Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Småfrågor ang. Upplåsning och Jailbreak HÄR
-
AuthorPosts
-
@freebo 50112 wrote:
Kurtson, jag vet att du kanske inte är mottaglig för ett taffligt försök till humor just nu – men om du ber Snook riktigt snällt får du nog en alledeles egen tråd, en klistrad tråd. Du har fler problem än 50 förstagångspostare tillsammans… :confused:
Det skulle inte förvåna mig om brödrostar du använder börjar brinna, TV-apparater blir till radiomottagare och routrar i din närhet sakta smälter som cheddar på en 150 grammare med räksallad!
😀
eller så är jag en sådan som ställer fler frågor, testar mer och pysslar.
Jag kör just nu inte en enda konventionell lösning på något, känns det som.
Att försöka uppgradera en iphone från en xp installation i virtualbox i ubuntu, var tydligen inte den smartaste idéen, har jag kommit fram till. ska blåsa om en annan burk till ren xp oc bara ha den till iphonen, tror jag…
jag har gett mig fan på att få det att lira, men med 4+2 ungar hemma just nu, katter som prommenerar på tangentbord m.m. så kan allt hända.
Nåja, lyckas jag så brukar jag komma med lösningen för någon annan….och brödrosten fungerar utmärkt, tack för att du frågar! 🙂
bilen däremot…..
tro mig, jag tar mycket i gliringar, lika bra att bjuda på dem, tillhör de som tar det mesta med ro, skämt och ironi är alltid välkommet….
/F
BTW ar inte ens testat att göra något idag, vetta fan om jag törs 😉Men en egen tråd… Kurtson problem med sin j-a iPhone…. 🙂
En separat, ren maskin, bara för din iPhone verkar vara en bra idé. Keep up the good work 🙂
@qffe 50144 wrote:
Nej, menar du att det skulle ändra någonting?
Annars har jag hört att jag är tvungen att vänta på en “bättre” version av blackra1n.Alla som misslyckats med att JB:a med Blackra1n via dator 1 har lyckats på dator 2,3 eller 4. Simple as that! Tro mig, det kommer inte ngn ny version av Blackra1n på mycket länge, killen som skrev programmet har precis tagit sig an PS3an…
@freebo 50136 wrote:
En separat, ren maskin, bara för din iPhone verkar vara en bra idé. Keep up the good work 🙂
Bara att erkänna, jag och itunes 9 var inte vänner, nu är det bättre, man var ju tvungen att bocka i att appen skulle syncas…. suck…
okej, EN fråga till:
Jag vill synca över från datorn, men INTE att den säkerhetskopierar allt först, för det finns det liksom inte plats för….hur gör man då?@kurtson 50151 wrote:
Bara att erkänna, jag och itunes 9 var inte vänner, nu är det bättre, man var ju tvungen att bocka i att appen skulle syncas…. suck…
okej, EN fråga till:
Jag vill synca över från datorn, men INTE att den säkerhetskopierar allt först, för det finns det liksom inte plats för….hur gör man då?Finns inge plats för det?
En säkerhetskopia tar upp ett par enstaka kilobyte bara.
Den innehåller bara information i form av kontakter/sms och övrig info om mjukvaran i telefonen så den vet vad den ska hämta hem om man vill skicka in säkerhetskopian i telefonen.men varför tar det sådan j-a tid då? hade 2,7 gb innan förra säkerhetskopian, vilket den svalde med hull och hår. Jag får uppfattningen att den backar upp allt, ser att det är en himla trafik i alla fall.
@freebo 50149 wrote:
Alla som misslyckats med att JB:a med Blackra1n via dator 1 har lyckats på dator 2,3 eller 4. Simple as that! Tro mig, det kommer inte ngn ny version av Blackra1n på mycket länge, killen som skrev programmet har precis tagit sig an PS3an…
Allright, men jag är rädd att jag ska behöva återställa igen och all musik, kontakter etc skall försvinna… Hur fixar jag med den s.k “säkerhetskopian”?
Hur vet man om har eller inte har detta?
Om du har en ny iPhone 3GS med updaterat bootrom
Kolla här: https://www.iphoneinfo.se/forum/uppla…-jailbreak.htm <– Länken fungerar inte, får bara fram "page not found"vad är detta för fel?
0xE8008001
det är i alla fall det som orsakar att inget installeras från itunes till min iphone….@devildriver 50160 wrote:
Hur vet man om har eller inte har detta?
Om du har en ny iPhone 3GS med updaterat bootrom
Kolla här: https://www.iphoneinfo.se/forum/uppla…-jailbreak.htm <– Länken fungerar inte, får bara fram "page not found"din post = LSD rus
Jag gissar mig ändå till att du letar efter detta
@kurtson 50156 wrote:
men varför tar det sådan j-a tid då? hade 2,7 gb innan förra säkerhetskopian, vilket den svalde med hull och hår. Jag får uppfattningen att den backar upp allt, ser att det är en himla trafik i alla fall.
Säkerhetskopian backar inte upp allt, den innehåller bara rådata för exempelvis kontakter/sms/mms.
Resten är data inbakat i säkerhetskopian som säger till iTunes vad som ska installeras på telefonen när du väljer att köra in en säkerhetskopia.Att saker och ting tar utrymme är inte så konstigt, för varje gång du synkar telefonen mot datorn så måste sakerna som finns på telefonen finnas på datorn. Det är det som kallas synkning, att den kikar av vad som finns på ett ställe (exempelvis datorn) och ser att likadan data finns på ett annat ställe (exempelvis iPhone).
@devildriver 50165 wrote:
Japp det va den, tack ska du ha!
Ska man ha i simkort i telen när man jailbreakar?
Vilket som, det spelar ingen roll
Sådär, det gick ju som på räls, tack än en gång för er hjälp!
Upplåsning Iphone 3GS 32GB
Har köpt en helt ny Iphone 3GS 32 GB idag och den är låst till Telia och nu vill jag låsa upp den! Hur gör jag detta på säkrast vis? Jag har sett och läst massor trådar om jailbreake osv men känner inte att jag är helt säker ändå, det verkar ha att göra vilka firmware osv man har och jag har ingen aning vad det är jag har på min tel. Jag gjorde en uppdatering enligt instruktionerna på den idag så det borde ju vara den nyaste:DÄr det den här programvaran man använder?: blackweather
Hej, det är så att jag har tänkt köpa mig en iphone i veckan men har hört mycket om att de inte går att jailbreaka, låsa upp de ny tillverkade 3Gs’en. Jag tänkte köpa den från telia med abonnemang, men vill veta om de nu går att jailbreaka den och låsa upp den..
vet någon vad telias iphones har för Modemfirmware? vad för version?går det att låsa upp dem? isf skicka gärna med en guide jag kan följa. tackar verkligen för svar, vill verkligen ha en sådan telefon men vill ha den JB och upplåst till alla sim kort 🙂
//tack på förhand
@freebo 50198 wrote:
japp.
Nu har jag kollat runt lite mera för att försöka ställa massor frågor som man redan får svar på om man söker:D
Läste om att dom senaste versionerna av Iphone inte riktigt funkar att jailbreaka, man måste göra det på nytt efter att man stängt av telefonen? Är det fortfarande så?@otsuka 50201 wrote:
Hej, det är så att jag har tänkt köpa mig en iphone i veckan men har hört mycket om att de inte går att jailbreaka, låsa upp de ny tillverkade 3Gs’en. Jag tänkte köpa den från telia med abonnemang, men vill veta om de nu går att jailbreaka den och låsa upp den..
vet någon vad telias iphones har för Modemfirmware? vad för version?går det att låsa upp dem? isf skicka gärna med en guide jag kan följa. tackar verkligen för svar, vill verkligen ha en sådan telefon men vill ha den JB och upplåst till alla sim kort 🙂
//tack på förhand
välkommen hit!
Alla iphones går för tillfället att låsa upp och jailbreaka. Problemet är att de nyaste har ett annat baseband, vilket gör att de får en så kallad tethered jailbreak (sök på tethered i forumet så kommer du hitta vad det är).@bozz 50204 wrote:
välkommen hit!
Alla iphones går för tillfället att låsa upp och jailbreaka. Problemet är att de nyaste har ett annat baseband, vilket gör att de får en så kallad tethered jailbreak (sök på tethered i forumet så kommer du hitta vad det är).Det är det här du menar eller?
“Om du har en ny iPhone 3GS (med updaterat bootrom) bör du ha i åtanke att Blackra1n endast stödjer en så kallad “tethered jailbreak”. Detta innebär att när du väl jailbreakat din telefon skall du inte låta batteriet dra ur helt, du skall heller inte stänga av eller starta om telefonen. Gör du det måste du återansluta telefonen till datorn och använda Blackra1n för att boota upp den igen.”
(saxat från: iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows] )Men om jag förstått rätt så är det en ny version på gång som förhoppningsvis kommer att lösa detta, eller?
Yep! Precis det jag menade 😀
tror dessvärre inte att det är påväg någon ny version som fixar det. Geohot, som gjort Blackra1n, har dementerat det 100 gånger på Twitter och han gnäller (med all rätt) på alla som klagat på att han inte fixar det.
Dock hört talas om att nåt annat team höll på med nåt program som skulle fixa en “semi-tethered” JB (sök på det med :p )
men det brukar alltid komma nya versioner. Kanske vid nästa stora FW uppgradering?Låste upp min Ericsson k800i för ett tagsen ifrån Tre för att använda mitt tele2 abonemang. Dum som jag var, visste jag inte att tex “Chat, 3 Player, 3 Planet” samt internet då, inte skulle fungera för det fungerade bara med Tre tydligen.
Händer det samma sak med iPhone 3G, att jag inte kommer kunna använda HELA mobilen med mitt tele 2 abonemang?
@bootyluv 50437 wrote:
Låste upp min Ericsson k800i för ett tagsen ifrån Tre för att använda mitt tele2 abonemang. Dum som jag var, visste jag inte att tex “Chat, 3 Player, 3 Planet” samt internet då, inte skulle fungera för det fungerade bara med Tre tydligen.
Händer det samma sak med iPhone 3G, att jag inte kommer kunna använda HELA mobilen med mitt tele 2 abonemang?
Vad jag vet om så kör väl inte 3 med branding på iPhone.
Bara plocka hem alla apps du vill ha och tuta å köra.@freebo 50447 wrote:
Nej då, Tre brandar inga iPhones
Brandar, Cydia och alla dessa ord har jag ingen aning om vad dem står för, men jag antar att att jag kommer kunna använda alla funktioner i mobilen även om jag låser upp den från Tre 🙂 Tack så jättemycket för era snabba svar!
// Stolt snart-iPhone-ägare:rolleyes:
@bootyluv 50451 wrote:
Brandar, Cydia och alla dessa ord har jag ingen aning om vad dem står för, men jag antar att att jag kommer kunna använda alla funktioner i mobilen även om jag låser upp den från Tre 🙂 Tack så jättemycket för era snabba svar!
// Stolt snart-iPhone-ägare:rolleyes:
Branding borde enkelt kunna förklaras med att om en operatör brandar tex, så har de en modifierad mjukvara med sina program som är låst till den operatören :P.
cydia = Alternativ för appstore när det gäller att ta hem program osv när man jailbreakat.
@muffins 50454 wrote:
Branding borde enkelt kunna förklaras med att om en operatör brandar tex, så har de en modifierad mjukvara med sina program som är låst till den operatören :P.
cydia = Alternativ för appstore när det gäller att ta hem program osv när man jailbreakat.
Ohh se där, detta forum var väldigt effektivt 🙂 får väl återkomma när jag har köpt den 🙂 :D:D:D:D:D:D
hej som min rubrik lyder jag vill uppdatera till 3.1.2 fannns det jb och upplåsning till det är det bra att uppdatera till det eller ska jag vänta på 3.0 fw.
hej allihopp
vad är tethered jailbreak det jag har fattat är det varje om start på telen måste man göra jb hur lång tid tar det o göra det? det jag undrar över är det bara klick i en apps sen är det klar eller måste jag installera på nytt som sagt hur lång tid det tar. sista fråga den senaste iphone 3gs har den nya bortomen eller hur det stavas kan man låsa upp 3gsen då? är mkt tacksam för svar
du får inte tethered jailbreak på en iphone 3g bara dom nya 3gs..
en ominstallation behövs inte, bara att jailbreaka om den. tar mindre än 1minut
den nya 3gs går att jailbreaka men om den är helt ny så har den det nya bootrom så de blir tethered jb.3g:
3.0 – går att JB och låsa upp
3.1.2 – går att jb och låsa uppnya 3gs
3.1.2 går att jb (tethered) och låsa uppblackweather här har du prog för att jb
Har en 3GS 32GB som jag funderar på att jailbreaka. och har lite frågor.
har läst igenom ett gäng trådar men hittar inte riktigt svar på det hela.
Sen vill jag gärna vilja veta typ allt innan jag gör något så jag skriver här.Modemfirmware = Baseband?
garatin bara för att dubbelkolla så är det bara att uppdatera firmwaren så blir den som default?
Finns alla program kvar som man hade innan efter en JB?
Ska man göra en säkerhetskopia i itunes först som om jag förstått det hela rätt funkar som vanligt efter en JB med?
Funkar även appstore som vanligt men man har cydia/rock i tillägg?
Vad är skillnaden på cydia eller rock?
Finns det något sätt man kan kolla apps i dessa på nätet eller kan man bara göra det i iphonen?
är PwnageTool 3.1.4 Info ett program i cydia eller vad är det?
Vad är skillnaden på BlackSn0w & Ultrasn0w? är det bara program för upplåsning?
som jag förstått det så finns 3gs bara som tethered jailbreak, stämmer det fortfarande att det inte finns något nytt på den fronten?
det innebär att man alltid måste ha blacksra1n på en dator varje gång mamn startar den?
New Boot Room är det den program delen som styr det där med tethered JB?
Vad är Ifunbox? program i cydia?
det är det jag kommer på¨nu men fyller på om jag kommer på något mer.
Tack i förhand:
FredrikHur tar man bort apps som man hämtat i Cydia? Programmen man hämtar i Appstore är det ju bara vid borttagande att hålla fingret på och så kommer ett kryss upp som man klickar på. Men på dom man tar hem från Cydia så kommer det inte upp något kryss, symbolen skakar men något kryss kommer inte upp?
@boddie 50576 wrote:
Hur tar man bort apps som man hämtat i Cydia? Programmen man hämtar i Appstore är det ju bara vid borttagande att hålla fingret på och så kommer ett kryss upp som man klickar på. Men på dom man tar hem från Cydia så kommer det inte upp något kryss, symbolen skakar men något kryss kommer inte upp?
Du avinstallerar dem via Cydia.
Manage->Packages
Ja, du kan även installera CyDelete som låter dig avinstallera direkt från Springboard men det är inget jag rekommenderar
@mcpot 50571 wrote:
Modemfirmware = Baseband? (japp)
garatin bara för att dubbelkolla så är det bara att uppdatera firmwaren så blir den som default? (bara att återställa, så blir allt default)
Finns alla program kvar som man hade innan efter en JB? (japp)
Ska man göra en säkerhetskopia i itunes först som om jag förstått det hela rätt funkar som vanligt efter en JB med? (ditt val om du vill göra säkerhetskopia eller inte, funkar efter JB också)
Funkar även appstore som vanligt men man har cydia/rock i tillägg? (Japp)
Vad är skillnaden på cydia eller rock? (Vet inte låter någon annan svara, använder själv bara cydia)
Finns det något sätt man kan kolla apps i dessa på nätet eller kan man bara göra det i iphonen? (du kan handla på itunes också, om jag fattat frågan rätt)
är PwnageTool 3.1.4 Info ett program i cydia eller vad är det?
(det är ett program för mac, den kan man skapa customs firmwares)Vad är skillnaden på BlackSn0w & Ultrasn0w? är det bara program för upplåsning? (japp det är prog för upplåsning, orkar inte förklara skillnaden, ta google så hittar du.)
som jag förstått det så finns 3gs bara som tethered jailbreak, stämmer det fortfarande att det inte finns något nytt på den fronten? (dom nya blir tethered jb, dom äldre funkar som vanligt med blacksn0w)
det innebär att man alltid måste ha blacksra1n på en dator varje gång mamn startar den? (du måste JB om den varje gång du startar om telefonen)
New Boot Room är det den program delen som styr det där med tethered JB?
(är den allra mest grundläggande programvaran i telefonen. så iprincip den nya gör 3gs:en säkrare vilket gör att man måste JB om den varje gång den startas om )Vad är Ifunbox? program i cydia?
(vet inte, använder inte)hoppas detta svarar på lite
Tjena! Jag har nyss köpt en iphone 3GS Firwire 3.1.2 och hade tänkt att jailbreaka den, har kollat runt på forumet och fått reda på alla svar jag behöver men ett saknas. När jag kopplar in USB sladden i telefonen så synkroniserar itunes automatiskt och säkerthetskopirar. Men om jag jailbreakar den skulle de fortfarande fungera så i itunes, eller skulle telefonen återställas?
Några andra problem som skulle kunna uppstå om jag ansluter en jailbreaka iphone till itunes? Eller fungerar det som vanligt? 🙂Tacksam för svar !
Du kan med ett gott samvete koppla in din iPhone och synca den när helst du vill efter att du har jailbreakat. iTunes känner inte av JB..
Som jag har fattat det är det alltås denna guiden jag ska använda mig av? iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]
@d3nna 50646 wrote:
Som jag har fattat det är det alltås denna guiden jag ska använda mig av? iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]
Japp, oavsett om du har en 2G, 3G eller 3GS så är det denna som gäller som bas. En fantastiskt enkel guide.
Har du en 2G skiljer sig upplåsningsförfarandet något och du skall använda bootneuter, men som sagt börja med denna guide.
okej, då kör jag på den då 😀 Du sa att den gäller som bas, vad menar du med det?
@pongo 50483 wrote:
du får inte tethered jailbreak på en iphone 3g bara dom nya 3gs..
en ominstallation behövs inte, bara att jailbreaka om den. tar mindre än 1minut
den nya 3gs går att jailbreaka men om den är helt ny så har den det nya bootrom så de blir tethered jb.3g:
3.0 – går att JB och låsa upp
3.1.2 – går att jb och låsa uppnya 3gs
3.1.2 går att jb (tethered) och låsa uppblackweather här har du prog för att jb
har du ett länk till iphone 3g fw 3.1.2 både jb och upplåsning? och jag antar att du gav mig en länk men det är till 3gs? sista fråga måste jag vara försiktigt men basebandet på 3.0 innan jag uppdaterar den till 3.1.2 eller är det bara uppdatera? tack för hjälpen:D
@volvo-s60 50660 wrote:
har du ett länk till iphone 3g fw 3.1.2 både jb och upplåsning? och jag antar att du gav mig en länk men det är till 3gs? sista fråga måste jag vara försiktigt men basebandet på 3.0 innan jag uppdaterar den till 3.1.2 eller är det bara uppdatera? tack för hjälpen:D
Länken fungerar även för din 3G lur med 3.1.2 .
Ja det fungerar för både jb & upplåsning av operatörslås.
Bara uppdatera till 3.1.2 om du känner för det, för det innehåller även basebandet 05.11.07 vilket går att låsa upp i dagsläget. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.