Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR
-
AuthorPosts
-
Hej, har en fundering innan jag jailbreakar min iphone, jag är nästan säker på att min iphone kommer bli en tethered jailbreakad i med jag fick den förra veckan och serienummret säger att den är från v. 46 och visst de är segt men sånt man kan leva med. men så tänkte jag den dagen de kommer en ny jailbreak om det gör de vill säga så tänkte jag att de kommer inte bli problem att uppdatera den till den jailbreaken så jag inte behöver jailbreaka om vid om start, ska man vänta och se?
sen finns de ju olika jailbreak har förstått att de är blackrain som verkar bäst eller?
Tack för ett toppen forum:)Ja har nu en upplåst och jailbreakad 3.0 iphone 3g. Och ja vill nu upgradera den till den senaste versionen med hjälp av denna guiden: iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]
Min iphone är ju som orginal låst till telia så när ja ska göra detta måste ta bort min nuvarande jailbreak o upplåsning eller kan ja låta de va kvar? Ska ja ha i ett telia kort eller kan ja ha i mitt nuvarande comviq kort i?
MVH Wictor
@mangetigers 49764 wrote:
Hej, har en fundering innan jag jailbreakar min iphone, jag är nästan säker på att min iphone kommer bli en tethered jailbreakad i med jag fick den förra veckan och serienummret säger att den är från v. 46 och visst de är segt men sånt man kan leva med. men så tänkte jag den dagen de kommer en ny jailbreak om det gör de vill säga så tänkte jag att de kommer inte bli problem att uppdatera den till den jailbreaken så jag inte behöver jailbreaka om vid om start, ska man vänta och se?
sen finns de ju olika jailbreak har förstått att de är blackrain som verkar bäst eller?
Tack för ett toppen forum:)Om du har en telefon tillverkad v.46 så har du det nya baseband:et/modem firmware vilket innebär att Blackra1n är ditt enda val. Skulle det komma ett nytt JB som löser problemet med tethered så återställer du och JBar på nytt eller så JBar du ovanpå Blackra1n – innan något är släppt kan ingen med säkerhet säga hur det bör skötas…
@bobafet 49793 wrote:
Ja har nu en upplåst och jailbreakad 3.0 iphone 3g. Och ja vill nu upgradera den till den senaste versionen med hjälp av denna guiden: iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]
Min iphone är ju som orginal låst till telia så när ja ska göra detta måste ta bort min nuvarande jailbreak o upplåsning eller kan ja låta de va kvar? Ska ja ha i ett telia kort eller kan ja ha i mitt nuvarande comviq kort i?
MVH Wictor
välkommen till forumet! Teoretiskt sett borde du kunna avinstallera Ultrasn0w från Cydia och sedan applicera Blackra1n och Blacksn0w men min rekommendation är att först synka med iTunes så du har en fräsch backup, återställa till 3.1.2 via iTunes, aktivera telefonen med ett Telia SIM och sedan slänga på Blackra1n (och Blacksn0w för att låsa upp) Aktiveringen med Telia SIM:et gör att du troligen slipper uppleva problem med wifi/gps/Youtube som de som hacktivera lider av. Skaffa ett Telia refill eller låna någons.
@freebo 49799 wrote:
välkommen till forumet! Teoretiskt sett borde du kunna avinstallera Ultrasn0w från Cydia och sedan applicera Blackra1n och Blacksn0w men min rekommendation är att först synka med iTunes så du har en fräsch backup, återställa till 3.1.2 via iTunes, aktivera telefonen med ett Telia SIM och sedan slänga på Blackra1n (och Blacksn0w för att låsa upp) Aktiveringen med Telia SIM:et gör att du troligen slipper uppleva problem med wifi/gps/Youtube som de som hacktivera lider av. Skaffa ett Telia refill eller låna någons.
Måste ja ha tillgång till Wifi eller går de bra om ja bara har pengar på mitt kontantkort?
Skrev detta igår:
Hej,Till att börja med vill jag säga att jag är teknisk analfabet, men har läst på en del och hoppas på att få tydlig vägledning här.
Har köpt en iphone 3g 8gb av en vän. Den skulle tydligen vara olåst, men så var inte fallet. Det ska förvisso inte vara någon omöjlighet att åtgärda det problemet (har tele2), men jag kom på att jag inte klarar det ensam.
Om mjukvaran i telefonen står det såhär: Version 2.2.1 (5h11), har stoppat in ett telia-simkort för att ens komma in i telefonen. När jag stoppade in mitt sim-kort stod det “no service”.
Jag vill givetvis låsa upp telefonen så att jag kan använda mitt simkort och därefter gärna jailbreaka den, men först vill jag uppgradera mjukvaran till över 3.0. 2:an ger ju inte ens möjlighet till MMS… Någonstans läste jag dock att om man uppgraderar mjukvaran till den senaste versionen går man miste om upplåsningsmöjligheterna. Stämmer det?
Hur ska jag göra för att 1) uppgradera mjukvaran till någon av de senare versionerna? och 2) låsa upp telefonen och 3) jailbreaka den?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Teknisk analfabet
Fick svar av en medlem i en annan tråd om att använda iclarified blacksn0w nånting. MEN“Sidan kan inte visas”. Hmm, kanske hela hemsidan ligger nere. Under tiden kanske jag kan passa på att fråga: ska jag uppdatera allt (tänker på OS och baseband) som itunes vill att jag uppdaterar innan jag låser upp och jailbreakar? Det är ingenting man riskerar? Läste någonstans att användare av ett visst baseband inte kan nedgradera igen och att man stod inför risken att gå miste om all framtida upplåsning. Hjälp, någon? 😮
@amedi21 49817 wrote:
Skrev detta igår:
Hej,Till att börja med vill jag säga att jag är teknisk analfabet, men har läst på en del och hoppas på att få tydlig vägledning här.
Har köpt en iphone 3g 8gb av en vän. Den skulle tydligen vara olåst, men så var inte fallet. Det ska förvisso inte vara någon omöjlighet att åtgärda det problemet (har tele2), men jag kom på att jag inte klarar det ensam.
Om mjukvaran i telefonen står det såhär: Version 2.2.1 (5h11), har stoppat in ett telia-simkort för att ens komma in i telefonen. När jag stoppade in mitt sim-kort stod det “no service”.
Jag vill givetvis låsa upp telefonen så att jag kan använda mitt simkort och därefter gärna jailbreaka den, men först vill jag uppgradera mjukvaran till över 3.0. 2:an ger ju inte ens möjlighet till MMS… Någonstans läste jag dock att om man uppgraderar mjukvaran till den senaste versionen går man miste om upplåsningsmöjligheterna. Stämmer det?
Hur ska jag göra för att 1) uppgradera mjukvaran till någon av de senare versionerna? och 2) låsa upp telefonen och 3) jailbreaka den?
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Teknisk analfabet
Fick svar av en medlem i en annan tråd om att använda iclarified blacksn0w nånting. MEN“Sidan kan inte visas”. Hmm, kanske hela hemsidan ligger nere. Under tiden kanske jag kan passa på att fråga: ska jag uppdatera allt (tänker på OS och baseband) som itunes vill att jag uppdaterar innan jag låser upp och jailbreakar? Det är ingenting man riskerar? Läste någonstans att användare av ett visst baseband inte kan nedgradera igen och att man stod inför risken att gå miste om all framtida upplåsning. Hjälp, någon? 😮
Har nu jailbreakat och låst upp (blacksn0w). Får dock ingen mottagning (tele2). Vad göra? :((
@amedi21 49817 wrote:
Läste någonstans att användare av ett visst baseband inte kan nedgradera igen och att man stod inför risken att gå miste om all framtida upplåsning. Hjälp, någon? 😮
Det senaste basebandet är 05.11.07, och det går att låsa upp med blacksn0w.
Det du läste om att man stod inför risken att mista framtida upplåsningar stämmer inte. Det skrevs innan det kom ut mjukvarukod för upplåsning av 05.11.07 . Så det är ingen fara att uppgradera basebandet för upplåsning. Men du kommer inte kunna nergradera basebandet.@muffins 49828 wrote:
Det senaste basebandet är 05.11.07, och det går att låsa upp med blacksn0w.
Det du läste om att man stod inför risken att mista framtida upplåsningar stämmer inte. Det skrevs innan det kom ut mjukvarukod för upplåsning av 05.11.07 . Så det är ingen fara att uppgradera basebandet för upplåsning. Men du kommer inte kunna nergradera basebandet.Tack för svaret. Vad gör jag nu när jag inte får någon mottagning alls på mitt tele2-simkort? JB-upplåst med blacksn0w?
Har du låst upp telefonen med blacksn0w? Vad har du för baseband?
Ingen aning om varför du inte får täckning då.. Om du orkar så kan du ju testa med att återställa den och sedan köra om jailbreak och lägga in blacksn0w igen och se om det lyckas då.
Har en nyinköpt iPhone 3gs från halebop och jag vill jailbreaka denna. Dock så fungerar det ej att jailbreaka , försökte med Pwnage Tool och sedan med blackra1n men båda två gör vid sista “rebooten” att den sätter sig i återställningsläge.
Fick ett svar om att jag ska göra en s.k tetherad jailbreak . Men undrar… bör jag aktivera denna med mitt halebop abonnemanget? (tänker inte använda denna i framtiden utan tele2)
jag råkade hoppa över det steget i Itunes och återställde då telefonen via Itunes för att aktiveringen skulle komma igång, detta gör den inte. Bör jag aktivera och i såfall hur?:S
MVH
@fireas 49843 wrote:
Har en nyinköpt iPhone 3gs från halebop och jag vill jailbreaka denna. Dock så fungerar det ej att jailbreaka , försökte med Pwnage Tool och sedan med blackra1n men båda två gör vid sista “rebooten” att den sätter sig i återställningsläge.
Fick ett svar om att jag ska göra en s.k tetherad jailbreak . Men undrar… bör jag aktivera denna med mitt halebop abonnemanget? (tänker inte använda denna i framtiden utan tele2)
jag råkade hoppa över det steget i Itunes och återställde då telefonen via Itunes för att aktiveringen skulle komma igång, detta gör den inte. Bör jag aktivera och i såfall hur?:S
MVH
Du måste aktivera med simkort från den operatör som telefonen är låst med.
Alternativt köra blackra1n och du får då en hacktivation, vilket betyder att den lurar iTunes att telefonen är aktiverad.Du kommer aldrig komma ifrån tethered jailbreak förens det kommer ett nytt hack från någon som möjliggör en untethered jailbreak.
Råder den som har möjlighet att aktivera med SIM-kort bunden till telefonen INNAN ni låter det regna. Chansen är stor att ni då slipper de mest enerverande buggarna
Hej!
Hej! Sitter med en sprillans ny 3gs 16GB från Telia butiken i oöppnad förpackning. Vad jag kan se är den tillverkad v. 48.
Jag vill använda mitt företagsabonnemang från tele2 i denna och vill försäkra mig om att det med 100% säkerhet går att låsa upp den.
Vågar jag bryta förpackningen och köra? 😛
@calle81 49864 wrote:
Hej!
Hej! Sitter med en sprillans ny 3gs 16GB från Telia butiken i oöppnad förpackning. Vad jag kan se är den tillverkad v. 48.
Jag vill använda mitt företagsabonnemang från tele2 i denna och vill försäkra mig om att det med 100% säkerhet går att låsa upp den.
Vågar jag bryta förpackningen och köra? 😛
Det går att låsa upp den för valfritt simkort.
MEN… Du kommer få en tethered jailbreak.Och det innebär att jag måste koppla in den i datorn och köra ett program varje gång den behöver startas om? Fungerar den inte överhuvudtaget annars?
Finns det någon info om de överhuvudtaget kommer att kunna fixa en jailbreak på ny boot romen som gör att man slipper tethered jailbreak?
Lite jobbigt om man är ute och reser och inte har med sig datorn…
@calle81 49879 wrote:
Finns det någon info om de överhuvudtaget kommer att kunna fixa en jailbreak på ny boot romen som gör att man slipper tethered jailbreak?
Lite jobbigt om man är ute och reser och inte har med sig datorn…
Kommer med stor sannolikhet väntat tills nästa version av iPhone har kommit ut, så de inte förlorar den “luckan” i systemet.
@muffins 49881 wrote:
Kommer med stor sannolikhet väntat tills nästa version av iPhone har kommit ut, så de inte förlorar den “luckan” i systemet.
2 frågor.
Kan jag stoppa jailbreaka min 3Gs utan att ha iTunes installerat?
Och, om jag jailbreakar iPhonen på en dator, kommer det att sabba den när jag kopplar in den till dator nummer två?
Saken är den att jag har en laptop som min dator, åkte hem från Oslo och glömde laddaren. Nu sitter jag här utan batteri i datorn och vill gärna jailbreaka iPhonen nu, men jag har bara mor&fars dator till förfogande.Jag vet att det blir problem när man synkar iPhone i iTunes i två olika datorer.
@cmts 49886 wrote:
2 frågor.
Kan jag stoppa jailbreaka min 3Gs utan att ha iTunes installerat?
Och, om jag jailbreakar iPhonen på en dator, kommer det att sabba den när jag kopplar in den till dator nummer två?
Saken är den att jag har en laptop som min dator, åkte hem från Oslo och glömde laddaren. Nu sitter jag här utan batteri i datorn och vill gärna jailbreaka iPhonen nu, men jag har bara mor&fars dator till förfogande.Jag vet att det blir problem när man synkar iPhone i iTunes i två olika datorer.
Din första mening förstod jag inte ett ord utav :/.
Du kan jailbreaka den på en dator och sedan använda den ikopplad i vilken dator du vill. Men har du ingen sladd till telefonen så kan du inte jailbreaka, då sladd behövs 😛
några sista funderingar innan jailbreak. Hoppas det inte e jobbigt med återkommande frågor 🙂
eftersom jag har ny 3GS v.42 så antar jag att det är en tethered jailbreak.
1. Måste jag återställa telefonen innan jag JB?
2. Enda problemet är att jag måste ha min dator för att starta upp den igen om den skulle stängas av?
3. vart hittar jag min säkerhetskopia i datorn som man gör med itunes? om jag vill spara den på en cd eller nåt. ifall det skulle bli fel på datorn.
4.hur fungerar iphone med itunes efter JB?
5.Hur gör jag med mina kontakter och allt annat jag har i luren?Hoppas ni kan komma med fler bra tips som jag inte har tänkt på
@serbian 49889 wrote:
några sista funderingar innan jailbreak. Hoppas det inte e jobbigt med återkommande frågor 🙂
eftersom jag har ny 3GS v.42 så antar jag att det är en tethered jailbreak.
1. Måste jag återställa telefonen innan jag JB?
2. Enda problemet är att jag måste ha min dator för att starta upp den igen om den skulle stängas av?
3. vart hittar jag min säkerhetskopia i datorn som man gör med itunes? om jag vill spara den på en cd eller nåt. ifall det skulle bli fel på datorn.
4.hur fungerar iphone med itunes efter JB?
5.Hur gör jag med mina kontakter och allt annat jag har i luren?Hoppas ni kan komma med fler bra tips som jag inte har tänkt på
1. Nej.
2. japp, och köra blackra1n igen.
3. Ingen aning om vart den ligger fysiskt på din dator.
4. Likadant som innan.
5. Kontakter/sms sparas i säkerhetskopian@muffins 49890 wrote:
1. Nej.
4. Likadant som innan.
5. Kontakter/sms sparas i säkerhetskopianDet jag menade med min första mening där uppe var om jag kunde jb’a utan att ha iTunes installerat på dator?
Det jag menade med min andra fråga var om jag blir “bunden” till en dator och om jag alltid måste använda den datorn?
@cmts 49891 wrote:
Det jag menade med min första mening där uppe var om jag kunde jb’a utan att ha iTunes installerat på dator?
Det jag menade med min andra fråga var om jag blir “bunden” till en dator och om jag alltid måste använda den datorn?
Ang din första fråga så vet jag faktiskt inte.
Den andra frågan är att du inte är bunden till någon speciell dator alls 😛
Har nu jailbreakat och det fungerar hur bra so helst, men gps/wifi fungerar inte… telefonen aktiverades när jag kopplade upp mig till wifi innan jag började med upplåsningen.
Hur får jag det att fungera med wifi/gps mm.
@muffins 49890 wrote:
1. Nej.
4. Likadant som innan.
5. Kontakter/sms sparas i säkerhetskopian5. jag menar hur får jag tillbaka mina kontakter till telefonen igen efter JB och hur gör jag med alla prog. som ma har?
@muffins 49896 wrote:
Genom att köra in säkerhetskopian så får du tillbaka kontakter etc.
Men inget försvinner när du jailbreakar. Allt är kvar :P.AHA :D.
En liten fråga till hehe. vad ska man inte göra när iphone är ansluten via itunes? eller e allt som vanligt? man kan synka o så? göra säkerhetskopia efter JB?
tacksam för alla svar jag kan få
@fredda-79 49903 wrote:
Jag kör bara cydia. Räcker gött!
vad e det för skillnad? kan man installera båda?
@fredda-79 49903 wrote:
Jag kör bara cydia. Räcker gött!
Vad ska man inte göra när iphone är ansluten via itunes? eller e allt som vanligt? man kan synka o så? göra säkerhetskopia efter JB?
tacksam för alla svar jag kan få
Jag har precis langat en iPhone 3gs dårå och har försökt med hjälp av blackra1n jailbreaka den. Har försökt ca. 8 gånger och varje gång stannar den på “entering recovery…” och jag är tvungen att återställa telefonen…
Har inte hittat någon med samma problem när jag googlat/letat runt i forumet och vänder mig därför hit.
Tjena allihopa.
Jag e en ny iphoneägare & är på g att jailbreaka min tele, men jag har en del frågor först, o det hade varit kanon om jag hade kunnat få hjälp med dom. Som sag jag e helt ny, så jag hoppas att ni har lite tålamod men mej:)Min tele en Iphone 32g
Programversion: 3.1.2
Byggversion: 7D11
baseband 05.11.07
Vad betyder detta:?
iPhone’s som kräver hacktivering, dvs aktivering om du saknar ett original SIM-kort för att låsa upp din telefon!Hur vet man om har eller inte har detta?
Om du har en ny iPhone 3GS med updaterat bootromVad betyder tethered jailbreak?
Ska intunes vara igång under jailbreaken?
@devildriver 50062 wrote:
Tjena allihopa.
Jag e en ny iphoneägare & är på g att jailbreaka min tele, men jag har en del frågor först, o det hade varit kanon om jag hade kunnat få hjälp med dom. Som sag jag e helt ny, så jag hoppas att ni har lite tålamod men mej:)Min tele en Iphone 32g
Programversion: 3.1.2
Byggversion: 7D11
baseband 05.11.07
Vad betyder detta:?
iPhone’s som kräver hacktivering, dvs aktivering om du saknar ett original SIM-kort för att låsa upp din telefon!
I normala fall aktiverar du telefonen genom itunes med ett sim från operatören du köpt telefonen från. Det måste du göra för att du ska kunna ringa osv. Men om du inte har nåt sim att aktivera med gör JB programet det. Hmm..inte mycket till förklaring, men..Hur vet man om har eller inte har detta?
Om du har en ny iPhone 3GS med updaterat bootrom
Kolla här: https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6172-tethered-jailbreak.htmVad betyder tethered jailbreak?
Om en “tethered iphone” startas om/batteriet tar slut så du måste starta den, hamnar den i recovery mode och du måste köra jailbreaksprogrammet/återställa igen för att få igång den. Dock försvinner ingen data, så allt är som det brukar om du startar upp den med JB programmet.Ska intunes vara igång under jailbreaken?
NEJ!;) alla iTunesprocesser måste vara avKolla uppåt 🙂
@qffe 50035 wrote:
Jag har precis langat en iPhone 3gs dårå och har försökt med hjälp av blackra1n jailbreaka den. Har försökt ca. 8 gånger och varje gång stannar den på “entering recovery…” och jag är tvungen att återställa telefonen…
Har inte hittat någon med samma problem när jag googlat/letat runt i forumet och vänder mig därför hit.
Testat jailbreaka på en annan dator?
Om man skaffar en Iphone 3G nu från t.e.x Telia så går den att Jailbreaka utan att man får tethered jailbreak… right?
3GS är därimot ett problem fortfarande med sin nya bootrom.
Har en 3GS på väg, men funderar på att skaffa en 3G ytterligare.
/H
@hk1971j 50102 wrote:
Om man skaffar en Iphone 3G nu från t.e.x Telia så går den att Jailbreaka utan att man får tethered jailbreak… right?
3GS är därimot ett problem fortfarande med sin nya bootrom.
Har en 3GS på väg, men funderar på att skaffa en 3G ytterligare.
/H
3Gn är safe och en JB blir untethered
hum, när jag nu försöker synca in program, nedladdade från gu**** eller itunes, så kommer inget över till telefonen…
kikar jag på listan i itunes har jag inte ens en mapp vid namn program, som jag vill minnas att jag hade förut… utan nu ligger allt i översta menyn…vid namn bibliotek@kurtson 50107 wrote:
hum, när jag nu försöker synca in program, nedladdade från gu**** eller itunes, så kommer inget över till telefonen…
kikar jag på listan i itunes har jag inte ens en mapp vid namn program, som jag vill minnas att jag hade förut… utan nu ligger allt i översta menyn…vid namn bibliotekKurtson, jag vet att du kanske inte är mottaglig för ett taffligt försök till humor just nu – men om du ber Snook riktigt snällt får du nog en alledeles egen tråd, en klistrad tråd. Du har fler problem än 50 förstagångspostare tillsammans… :confused:
Det skulle inte förvåna mig om brödrostar du använder börjar brinna, TV-apparater blir till radiomottagare och routrar i din närhet sakta smälter som cheddar på en 150 grammare med räksallad!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.