar om någon använder Five Column programmet eller Categories som ger en mappar? Vad tycker ni om det?
    För vad är det som kan hända då man har dem? Finns det några kända fel? T.ex. Iphonen blir överbelastad och går sönder? Eller är det värsta felet att på Categories så kan mapparna försvinna och behöver av installeras?
    Hackar den lättare med dem?
    Något måste det väll ändå vara för annars borde väll apple snott iden?

Apple har hittills inte tillåtit program som körs i bakgrunden,eftersom dessa segar luren och suger ur batteriet alldeles för snabbt.
    Tyvärr är alltså jailbrejk ditt enda alternativ i detta fall.

Pear
    Member
    Post count: 322

@twizted 33134 wrote:

Har jag en bra lur ?

2.2.1 (5GH11)
    MB496KS/A

Kör iTunes 8.1.1.10

Tack

// TwiZteD

En viktig tanke till din polare: snart kommer nya iphone 3Gs, och i värsta fall kommer den bli oerhört svår att jailbreaka. Min misstanke grundar sig på att ipod touch 2g inte går att jailbreaka så lätt, det har tagit ett antal månader för devteam att utveckla ett program och det ligger nu bara på beta-stadiet vad jag vet. Troligen så är 3Gs utvecklad hårdvarumässigt så att det inte ska gå att jailbreaka.

Dswa
    Member

@steffe 33168 wrote:

Apple har hittills inte tillåtit program som körs i bakgrunden,eftersom dessa segar luren och suger ur batteriet alldeles för snabbt.
    Tyvärr är alltså jailbrejk ditt enda alternativ i detta fall.

Okej så iphonen blir trögare men är det permanent eller försvinner det om man av installerar programmen senare?

steffe
    Member

Iphonen blir segare när programmet är igång,om du tar bort det så blir luren normal igen.

Dswa
    Member

@steffe 33219 wrote:

Iphonen blir segare när programmet är igång,om du tar bort det så blir luren normal igen.

Okej tack 😀
    Då blir det värt att testa 😀

Mekke
    Member

@pear 33193 wrote:

En viktig tanke till din polare: snart kommer nya iphone 3Gs, och i värsta fall kommer den bli oerhört svår att jailbreaka. Min misstanke grundar sig på att ipod touch 2g inte går att jailbreaka så lätt, det har tagit ett antal månader för devteam att utveckla ett program och det ligger nu bara på beta-stadiet vad jag vet. Troligen så är 3Gs utvecklad hårdvarumässigt så att det inte ska gå att jailbreaka.

Yay, jag får leka besserwisser! 😀

Iaf, det blir kanske inte allt för svårt.. Orsaken till att det inte finns officiellt jailbreak till iPod G2, är.. Tar hela historien:

När iPod Touch G2 kom så höll Dev-Team på med yellowsn0w. Detta tog all deras tid, så dom började inte försöka få jailbreak till iPod G2. Men när dom väl gjorde det, var ett tag efter att 2.2.1 kom, så tog det ca två dagar innan det kom en tehtering jailbreak. Nu väntar dom på 3.0 så att dom kan bygga in iPod G2-jailbreak i QuickPwn/PwnageTool som kommer då 🙂 Men detta är ändå inte hela sanningen. Här är ett citat från deras blogg:

“Those of you who hang out on IRC or were able to read between the lines in the various blogs, forums, wikis and twitters may realize that we — and importantly, that’s a that’s a collective, cross-team “we” 🙂 — had been hoping to hold onto this full ipt2g jailbreak until the next version of the iPhone came out. That didn’t happen, but maybe it’s too late for Apple to fix the bootrom in the next iPhone.”

Så därför kommer nog iPhone 3Gs kunna jailbreakas 😛

Sai
    Member
    Post count: 23

Hejsan!

Jag har en iPhone 8GB med BB 02.30.03 och FW 2.2.1, kan jag “låsa” upp denna så att jag kan lägga in vilka apps jag vill utan någon spärr eller vad man ska säga. Menar inte låsa upp på det viset så att jag kan använda annan operatör.

Har Telia som operatör med surf till så om jag kan låsa upp, får jag något problem med 3G då eller bara tuta och köra?

Hoppas ni förstår.

//Tack på förhand
    /Sai

steffe
    Member

@sai 33338 wrote:

Hejsan!

Jag har en iPhone 8GB med BB 02.30.03 och FW 2.2.1, kan jag “låsa” upp denna så att jag kan lägga in vilka apps jag vill utan någon spärr eller vad man ska säga. Menar inte låsa upp på det viset så att jag kan använda annan operatör.

Har Telia som operatör med surf till så om jag kan låsa upp, får jag något problem med 3G då eller bara tuta och köra?

Hoppas ni förstår.

//Tack på förhand
    /Sai

Det du söker kallas jailbrejk,använd mekkes customfil,finns länkar till den och guiderna du ska följa på olika håll i forumet.

Sai
    Member
    Post count: 23

@steffe 33346 wrote:

Det du söker kallas jailbrejk,använd mekkes customfil,finns länkar till den och guiderna du ska följa på olika håll i forumet.

Tackar!

r2d2
    Member
    Post count: 134

tänkte också jailbreaka min iphone då jag hittade massa apps och spel och telefonen var tvungen att va jailbraikad…..men f-n verkar ju skitkomplicerat…finns det ingen lätt guide för dummies? har som ovanstående 02.30.03och version 2.2.1.

r2d2
    Member

tänkte också jailbreaka min iphone då jag hittade massa apps och spel och telefonen var tvungen att va jailbraikad…..men f-n verkar ju skitkomplicerat…finns det ingen lätt guide för dummies? har som ovanstående 02.30.03och version 2.2.1.

steffe
    Member

Sök i forumet,finns länkar till guider.
    Läs dom noga!
    Finns tyvärr inte nåt extremt lätt sätt att göra det på.

steffe
    Member

Sök i forumet,finns länkar till guider.
    Läs dom noga!
    Finns tyvärr inte nåt extremt lätt sätt att göra det på.

r2d2
    Member

hittade en i 99.se som verkade rätt lätt förutom att man inte fick nån nät…så man fick göra om ett antal gånger…men sen kommer ju uppdateringen nästa vecka så kankse bäst att vänta och lugna sig lite

r2d2
    Member

hittade en i 99.se som verkade rätt lätt förutom att man inte fick nån nät…så man fick göra om ett antal gånger…men sen kommer ju uppdateringen nästa vecka så kankse bäst att vänta och lugna sig lite

Mekke
    Member

Vänta tills QuickPwn för 3.0 kommer 🙂 Borde vara om lite mindre än en vecka 😉 Dvs nån dag efter att 3.0 kommer 😀

Mekke
    Member

Vänta tills QuickPwn för 3.0 kommer 🙂 Borde vara om lite mindre än en vecka 😉 Dvs nån dag efter att 3.0 kommer 😀

Dometros
    Member
    Post count: 2

@mekke 33509 wrote:

Dev-team ska redan vara klara med JB till 3.0 så det kommer förmodligen att släppas samma dag.

Dometros
    Member
    Post count: 2

@mekke 33509 wrote:

Dev-team ska redan vara klara med JB till 3.0 så det kommer förmodligen att släppas samma dag.

r2d2
    Member

o skönt…lite kul ska det bli och spännande och samtidigt är jag lite skraj för att nåt ska gå fel och man inte kan få tllbaks till ursprungsläget.
    ska iväg på semester i frankrike en vecka hade ju varit kul o få tillgång till fler grejer.

r2d2
    Member

o skönt…lite kul ska det bli och spännande och samtidigt är jag lite skraj för att nåt ska gå fel och man inte kan få tllbaks till ursprungsläget.
    ska iväg på semester i frankrike en vecka hade ju varit kul o få tillgång till fler grejer.

Viewing 50 posts - 901 through 950 (of 4,041 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.