Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
in reply to: Fifaen vad pissigt, blåst på blocket tror jag. #18361
hur slutade det hela? fick du tag på tjuven?
in reply to: Gps i iphone #18360hum, som jag tror att GPS funkar så ansluter GPS/ din Iphone till en server, vilket går på internet… så vanlig internet konstnad skulle jag tro att det kommer kosta. dock vet jag inget om att GPS funtionen inte skulle funka i bilen. vilket jag också tycker låter dåligt. det är inte så att man använder GPS:n när man tar en promenad…eller? 😛
in reply to: Allmänt om nya iPhone 3G #18359@foffee 4964 wrote:
Ja, vi får se vad Telia gör. Men jag är beredd på att det kommer kosta skjortan av folk.
skulle inte förvånna mig att dem tar överpris, då dem är de ända i sverige som kommer sälja dem så tidigt.
@mry.i 4939 wrote:
Jag har en fråga, om jag beställer den nya iphonen från io.com blir man abonnerad då eller är det utan??
det är ingen som vet. du kan ju fortsätta diskutionen i den stora iphone 2.0 tråden 😉
https://www.iphoneinfo.se/forum/allt-om-iphone/734-haer-snackar-vi-om-nya-iphone-2-0-a-13.html
in reply to: Allmänt om nya iPhone 3G #18356@Mr EmCom 4960 wrote:
Jag tycker det ser helt okej ut.. Utgår från att det är per månad?
tror det. konstigt om det skulle vara för dag :p
om man tänker efter så blir ju priset typ ca 10000 efter 2 år om man betalar 499 i måndaden… eller?edit* 11976 mer exakt!
in reply to: Allmänt om nya iPhone 3G #18353ingen som har lite ny information om telia och deras iphone säljande?
någon har säkert tagit upp detta tidigare. men kanske dessa stämmer? dock bara ett rykte. (från macworld forumet)
rykte om iphone 3g pris med telia! – MacWorld Forum – allt om Mac och iPod8GB 1999:-
16 GB 2999:-
499:- 2000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
599:- 3500 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
699:- 5000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)in reply to: Allmänt om nya iPhone 3G #18291in reply to: Köpa iPhone från International-orders.com #18286Undrar om dem säljer den utan abbonnemang…
in reply to: Allmänt om nya iPhone 3G #18285@gefan 4828 wrote:
Hur blir det med io.com då? Dom har ju slutat sälja den gamla iphone och redan placerat den nya i “order-listan” för 299$. Är det utan abbonnemang då lr hur funkar det?
Det undrar jag också… vi får nog se… synd att dem har skrivit allt information på spanska.
in reply to: iPhone apps programmering? #18018@rastersize 4363 wrote:
Ett språk är (oftast) inte bundet till ett specifikt operativsystem (Windows/Mac/Linux) men det är bibliotek. Så kod som är skriven för Macs bibliotek funkar inte på Windows datorer då Windows inte har samma bibliotek. Och vice-versa då så klart.
Språk – så som C, C++, Objective-C osv. – blir så kallad maskinkod (vilket är massor med ettor och nollor, alltså binärt, då processorn jobbar med ström av/ström på) som processorn kan arbeta med. Denna maskinkod är dessutom olika beroende på vilken processor typ man använder.
Vanliga datorer och (nyare Intel) Mac använder till exempel processorer av typen x86. iPhone däremot använder sig av ARM. I praktiken betyder detta att om du skapar ett program för t.ex. Windows eller Mac så kan du inte köra den på iPhonen eftersom maskinkoden (hittar bara på betydelsen här) “84” betyder addera 1 till ett värde medans det på iPhonen kanske betyder subtrahera 1 ifrån ett värde.Hoppas du förstår varför man inte kan ta ett färdig kompilerat program och bara köra det på en annan platform.
Ett annat problem (som jag täckt innan men jag tänkte ta ett exempel till så det blir ännu klarare) är ju biblioteken.
Säg att du har skrivit ett program som ska använda sig av en webbkamera för att ta kort. Din kod ser ut något sådant här:Code:#inkludera “webbkamerabiblioteket”funktion: main()
// Detta tar en bild med webbkameran:
bild = webbkamera_ta_bild();// Detta sparar bilden på hårddisken:
spara_bild_till_disk( bild );
funktionslut;Du kompilerar sedan programmet på Windows (vilket det skapats för) där “webbkamerabiblioteket” är standard och finns med för alla datorer med Windows installerat. Du får en taBildMedWebbkameran.exe fil.
Du flyttar sedan över koden till en Mac och försöker kompilera det men då kommer du få felet “Biblioteket ‘webbkamerabiblioteket’ finns inte’.Man skulle då kunna tänka sig att det skulle gå att flytta taBildMedWebbkameran.exe filen till Macen. Men icke, för det första så finns ju faktiskt inte biblioteket “webbkamerabiblioteket” på Macen så när programmet körs kommer det att krascha eftersom det försöker använda en bibliotek som inte finns. (Ta ut en bok som inte står i bokhyllan och läsa den för att få reda på vad programmet ska göra för att kunna ta en bild med webbkameran).
Här kan man också knyta an lite andra fundamentala olikheter mellan Windows och Mac osv.. De är extremet olika. Inte nödvändigtvis till utseende/hur man gör saker i de olika operativsystemen men det du inte ser när du använder din dator. De grundläggande sakerna. Som till exempel hur program pratar med din hårdvara och till exempel säger till ditt grafikkort att rita upp saker ur spelet du just spelar.
Andra saker som skiljer dem (som du som användare lätt märker) är att .exe filer inte funkar på något annat än Windows eftersom andra operativsystem inte använder samma typ av körbara filer. De som används på Mac/Linux osv. går för den delen inte att köra direkt på Windows.Nu vill jag dock inte få dig att tro att det är omöjligt att programmera och skriva kod som funkar på fler än ett operativsystem. Det finns massor med bibliotek som funkar på Windows, Mac, Linux och andra operativsystem. Det finns också bibliotek som fungerar som “omslagsbibliotek” (eng: wrappers) som gör att du bara behöver använda det bibliotekets funktioner sen sköter det biblioteket resten och kontaktar rätt bibliotek beroende på vilket operativsystem det körs på. Dock måste man kompilera en version för varje operativsystem man vill stödja.
Sen kommer vi in på resurser. Din vanliga dator har sjukt mycket mer resurser än iPhone. På grund av detta kan man till exempel inte köra vissa program på iPhone även om man såg till att ens program (som var skrivet med tanke på vanliga datorers resurser) bara använde bibliotek som iPhone har och kompilerade det för iPhone.
Sen kommer vi till Java.
När man skapar Java-program så får man inte en färdig körbar fil som det bara är att starta (alltså en fil med maskinkod) utan man måste ha en så kallad virtuell java maskin installerad. Finns det en sådan för platformen så kan man också köra vilket java-program som helst. Såvida datorn/enheten har tillräckligt med resurser för det. Sen finns det också olika versioner av javas virtuell maskin, den vanliga med stöd för i princip allt och en nedbantad som är tänkt till telefoner och andra liknande enheter.
Hoppas du orkade läsa allt, det blev lite mycket, och att du förstod varför det inte går att göra det du vill direkt. Är det något du inte förstår eller vill att jag ska förklara (inom området) så är det bara att hojta till.
wow! tack, det förklarade en hel del! =) får fördjupa mig mer i iphones/mac;s biblotek, några tips på hur man ska börja?
programmerar du själv apps?jag har nyss börjat med c++ ^^ läser en bok om c++ programering. använder dev++ som kompliator <-stavas?
in reply to: iPhone apps programmering? #18002@rastersize 4314 wrote:
Det tyckte jag var roligt.
Sen så om du tänker på hur mycket resurser som behövs för ett spel och kollar hur mycket iPhone har (resurser = minne, processorkraft, “grafikkort” osv.) så inser nog du också att det inte är så lätt.
Du länkar till en artikel om ett spel som utvecklas för att köras på iPhonen. Det betyder inte att du kan köra valfritt program.
Ja det finns något som heter kompilator och den gör om källkod (som du inte har tillgång, till de flesta spel i alla fall) till maskinkod som din processor kan jobba med.
Men en kompilator kan inte ta koden för valfritt program/spel och skapa maskinkod för en platform (mac/iphone/windows) som källkoden inte är skriven för.När man skriver program använder man oftast något som kallas bibliotek. För mac kallas “huvudbiliteket” (som är en samling av många) för Cocoa samt Foundation. Dessa bibliotek finns inte på till exempel Windows utan där används andra bibliotek.
För att dra en liknelse, om du läser en bok om andra världskriget och det finns en referens till en annan bok. Men du har inte den boken så du går till din bokhylla och ta ut en annan bok (som kanske råkar vara en skönlitterär roman utav George Orwell). Då kommer saker och ting inte riktigt hänga ihop, det blir fel.
Förstår du nu varför det du vill göra inte “går” (såvida du inte lägger ner en förbannad massa tid, vi snackar år, på att porta alla bibliotek osv. fram och tillbaka).
tackar för ett seriöst svar =) det förklarade en del. trode faktist att windows och mac byggde på samma sak i grunden. men använder inte mac sig av c++, java, och osv som programerings språk till sitt oprativ? eller kör mac sitt eget språk? förlåt. jag har inte en mac, så jag har inte någon anning hur mac funkar. de samma gäller iphone.
in reply to: iPhone apps programmering? #18001@molle34 4251 wrote:
H-a-ha vafan tror du??!?!
det var någon som sa i tråden att det fanns windows emulator till mac, så det är inte omöjligt…
in reply to: iPhone apps programmering? #17954@haren 4220 wrote:
Finns windows emulator så att man kan köra windows program på mac!
// h
hahah ja… fortfarande windows program…. men finns det någon typ av windows emulator till iphone?
in reply to: iPhone apps programmering? #17941läste att man kunde ta source koden från något program/spel och köra en kompliator <- "stavas?" som komplimerar den så att den funkar på mac. vilket låter lite logist, då iphone inte skiljer så mycket från mac…. eller?
får väll lära mig programera, nu när apple sdk är ute =/
@rastersize 4154 wrote:
Vadå, kan man inte köra Crysis med högsta inställningarna i 1920*1200?
Fan va sämst iPhone är!det där va inte roligt alls =/
kanske inte crysis fast andra spel ^^ dock inte i högsta… men i alla fall spelbart läge.
http://kotaku.com/364772/ea-confirms-iphone-spore-other-games-comingmen erskän att windows har 50 % mer program till sitt oprativ gemfört med mac… =D
in reply to: iPhone apps programmering? #17918@molle34 4052 wrote:
H-a-h-a jag hoppas du driver med oss?
vadå, det var ett exempel, mac har ju typ inga program till sin dator -.-
-
AuthorPosts