Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR
-
AuthorPosts
-
@ilgeniofcb 47412 wrote:
jag har en fråga…min telefon är låst till telenor och jag har låst upp den…kan man återställa den helt ? och sen jailbreaka den igen ?
?????
jag har en fråga…min telefon var låst till telenor, jag har jailbrekat den o allt. men nu vill jag återställa den helt så att j.b försvinner…går det felfritt eller finns det några risker ?
@ilgeniofcb 47452 wrote:
jag har en fråga…min telefon var låst till telenor, jag har jailbrekat den o allt. men nu vill jag återställa den helt så att j.b försvinner…går det felfritt eller finns det några risker ?
Inga risker med att återställa den.
Dock försvinner allt, dvs unlock osv, om den är mjukvaru-upplåst.Hej!
Jag har ett litet problem. Jag skulle uppdatera min jailbreakade Iphone 2G till 3.0 (som var det nyaste då) i Itunes. Sedan när jag skulle jailbreaka den igen (jag använde denna guide: iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar/Låser upp en iPhone 2G med OS 3.0 med RedSn0w (Windows)) så kom jag inte längre än till steg ett, därför att filerna jag laddade ner “lade sig fel”. De lade sig som filer som inte går att öppna (jag har winRAR och har försökt med det, men det verkar inte ändra på saken…). Försökte idag igen, men filerna lägger sig likadant. (Har det nåt med mina inställningar på datorn att göra tro??) Har provat på en annan dator med vista med, men det blir bara samma problem. Har någon ngt tips på hur jag kan göra för att få den jailbreakad? Förklara enkelt isf, för jag är ingen expert direkt..
Jättetacksam för svar!
Mvh.@moiz 47459 wrote:
Hej!
Jag har ett litet problem. Jag skulle uppdatera min jailbreakade Iphone 2G till 3.0 (som var det nyaste då) i Itunes. Sedan när jag skulle jailbreaka den igen (jag använde denna guide: iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar/Låser upp en iPhone 2G med OS 3.0 med RedSn0w (Windows)) så kom jag inte längre än till steg ett, därför att filerna jag laddade ner “lade sig fel”. De lade sig som filer som inte går att öppna (jag har winRAR och har försökt med det, men det verkar inte ändra på saken…). Försökte idag igen, men filerna lägger sig likadant. (Har det nåt med mina inställningar på datorn att göra tro??) Har provat på en annan dator med vista med, men det blir bara samma problem. Har någon ngt tips på hur jag kan göra för att få den jailbreakad? Förklara enkelt isf, för jag är ingen expert direkt..
Jättetacksam för svar!
Mvh.Hej, testa istället Blackra1n enligt denna guide
Hoppa över installationen av Blacksn0w (fungerar ej på 2G) och när du sedan är jailbrekad söker du i forumet efter bootneuter för att låsa upp telefonen för att ringa med valfri operatör
tja har en fråga, jag hadde först en iphone 3gs som var dålig teckning på sen skickade jag in den på lagning och fick en ny då funkade den utmärkt, på den förra använde jag mig utav blackrain när ja skulle jailbreaka den och det fungerade bra men nu har jag ju läst en massa trådar om att vissa har blivit av med teckningen pga jailbreak, och jag vet inte ens om dom har fixxat så att man inte kan jailbreaka den, hur kan jag kolla det utan att behöva jb’a?. vill inte riskera att teckningen försvinner igen.
@napstah 47471 wrote:
tja har en fråga, jag hadde först en iphone 3gs som var dålig teckning på sen skickade jag in den på lagning och fick en ny då funkade den utmärkt, på den förra använde jag mig utav blackrain när ja skulle jailbreaka den och det fungerade bra men nu har jag ju läst en massa trådar om att vissa har blivit av med teckningen pga jailbreak, och jag vet inte ens om dom har fixxat så att man inte kan jailbreaka den, hur kan jag kolla det utan att behöva jb’a?. vill inte riskera att teckningen försvinner igen.
Du kan inte kolla det innan du jailbreakar. Fungerar det inte för dig, vilket jag vet att det skall göra om du gör rätt(!), så är det bara att återställa telefonen och köra naket(utan JB). Man förlorar inte täckingen pga JB.
okej jailbreakade jusst med blackr4in och det fungerade, hur fixxar jag “installer” appen btw?
@freebo 47465 wrote:
Hej, testa istället Blackra1n enligt denna guide
Hoppa över installationen av Blacksn0w (fungerar ej på 2G) och när du sedan är jailbrekad söker du i forumet efter bootneuter för att låsa upp telefonen för att ringa med valfri operatör
Tack så mkt för svaret! Har några fler frågor bara för att undvika ev. misstag från min sida:
1. Vilka steg ska jag hoppa över för att inte installera Blacksn0w? Jag tittade igenom guiden men såg inte att den nämnde ngt om Blacksn0w.
2. Det står att instruktionerna fungerar med den senaste firmware versionen 3.1.2 och om man har baseband 05.11.07. Ehh… och där brister min kunskap lite. Tror du jag har rätt baseband? Och går det ändå fast än jag bara har 3.0, eller ska jag uppdatera till 3.1.2? (Det är det man gör på iTunes va?)
3. Vad är en bootneuter? Sökte i forumet men hittade inget direkt svar (eller så är det bara jag som är blind..)Tack igen!
Mvh.@moiz 47543 wrote:
Tack så mkt för svaret! Har några fler frågor bara för att undvika ev. misstag från min sida:
1. Vilka steg ska jag hoppa över för att inte installera Blacksn0w? Jag tittade igenom guiden men såg inte att den nämnde ngt om Blacksn0w.
2. Det står att instruktionerna fungerar med den senaste firmware versionen 3.1.2 och om man har baseband 05.11.07. Ehh… och där brister min kunskap lite. Tror du jag har rätt baseband? Och går det ändå fast än jag bara har 3.0, eller ska jag uppdatera till 3.1.2? (Det är det man gör på iTunes va?)
3. Vad är en bootneuter? Sökte i forumet men hittade inget direkt svar (eller så är det bara jag som är blind..)Tack igen!
Mvh.1. Blacksn0w installerar man efteråt i telefonen, det är bara att hoppa över det.
2. Du kan kolla vilket baseband du har i Inställningar -> Om -> Modemfirmware
Och ja, upgradera till 3.1.2 först.3. Det vet jag tyvärr inte.
@moiz 47543 wrote:
Mvh.1. i Steg Sex skall du inte markera Sn0w (jag ska förtydliga/uppdatera guiden)
2. Innan du kör Blackra1n skal du uppdatera till 3.1.2 i iTunes, det ger dig rätt version av modemfirmware (baseband)
3. En 2G låser man upp med hjälp av bootneuter. Den hittar du i Cydia som är en applikation som installeras under Jailbreak-processenKör 1-2 först, sedan tar vi punkt 3 när du är klar 😛
@freebo 47549 wrote:
1. i Steg Sex skall du inte markera Sn0w (jag ska förtydliga/uppdatera guiden)
2. Innan du kör Blackra1n skal du uppdatera till 3.1.2 i iTunes, det ger dig rätt version av modemfirmware (baseband)
3. En 2G låser man upp med hjälp av bootneuter. Den hittar du i Cydia som är en applikation som installeras under Jailbreak-processenKör 1-2 först, sedan tar vi punkt 3 när du är klar 😛
Jag är inne på iTunes och har kopplat in mobilen, men hur gör man för att uppdatera den? Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde sist, jag tror bara det kom upp en ruta som frågade om jag ville uppdatera till det nyaste. Nu står det ju bara: The SIM card inserted in this Iphone does not appear to be supported bla bla bla…
Ska jag ta ut kortet och uppdatera eller…?Koppla in telefonen till iTunes och klicka på knappen Restore
Ehm… Ursäkta om jag är lite seg men jag hittar ingen restore-knapp. 😮
Någon som har svenskt iTunes som kan tipsa om vad heter? Återställ?
@moiz 47561 wrote:
Det enda jag kan hitta är “mata ut”.
http://macsolvers.files.wordpress.com/2008/01/itunes_iphone_sync_window2.jpg
Restore-knappen enl. bilden
För mig så står det bara “The SIM card in this iPhone does not appear to be supported. Only compitable SIM cards from a supported Carrier may be used to activate iPhone. Please insert the SIM card that came with your iPhone or visit a supported Carrier’s store to receive a replacement SIM card.”
Ok, ladda då ned Blackra1n som länkats till tidigare i tråden. Koppla in telefon och kör Blakra1n för att hackitvera
Skulle du inte ha 3.1.2 firmware och Blackra1n failar får du sätta den i DFU-läge och sedan uppdatera genom att köra en Restore till 3.1.2
Är på steg 5. Det står att en bild på geohot ska visas på mobilskärmen, men det visas bara en usb-sladd som riktas mot iTunes-loggan, inga nödsamtal eller någonting. På datorn så visar blackra1n statusen: running…
Verkar dock inte hända så mkt. men positivt är iaf att det inte står likadant på iTunes längre. nu liknar det mer som den bilden du länkade. Även återställ-knappen visas (restore).
Ska jag avbryta jailbreakningen på ngt sätt och prova att återställa?ok, verkar som om du stöter på ett ganska vanligt problem; återställ till 3.1.2 via iTunes nu när du väl kommer in i iTunes
När det är klart stänger du ned iTunes samt varenda process som har att höra med iTunes; iTunesHelper.exe, applemobiledevice.exe, itunes.exe, ipodservice.exe etc etc
Kör sedan Blackra1n igen. Jag tror det var Pongo eller Ponyboy som postade en tråd om hur man går tillväga om man har detta problem
Trial and error är f-n så jobbigt =/
@freebo 47576 wrote:
ok, verkar som om du stöter på ett ganska vanligt problem; återställ till 3.1.2 via iTunes nu när du väl kommer in i iTunes
När det är klart stänger du ned iTunes samt varenda process som har att höra med iTunes; iTunesHelper.exe, applemobiledevice.exe, itunes.exe, ipodservice.exe etc etc
Kör sedan Blackra1n igen. Jag tror det var Pongo eller Ponyboy som postade en tråd om hur man går tillväga om man har detta problem
Trial and error är f-n så jobbigt =/
Okej. Jag får fortsätta imorgon, måste plugga. Tack så jättemycket för hjälpen, vet inte hur jag skulle klarat mig annars 🙂 Kanske återkommer imorgon för ev. nya problem.
Hmm.. det blev visst inget plugg. När jag drog ut telefonen ur datorn så slocknade den aldrig av sig självt. Jag vågade inte stänga av den så jag satte i den igen, tänkte att det är lika bra att fortsätta. Då kom rutan med “Enjoy your jailbroken iPhone” upp. I den andra rutan står det bara: done, wait for reboot. På iPhoneskärmen har inget hänt, bara samma bild på en usb-sladd mot iTunes-loggan. Ska jag göra som du sa ändå, återställa den?
(förlåt för att jag frågar så mkt :o)
Och när du säger att jag ska stänga alla iTunes-program, menar du stänga ner fönstret bara, eller själva programmet på ngt sätt?
(usch, jag är riktigt dålig på sånt här känner jag :))@moiz 47582 wrote:
Hmm.. det blev visst inget plugg. När jag drog ut telefonen ur datorn så slocknade den aldrig av sig självt. Jag vågade inte stänga av den så jag satte i den igen, tänkte att det är lika bra att fortsätta. Då kom rutan med “Enjoy your jailbroken iPhone” upp. I den andra rutan står det bara: done, wait for reboot. På iPhoneskärmen har inget hänt, bara samma bild på en usb-sladd mot iTunes-loggan. Ska jag göra som du sa ändå, återställa den?
(förlåt för att jag frågar så mkt :o)
Och när du säger att jag ska stänga alla iTunes-program, menar du stänga ner fönstret bara, eller själva programmet på ngt sätt?
(usch, jag är riktigt dålig på sånt här känner jag :))Öppna aktivitets hanteraren och stäng av allt som har med itunes och apple att göra.
Tack. Tror tyvärr inte jag hinner längre idag. Jag bara drar ut sladden och stänger av iPhonen. Stänger ner alla fönster på datorn och så får vi se vad som händer när jag fortsätter imorgon ;P Hoppas det går…
hejsan! ja ska/ vill köpa en iphone, men har tele2, hur gör ja? kan man en olåst iphone? eller måste man låsa upp den, och hur gör man de, hur mycket kostar de (eller kostar de någonting över huvud taget)?och vart isf köper man den? haha ja vet att ja är sjukt otekniskt, men hoppas på något smart svar! 😀
@evelinaericsson 47600 wrote:
hejsan! ja ska/ vill köpa en iphone, men har tele2, hur gör ja? kan man en olåst iphone? eller måste man låsa upp den, och hur gör man de, hur mycket kostar de (eller kostar de någonting över huvud taget)?och vart isf köper man den? haha ja vet att ja är sjukt otekniskt, men hoppas på något smart svar! 😀
Köp telefonen från vart du vill.
blackweather använder du för att jailbreaka samt låsa upp din 3GS lur.@moiz 47591 wrote:
Tack. Tror tyvärr inte jag hinner längre idag. Jag bara drar ut sladden och stänger av iPhonen. Stänger ner alla fönster på datorn och så får vi se vad som händer när jag fortsätter imorgon ;P Hoppas det går…
Fortsatte nu. Jag hade klickat på Återställ och den höll på och hämtade och sedan återställa telefonen. Men då kom det upp ett felmeddelande som sa att det inte gick att återställa. Skulle försöka igen, men nu hittar inte ens iTunes iPhonen. Vad ska jag göra?
@moiz 47632 wrote:
Fortsatte nu. Jag hade klickat på Återställ och den höll på och hämtade och sedan återställa telefonen. Men då kom det upp ett felmeddelande som sa att det inte gick att återställa. Skulle försöka igen, men nu hittar inte ens iTunes iPhonen. Vad ska jag göra?
Stäng av telefonen.
Håll in HOME + POWER knappen i 10 sek.
När 10 sek har gått, släpp power-knappen men håll fortfarande i home-knappen i ca 10 sekunder.
Då hamnar telefonen i DFU-läge, och iTunes hittar telefonen och kommer påpeka att göra en återställning då.@muffins 47635 wrote:
Stäng av telefonen.
Håll in HOME + POWER knappen i 10 sek.
När 10 sek har gått, släpp power-knappen men håll fortfarande i home-knappen i ca 10 sekunder.
Då hamnar telefonen i DFU-läge, och iTunes hittar telefonen och kommer påpeka att göra en återställning då.Tack! Nu har jag jailbreakat den och ska bara installera Cydia, vilket görs i telefonen. Då krävs det ju att man är internetuppkopplad. Jag har bara Telia refill kontantkort. Jag har för mig att jag läst någonstans här på forumet hur man gör för att koppla upp sig då. Man gick in bland inställningarna, sedan så valde man wi-fi (tror jag) och sedan skulle man skriva in ett annat nätverk som hette ngt med telia. Och jag vet att jag skriver i fel kategori, men jag tänkte att det är lika bra att skriva det här, det har ju lite med jailbreak att göra iaf, Vad är det man ska skriva in? Ni kanske inte vet det om ni är vana vid abbonemang, men ändå.
@moiz 47647 wrote:
Tack! Nu har jag jailbreakat den och ska bara installera Cydia, vilket görs i telefonen. Då krävs det ju att man är internetuppkopplad. Jag har bara Telia refill kontantkort. Jag har för mig att jag läst någonstans här på forumet hur man gör för att koppla upp sig då. Man gick in bland inställningarna, sedan så valde man wi-fi (tror jag) och sedan skulle man skriva in ett annat nätverk som hette ngt med telia. Och jag vet att jag skriver i fel kategori, men jag tänkte att det är lika bra att skriva det här, det har ju lite med jailbreak att göra iaf, Vad är det man ska skriva in? Ni kanske inte vet det om ni är vana vid abbonemang, men ändå.
Du har nu jailbrekat den men inte låst upp den så din enda (realistiska) möjlighet är att koppla upp dig med ett WLAN, öppna Cydia och installera Bootnetuter (eftersom du har 2G). Du kan alltså inte göra detta “via” något SIM-kort
Alltså, aktivera Wireless under Inställningar och ut och leta ett öppet Wireless LAN. När du hittat ett, startar du Cydia och laddar ned Bootneuter
Jag hittar inte något wireless. Var finns det, lite mer exakt? (Du får förklara för dummies :))
Sorry:o Men jag hittar faktiskt inget. Men, om jag frågar så här då: Fungerar det om jag kopplar upp mig till wi-fi istället, tar hem cydia, sen bootneuter?
(förlåt för att jag bombaderar er med frågor, ska försöka skärpa till mig)Jaha, nämen då förstår jag ju såklart. Missuppfattade lite där. Då ska nog resten fixa sig. Tack så jättemycket, än en gång!
Hallå! Jag har ett problem med min 3gs. Den är jailbreakad, men när jag startar om den går den in i dfu-mode. nån som vet hur man fixar det?
Hej jag är ny här i forumet och har precis beställt en Iphone 3GS 😀 men igår så läste jag någonstans, kommer inte ihåg vart, att de senaste 3GS mobilerna inte går att jailbreaka :/ men nu är jag väldigt osäker på om det stämmer eller inte så jag tänkte jag skulle fråga er?
MVH
@albinobanana 47738 wrote:
Hej jag är ny här i forumet och har precis beställt en Iphone 3GS 😀 men igår så läste jag någonstans, kommer inte ihåg vart, att de senaste 3GS mobilerna inte går att jailbreaka :/ men nu är jag väldigt osäker på om det stämmer eller inte så jag tänkte jag skulle fråga er?
MVH
Woho snabbt svar tack 🙂
Men som jag har förstått det så är en ny jailbreak påväg, så jag borde inte avboka min Iphone? sen vad är en tethered jailbreak för något?Hej
HAr en 3GS 32gb vecka 28.
Den var låst till Telia när jag köpte den och jag jailbreaka och låste upp den för några månader sen. Använder nu tele2/comviq
Det är ver 3.0.1 och baseband 04.26.08Skulle vilja uppgradera till 3.1 eller 3.1.2
Hur går jag tillväga?
Testade att koppla upp den på itunes men där får jag bara meddelandet “The sim card in this iphone does not appear to be supported,
Only compatible sim cards from a supported carrier may be used to activate iphone”När jag låste upp den och jailbreaka den första ggn så tror jag att jag använde blackrain och ultrasnow.
Uppdaterade idag ultrasnow till 0,92 om det är till någon hjälp.Nån som har lust att hjälpa mig lite med hur jag får den uppgraderad till 3.1 eller 3.1.2?
Mvh Alex
@alexxx 47833 wrote:
Hej
HAr en 3GS 32gb vecka 28.
Den var låst till Telia när jag köpte den och jag jailbreaka och låste upp den för några månader sen. Använder nu tele2/comviq
Det är ver 3.0.1 och baseband 04.26.08Skulle vilja uppgradera till 3.1 eller 3.1.2
Hur går jag tillväga?
Testade att koppla upp den på itunes men där får jag bara meddelandet “The sim card in this iphone does not appear to be supported,
Only compatible sim cards from a supported carrier may be used to activate iphone”När jag låste upp den och jailbreaka den första ggn så tror jag att jag använde blackrain och ultrasnow.
Uppdaterade idag ultrasnow till 0,92 om det är till någon hjälp.Nån som har lust att hjälpa mig lite med hur jag får den uppgraderad till 3.1 eller 3.1.2?
Mvh Alex
Till 3.1 kan du inte uppdatera till.
Utan det blir till 3.1.2 isf, då apple slutat signera 3.1.
Har du inte något telia-kort hemma?
Om du har ett telia-kort hemma, kör in det i telefonen och uppgradera sedan i iTunes, så slipper du förhoppningsvis felmeddelandet du fick, och kan uppdatera.@muffins 47837 wrote:
Till 3.1 kan du inte uppdatera till.
Utan det blir till 3.1.2 isf, då apple slutat signera 3.1.
Har du inte något telia-kort hemma?
Om du har ett telia-kort hemma, kör in det i telefonen och uppgradera sedan i iTunes, så slipper du förhoppningsvis felmeddelandet du fick, och kan uppdatera.hade ett hemma, men hade glömt pinkoden på det så det låste sig,får åka o köpa ett refill.
Hur går jag tillväga sen???
Byter den baseband? Måste man byta eller kan man ha kvar den man har?Mvh Alex
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.