Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › fw 3.1.3 – UPPDATERA INTE
-
AuthorPosts
-
@freebo 54489 wrote:
Kolla i FAQn i min signatur så ser du till vilken operatör den är låst. Har du 3.1.3 och behöver låsa upp den så är det helkört, då sitter du just nu med en iPod Touch…
Du kan däremot nedgradera till 3.1.2 (förutsatt att du sparat SHSH koderna via Cydia) och jailbreaka igen med Blackra1n eller jailbreaka din 3G med fw 3.1.3 med Redsn0w
Har inte sparat SHSH koderna manuellt men som jag förstod det så sparades dom automatiskt om man hade startat cydia?
Hur ska jag kunna kolla vilken op den är låst till om jag inte kommer in i den?
@freebo 54489 wrote:
Kolla i FAQn i min signatur så ser du till vilken operatör den är låst. Har du 3.1.3 och behöver låsa upp den så är det helkört, då sitter du just nu med en iPod Touch…
Du kan däremot nedgradera till 3.1.2 (förutsatt att du sparat SHSH koderna via Cydia) och jailbreaka igen med Blackra1n eller jailbreaka din 3G med fw 3.1.3 med Redsn0w
Har inte sparat SHSH koderna manuellt men som jag förstod det så sparades dom automatiskt om man hade startat cydia?
@freebo 54489 wrote:
@freebo 54064 wrote:
När du väl fått telefonen i DFU-läge kommer iTunes tala om för dig att den hittat en telefon i återställningsläge och vill genomföra en Restore. Tryck avbryt(!) håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du trycker på Restore (Windows) eller Option-key på Mac OS X.
4. Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du laddade hem via iClarified och tryck ok iTunes utför nu en restore till fw 3.1.2. När den är klar kan du jailbreaka och låsa upp din iPhone igen, precis som vanligt.
Hej jag har också råkut ut för dethära tråkiga problem. jag har försökt på ngåra andra sätt men har inte haft ngn framgång.
Tänkte bara höra om ngn annan har haft samma problem som jag med denna guide, eller vad gör jag för fel ? jag har gjort allt korrect med den sparade filen i HOSTS och sen har jag iphonen i DFU läge. men när jag pluggar in iphonen kommer rutan upp där jag ska klicka AVBRYT. men när jag klickar där kommer inte min iphone upp med meny och de i itunes. så jag kan inte klicka SHIFT och vänster klick för att välja IPSW firmwarefilen ! vad är det som är galet?vore väldigt tacksam för svar !
@freebo 54064 wrote:
När du väl fått telefonen i DFU-läge kommer iTunes tala om för dig att den hittat en telefon i återställningsläge och vill genomföra en Restore. Tryck avbryt(!) håll ned SHIFT-tangenten samtidigt som du trycker på Restore (Windows) eller Option-key på Mac OS X.
4. Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du laddade hem via iClarified och tryck ok iTunes utför nu en restore till fw 3.1.2. När den är klar kan du jailbreaka och låsa upp din iPhone igen, precis som vanligt.
Hej jag har också råkut ut för dethära tråkiga problem. jag har försökt på ngåra andra sätt men har inte haft ngn framgång.
Tänkte bara höra om ngn annan har haft samma problem som jag med denna guide, eller vad gör jag för fel ? jag har gjort allt korrect med den sparade filen i HOSTS och sen har jag iphonen i DFU läge. men när jag pluggar in iphonen kommer rutan upp där jag ska klicka AVBRYT. men när jag klickar där kommer inte min iphone upp med meny och de i itunes. så jag kan inte klicka SHIFT och vänster klick för att välja IPSW firmwarefilen ! vad är det som är galet?vore väldigt tacksam för svar !
@freebo 54064 wrote:
@freebo 54064 wrote:
@freebo 54064 wrote:
har läst hela tråden men en sak jag funderar över är om jag har en iPhone som är låst till min nuvarande operatör (den fungerade utan JB) men jag har den jailbreakad nu för att jag ville prova. om jag nu skulle känna att jag inte är i behov av en JB, har jag problem då om jag vill ha den original igen? kan den bli en “ipod touch” för det?
@dannemann 54515 wrote:
Jag jobbade en stund på att tolka vad du skrev och gissar mig till att din iPhone inte syns i iTunes? Starta om datorn och försök ett par gånger till
@jazon 54521 wrote:
har läst hela tråden men en sak jag funderar över är om jag har en iPhone som är låst till min nuvarande operatör (den fungerade utan JB) men jag har den jailbreakad nu för att jag ville prova. om jag nu skulle känna att jag inte är i behov av en JB, har jag problem då om jag vill ha den original igen? kan den bli en “ipod touch” för det?
Om du inte måste låsa upp den för att kunna ringa och inte längre vill ha kvar ditt jailbreak – ja då är det bara att återställa telefonen. Notera dock att den kommer bara att kunna återställas till fw 3.1.3, som ännu inte kan jailbreakas. (Gäller 3GS)
Jag lyckas inte få tillbaka min till 3.1.2 och jag är nästan 100 på att jag inte gör något fel! Kan någon vänlig hjälpa mig?
@Säraldo 54533 wrote:
Jag lyckas inte få tillbaka min till 3.1.2 och jag är nästan 100 på att jag inte gör något fel! Kan någon vänlig hjälpa mig?
Har du uppdaterat till 3.1.3 eller vill du återställa från 3.1.2 till 3.1.2?
den krasha så jag satte in den i datorn och var tvungen att återställa hela, och vips så var det 3.1.3 … :S
@Säraldo 54538 wrote:
den krasha så jag satte in den i datorn och var tvungen att återställa hela, och vips så var det 3.1.3 … :S
Följ denna guide. Om du redan har uppdaterad till 3.1.3 så kommer du att få error (1015) när du använder dig av denna metod. Lösning till error (1015):
@weezer 54509 wrote:Shit, nu funkade det :D. Jag följde denna guiden…
Downgrade iPhone 3.1 to 3.0.1 | Redmond Pie
Dvs när man får 1015-felet i Itunes, stäng ner Itunes, starta upp telefonen med Quickpwn och gör som det står i länken ovan; pang startar om, och 3.1.2!!
Tänk på att ditt basband är redan uppdaterad och du kan längre inte låsa upp din iphone.
Jag har inte sett någon än som har klarat att nedgradera från 3.1.3. Dessutom har jag, och Ponyboy, lyckats att återställa från 3.1.2 till 3.1.2 med detta alternativ.
Detta är GULD värt ifall ens telefon av någon anledning fuckar sig, och det ända sättet att få tillbaka den är att sätta den i DFU-mode och uppdatera till det nya firmwaret via iTunes. Är man beroende av en unlock så är man nog helt och hållet körd eftersom det nya även uppdaterar ditt baseband till 05.12.01. Jag är beroende av unlock och i och med det även jailbreak. Min telefon fuckade och det enda jag kunde göra var att uppdatera till den nya firmwaren. Jag började svettas!
När jag tillslut insåg att enda sättet att starta upp min telefon var att uppdatera den till 3.1.3 fick jag PANIK!
I huvudet spelades upp olika scenarion om hur jag skulle berätta för farsan (han köpte den åt mig) att min 6-månaders gamla iphone (6500:- från USA) inte funkar mer om jag skulle sätta den på tradera och blocket och vilket pris? Ska ja sälja den till nån kompis? Ska ja försöka hitta ett “chip” som låser upp själva simkortet (finns på tradera men endast för 3G). Ska jag köpa en ny på abonnemang? Men vad ska jag då göra med mitt nuvarande Tele2 abonnemang samt surf? Hade pyramiderna på mina alxar. Så tungt kändes det. Jag var bokstavligen ett klick ifrån att uppdatera detta till 3.1.3, då jag tänkte att det är lika bra eftersom det inte går att återställa. Innan jag hittade denna guide så försökte jag att SHIF-återställa den men fick bara felmeddelanden.MEEEEEEEEEEEEEEEEN, jag såg denna guide. Jag testade och det funkade på första försöket. Snacka om att jag väckte morsan o farsan ca 03.00!
Ponyboy, då försvinner ju det gamla basebandet, vilket innebär att man är körd om man förlitar sig på blacksn0w för att låsa upp den.
@nimren 54545 wrote:
Ponyboy, då försvinner ju det gamla basebandet, vilket innebär att man är körd om man förlitar sig på blacksn0w för att låsa upp den.
Ja, basebandet går inte att nergradera. Det här är för de som har fabrikupplåst eller vill använda “rätt” operatör. Det är väl enda sättet att kunna fortsätta jailbreaka ifall man har råkat uppdatera.
Med reservation för att det här inlägget ska flyttas av Mod.
OK. jag har lyckats nedgradera mini iphone till 3.1.2
Jag använder programmet blackrain.
iClarified – iPhone – Hur du Jailbreakar och låser upp din iPhone 3G, 3GS med BlackSn0w [Windows]Jag kommer till steg 6 men när jag ska installera Cydia och sn0w kommer det upp felmeddelande “error downloading cydia could not download. Error:error, Domain= NSURLEErrorDomain Code= -1001 Userinfo = 0x1a0050 “timed out” “
Iphone går vidare och försöker installera snow, följande felmeddelande= “error downloading cydia could not download. Error:error, Domain= NSURLEErrorDomain Code= -1001 Userinfo = 0x17bf60 “timed out” “
Jag lyckas efter detta installera endast sn0w (väljer bara sn0w och inte cydia), iphonen startar om precis enligt guiden (länk ovan) men det fungerar fortfarande inte att använda valfritt sim kort. Jag misslyckas med att installera Cyndia, men man ska väl ändå kunna använda valfritt sim utan cyndia, dvs bara med sn0w?
Noterar även att WIFI blir ostabilt och fungerar mycket dåligt till och från (om än alls) efter ovan åtgärder.
Pronger
Inte så att ditt baseband är av det nya slaget? Dvs 05.12.01? Isåfall är du körd när det gäller att låsa upp din telefon med Sn0w. Du hittar ditt baseband under Allmänt –> OM
@freebo 54526 wrote:
Jag jobbade en stund på att tolka vad du skrev och gissar mig till att din iPhone inte syns i iTunes? Starta om datorn och försök ett par gånger till
Okej, haha jag var lite upphetsad och desperat för att det inte funkade. men jag har nu löst det. Iom att jag bytta dator jag försökte på till en xp så löste sig allt. Däremot så gjorde jag inte på erat sätt!
JAg följde denna Guide : YouTube – Downgrade 3.1.3 Firmware To 3.1.2 iPhone And iPod Touch
JAg gjorde såhär:
-LAdddade ner ipsw filen för iphone 3gs fw 3.1.2 (alltså rätt fw till eran tele)
-såg till så filen var i ipsw och inte i en rar! hänt för några har jag hört!
-Satte telefonen i DFU mode (VIKTIGT)
-Gick in i itunes, SHIFT + vänsterklick på musen och valde min ipsw fil.Sedan voila så var den fixad. eller ja jag stötte på ett problem också. fick ett error med meddelande om errror 1015. Följde då denna guide : YouTube – HOW TO GET OUT OF RECOVERY/RESTORE MODE ON IPHONE AND IPOD ANY FIRMWARE!!!!!!
Tack för all hjälp!
Du verkar ha hittat en liknande guide, bra att det löste sig och tack för länkarna. Ev. uppdaterar jag guiden med den senare
@pronger 54547 wrote:
Med reservation för att det här inlägget ska flyttas av Mod.
OK. jag har lyckats nedgradera mini iphone till 3.1.2
Noterar även att WIFI blir ostabilt och fungerar mycket dåligt till och från (om än alls) efter ovan åtgärder.
Jag har sett felet förr och det låter som om din dåliga wifi-uppkoppling gör att installationen av Sn0w och CYDIA misslyckas. Du måste skaffa bättre wifi signal eller börja om helt och hållet från början
Har bra Wifi, sitter 1 meter från routern… men ok!
jag har tyvärr 05.12.01, detta innebär =
Går inte att “låsa upp” iphone just nu? Och ingen vet när man kommer kunna göra det?
Så mitt enda alternativ är att i så fall byta abonnemang om jag vill kunna använda min iphone…
@pronger 54560 wrote:
Har bra Wifi, sitter 1 meter från routern… men ok!
jag har tyvärr 05.12.01, detta innebär =
Går inte att “låsa upp” iphone just nu? Och ingen vet när man kommer kunna göra det?
Så mitt enda alternativ är att i så fall byta abonnemang om jag vill kunna använda min iphone…
Ja, det kommer nog dröja ett tag innan det kommer upplåsning till BB 05.12.01.
@ponyboy 54561 wrote:
Ja, det kommer nog dröja ett tag innan det kommer upplåsning till BB 05.12.01.
Okej
då vet jag i alla fall…
Men om man tänker använda “rätt” kort kan jag väl lika gärna uppdatera mobilen till 3.1.3….. för nu är som sagt mobilen ostabil och hittar inte Wifi efter mina expermimen med Sn0w mm…
@pronger 54563 wrote:
Okej
då vet jag i alla fall…
Men om man tänker använda “rätt” kort kan jag väl lika gärna uppdatera mobilen till 3.1.3….. för nu är som sagt mobilen ostabil och hittar inte Wifi efter mina expermimen med Sn0w mm…
Har du använt blackra1n för att hacktivera din iphone?
Blackra1n kan inte hacktivera ordentlig om du har nergraderat från 3.1.3. Kolla på bilden nedan, jag har inte ens Operatör inställningar efter att hacktivationen. Hitta rätt simkort och aktivera innan du jailbreakar då slipper du problem med wifi och annat.
Edit: Du kan använda 3.1.3 men då kan du inte ha jailbreak längre.
Jag har använt blackra1n.
Min bild ser likadan ut som din i princip.
Hittar inte ens operatör heller.
Jag använde guiden ovan + Quickpwn för att nedgradera den…
Mitt intresse är ju mer att låsa upp telefonen.
Flera frågor:
1. du säger att jag ska hitta rätt sim kort innan jag Jailbreakar. det kommer inte göra att jag kan använda valfri operatör? men däremot att Wifi mm fungerar.
2. Ska jag ändå använda iphonen med “rätt” abonemmang, kan jag uppdaterar till 3.1.3 om jag inte har behöv av att jailbreaka osv?
Som sagt är du inte ute efter jailbreak så kan du använda 3.1.3.
Bra idé….
Man får köpa sig en iphone som inte är uppdaterad annars
@freebo 54064 wrote:
Om du är rädd om ditt jailbreak och din unlock så håll dig långt borta från denna firmwareuppdatering som innehåller en baseband-uppdatering till 05.12.01
Glöm denna guide om du behöver låsa upp din iPhone. Denna nedgradering fungerar bara om du av misstag uppgraderat till fw 3.1.3 och vill kunna jailbreaka.
Om din katt, lillebror eller grannens fru av misstag uppgraderat din iPhone till fw 3.1.3 så finns det ett sätt att nedgradera dem till 3.1.2 igen. Men, bara om du besökt Cydia med din jailbreakad 3.1.2 iPhone.
1. Det första du skall göra är att ladda ned fw 3.1.2 för rätt modell:
2. På den dator du har iTunes installerat skall du redigera följande fil:
C:WindowsSystem32driversetchosts (Windows) eller /etc/hosts (Mac OS X)Öppna filen i en texteditor, t.ex. Notepad och lägg till följande längst ned i filen: 74.208.10.249 gs.apple.com
I Windows skall då filen se ut ungefär så här
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a ‘#’ symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host127.0.0.1 localhost
74.208.10.249 gs.apple.com [/CODE]När iTunes nu tror sig tala med Apple’s centrala servrar för att verifiera din restore talar iTunes egentligen med Saurik’s servrar. (Nej, Saurik är inte Saurons okände, elake halvbror utan skaparen av Cydia och det geni som tänkt ut allt dett!)
[COLOR=”Blue”]3. [/COLOR]Nu skall du sätta din iPhone i [URL=”http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1034″]DFU-läge[/URL], för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen [B]helt svart[/B], allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.
[COLOR=”Blue”]4. [/COLOR]Bläddra dig fram till den IPSW-firmwarefil du laddade hem via iClarified och tryck ok iTunes utför nu en restore till fw 3.1.2. När den är klar kan du jailbreaka och låsa upp din iPhone igen, precis som vanligt.
Det är klart jag åkte på uppdatering. Följde dina anvisningar och kom nästan fram. iTune bekräftade ”uppdatering” till 3.1.2 men sen kom smällen. Det syns på bilagan va som hände och sen var det stopp.[CODE]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a ‘#’ symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host127.0.0.1 localhost
74.208.10.249 gs.apple.com [/CODE]När iTunes nu tror sig tala med Apple’s centrala servrar för att verifiera din restore talar iTunes egentligen med Saurik’s servrar. (Nej, Saurik är inte Saurons okände, elake halvbror utan skaparen av Cydia och det geni som tänkt ut allt dett!)
3. Nu skall du sätta din iPhone i DFU-läge, för denna manöver duger ingenting annat än DFU och om du lyckas ta dig in i DFU-läge är skärmen helt svart, allt annat betyder att du misslyckats och måste försöka igen.
Det är klart jag åkte på uppdatering. Följde dina anvisningar och kom nästan fram. iTune bekräftade ”uppdatering” till 3.1.2 men sen kom smällen. Det syns på bilagan va som hände och sen var det stopp.
Peve, du får läsa igenom denna tråd samt guide-tråden. Det är flera som stött på samma problem och beskrivit hur de gjorde för att ta sig runt. Lycka till
Har fått exakt samma som dig. Och det suger? Va fan ska vi göra nu? :S
@Säraldo 54604 wrote:
Har fått exakt samma som dig. Och det suger? Va fan ska vi göra nu? :S
Hade samma problem jag; men nötte på och sen kom jag en bit längre men fick 1015-error i slutet av uppgraderingen; se tips ang. Quickpwn tidigare i tråden.
Win är inte logiskt på ngt sätt; det som inte funkar ena dagen funkar den andra..kör på bara.
Okej, men asså jag har ingen koll på vilket baseband jag har. spelar det någon roll?
@Säraldo 54648 wrote:
Okej, men asså jag har ingen koll på vilket baseband jag har. spelar det någon roll?
Har du som mig fått 3.1.13 av misstag har du väl med säkerhet 05.12.01, men mig veterligen spelar det ingen roll så länge du inte är beroende av Blacksnow för att operatörsupplåsa den.
aha, jo men det är jag. vill ju ha tele2 på den igen! :S
@Säraldo 54662 wrote:
aha, jo men det är jag. vill ju ha tele2 på den igen! :S
Ännu en gång, du har uppdaterat till 3.1.3 en gång och då har ditt baseband uppdaterats till 05.12.01. Du kan inte nergradera ditt baseband och det går inte att låsa upp den.
Okej. Tack..
Dum fråga säkert, men när tror du man kan låsa upp den?@Säraldo 54664 wrote:
Okej. Tack..
Dum fråga säkert, men när tror du man kan låsa upp den?Hur långt är ett snöre? :rolleyes:
@freebo 54595 wrote:
Peve, du får läsa igenom denna tråd samt guide-tråden. Det är flera som stött på samma problem och beskrivit hur de gjorde för att ta sig runt. Lycka till
Kan man köpa kort från 3, Telenor eller Telia att använda innan ny Jailbreak kommer?
Min 3Gs 32Gb, är amerikansk med USA kort så jag får igång den men utan telefondelen. Operatören är AT&T -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.