Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!

Viewing 50 posts - 651 through 700 (of 859 total)
  • Author
    Member
    Post count: 1433

@streetrobban 60181 wrote:

Jo jag vet det där med Cydia, men jag är nästan säker på att jag inte gjort det. Kommer inte ihåg om jag testat att nergradera till 3.1.2 och sedan Jailbreaka på nytt med Blackra1n. Ska testa det när jag kommer hem.

Basebandet kan du aldrig ändra.. Du sitter med en stor IPT..

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@h3nr11k 60184 wrote:

Stor IPT?? Sitter han med en iPad? :confused::D

streetrobban
    Member
    Post count: 11

@h3nr11k 60184 wrote:

Vad menar du med IPT?

Ponyboy
    Member

IPT = iPod Touch

streetrobban
    Member
    Post count: 11

@ponyboy 60192 wrote:

IPT = iPod Touch

Okej, så då är det bara att vänta till någon ny Jailbreak/Unlock kommer?

adleeer
    Member
    Post count: 56

tjena har en iphone 3gs jailvbreakde den när den var i 3.1.2 det funkade inte utan fick strata om den återställa den sen upptatera den. nu har jag ej cydia kvar bara för detta så undrar hur lägger jag in cydia igen provade precis och du funkade det inte heller utan samma problem någon som vet vad det kan va och hjälpa så berätta lite i punktform eller skicka någon typn av länkar så man vet vad man ska göra för att få sin jailbreakad igen 🙂

tackar förr all hjälp 🙂

Freebo
    Member
    Post count: 4365

Vad har du för firmware nu då, 3.1.3?

adleeer
    Member

japp nu har jag den : S

Freebo
    Member

@adleeer 60221 wrote:

japp nu har jag den : S

Då är din enda chans att köra denna guide.

Lyckas du kommer du att kunna jailbreaka din 3GS igen, dock inte låsa upp

H3NR11K
    Member

@ponyboy 60188 wrote:

Stor IPT?? Sitter han med en iPad? :confused::D

Storliten IPT…

Den är stor nu i alla fall

antson49
    Member
    Post count: 49

Tänkte bara höra om det finns någon som vet om det går att använda någon annans shsh files om jag ska nedgradera min iphone 3gs med fw 3.1.3?
    i sånna fall…finns det ingen som skulle kunna vara riktigt generös och lägga ut dom så man kanske kan hämta hem?

mvh

Freebo
    Member

@antson49 60229 wrote:

Tänkte bara höra om det finns någon som vet om det går att använda någon annans shsh files om jag ska nedgradera min iphone 3gs med fw 3.1.3?
    i sånna fall…finns det ingen som skulle kunna vara riktigt generös och lägga ut dom så man kanske kan hämta hem?

mvh

SHSH är unikt och bundet till telefonen

adleeer
    Member

okej tack för den freebo men den guiden du angav står det såhär

“Denna guide fungerar alltså inte för 3GS iPhones med fw 3.1.3 som inte tidigare varit jailbreakade på fw 3.1.2 eller tidigare fw version”
    och ni sa att de gick att jailbreaka är det bara att köra på som guiden säger eller funkar det inte :S?

tack för svar 🙂

Freebo
    Member

@adleeer 60232 wrote:

okej tack för den freebo men den guiden du angav står det såhär

“Denna guide fungerar alltså inte för 3GS iPhones med fw 3.1.3 som inte tidigare varit jailbreakade på fw 3.1.2 eller tidigare fw version”
    och ni sa att de gick att jailbreaka är det bara att köra på som guiden säger eller funkar det inte :S?

tack för svar 🙂

och du sa tjena har en iphone 3gs jailvbreakde den när den var i 3.1.2 det funkade inte utan fick strata om den återställa den sen upptatera den

Nu vet jag iofs inte när och hur länge den var jailbreakad och om du hann spara SHSH i Cydia, tankeläsning är svårt

adleeer
    Member

okej men kan telefonen gå isönder av något slag om man testar den guiaden du skickade ut ?

H3NR11K
    Member

@adleeer 60241 wrote:

okej men kan telefonen gå isönder av något slag om man testar den guiaden du skickade ut ?

Egentligen inte.

kalle99
    Member
    Post count: 43

Snart kanske lösningen kommer. Hoppas att detta stämmer
    thunderst0rm
    YouTube – thunderst0rm RC2 unlock for iPhone 3.1.3

Freebo
    Member

@kalle99 60282 wrote:

Snart kanske lösningen kommer. Hoppas att detta stämmer
    thunderst0rm
    YouTube – thunderst0rm RC2 unlock for iPhone 3.1.3

Tyvärr är det fake. Igen

GeoFan
    Member
    Post count: 22

Har alltså en sprillans iPhone med 3.1.3 och MC

De flesta serjösa forumen skriver ju att det INTE går att JB vare sig tehered eller UNtethered

Men jag la ändå ner några timmar på att surfa runt och fick lite hopp när jag läste kommentarerna på Geohots blog:

“after that the newer models tend to hang at the “connect to itunes” (recovery) mode (which older don’t) – well, of course, if you think about it, it’s just like a reboot which leads to this screen.
    If you go right ahead and restart blackra1n on your PC/Mac and use it again – voilá! You’re done.”

och

ok, I got the tethered jailbreak to where I need blackrain everytime I restart my Iphone, is there a fix yet or Is it coming?? please !!!!

Kan jag eller kan jag inte Jailbreaka tethered på en sprillans iPhone?
    Ledsen att behöva ta upp detta igen men det finns tyvärr på tok för mycket information där ute…

Ponyboy
    Member

@geofan

Det går inte att jailbreaka en ny 3Gs som har fw 3.1.3! Det enda möjligheten för en 3Gs på fw 3.1.3 är ifall den har varit jailbreakad tidigare och har 3.1.2 SHSH sparad i cydia, annars är det kört. Du kan googla vidare och hitta en massa förvirrande påstående men som sagt det är helt omöjligt i nu läget.

GeoFan
    Member

Tack!!!
    Lägger den på hyllan så länge 🙂

Schenkmanis
    Member
    Post count: 16

Jag misstänkte att det var något fel i min ompekning till Sauriks server, även fast jag har ändrat i Host-filen så kommer jag fortfarande till Apples server när jag skriver in gs.apple.com.

Så här ser det ut, jag kör OS X 10.5.8

dnsfel.png

Vad har jag missat?

Freebo
    Member

Nu är jag visserligen OS X novis men har du bootat om efter att du redigerade HOSTS filen? Om du pekat om rätt, vilket det ser ut som är det ju liksom fysiskt omöjligt att hamna hos Apple?

Schenkmanis
    Member

Jo man tycker ju det, men likt förbannat så hamnar jag där. Har bootat om och spolat cachen, har testat att spara filen med både mellanslag och tab mellan ip och adress.

Pingar jag gs.apple.com så får jag svar från 74.208.10.249, men browsern går fortfarande till “fel” sida, vilket jag antar att iTunes också gör, vilket i sin tur gör att jag får felmeddelandet att “…this device isn’t eligable for this update”.

Nu har jag varit tvungen att använda min gamla Tjokia i nästan en vecka, det är en mardröm.

Freebo
    Member

Det låter banalt men testa att skrivskydda din HOSTS-fil… allt för att du skall slippa Tjockian…

GeoFan
    Member

eller kanske testa på en Windows maskin? :))))

Schenkmanis
    Member

Host-filen är redan skrivskyddad, har surfat runt lite och det verkar som att man ska göra ytterligare en inställning för att få datorn att fråga host-filen. Återkommer när jag har löst det!

Det kanske skulle vara enklare att vänta tills imorgon och köra med PC:n på jobbet men det är ju lite kul att mecka.

Schenkmanis
    Member

Jag struntade i att mecka mer i mac os, men det verkar ändå inte som att problemet låg där.

Fick tag i en gammal PC på jobbet, installerade iTunes 9.0.2, la in Sauriks IP i host-filen, laddade hem IPSW 3.1.2, försatte telefonen i DFU-läge – resultat “this device isn’t eligable for this update” 😡

Min SHSH ska finnas hos Saurik.

Vad har jag missat?

Freebo
    Member

@schenkmanis 60547 wrote:

Jag struntade i att mecka mer i mac os, men det verkar ändå inte som att problemet låg där.

Fick tag i en gammal PC på jobbet, installerade iTunes 9.0.2, la in Sauriks IP i host-filen, laddade hem IPSW 3.1.2, försatte telefonen i DFU-läge – resultat “this device isn’t eligable for this update” 😡

Min SHSH ska finnas hos Saurik.

Vad har jag missat?

och du är säker på att du matar 3GSen med http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-7270.20091008.phn32/iPhone2,1_3.1.2_7D11_Restore.ipsw ?

Om du pingar gs.apple.com får du rätt IP nu på Windowsmaskinen?

Jag skulle försöka ett par gånger, det lossnar säkert.

Schenkmanis
    Member

Japp, den svarar med rätt IP. Ska testa IPSW:en som du länkade till, bara för att.

Jag fick även rätt IP på Macen, så Hoständringen funkade även där. Jag blev bara konfunderad eftersom samma sida inte dök upp när man skrev Sauriks IP i browsern respektive gs.apple.com – men så ska det väl vara?

Funkar inte det här så får jag testa att låta Blackra1n ligga och tugga över natten, läste på något annat forum om att det hade funkat för att komma ur recovery loopen (som är källan till mitt problem).

Schenkmanis
    Member

Nej det funkade inte heller, det kanske kan vara så att min SHSH ändå inte finns hos Saurik. Jag vet i alla fall att det stod “this device has bla bla file stored for 3.1.2” i Cydia. Får väl kolla med Umbrella.

Ponyboy
    Member

@schenkmanis 60561 wrote:

Nej det funkade inte heller, det kanske kan vara så att min SHSH ändå inte finns hos Saurik. Jag vet i alla fall att det stod “this device has bla bla file stored for 3.1.2” i Cydia. Får väl kolla med Umbrella.

Ge inte upp så lätt, du kanske måste prova ett 20 tal gånger innan du lyckas första gången. Efter att du lyckats en gång sen går det jätte smidigt att göra om det. Vet inte vad det beror på men du måste antagligen ta hennes oskuld och hon kan ju vara svårövertalad första gången. Prova med andra datorer, prova att sätta din dator Av/På, prova med olika USB portar och allt annat du kommer på.

Schenkmanis
    Member

Tack för uppmuntran!

Jag har testat med totalt fyra datorer nu, men det blir väl ett race ikväll med det senaste tillskottet som har iTunes 9.0.2 – antar att det är större chans att det lyckas.

Freebo
    Member

@schenkmanis 60579 wrote:

Tack för uppmuntran!

Jag har testat med totalt fyra datorer nu, men det blir väl ett race ikväll med det senaste tillskottet som har iTunes 9.0.2 – antar att det är större chans att det lyckas.

Har du sett Cydia texten på telefonen vid något läge så SKA det gå att trycka in 3.1.2 igen. Precis som Ponyboy säger så har vissa här fått köra processen ett otal gånger för att lyckas, du behöver däremot inte leta reda på 20 olika datorer för att köra 20 ggr…

Schenkmanis
    Member

Nu är jag nära att bryta ihop…det går bara inte. Har försökt att uppdatera via iTunes nu, kanske inte 20, men väl 15-16 gånger. Får bara upp “this device isn’t eligible for this update”, ska jag testa att göra något mer med IPSW:n? Förra veckan så testa jag en IPSW som pwnagetool skapade, då fick jag i alla fall error 1600 – kändes lite bättre.

Schenkmanis
    Member

Tog reda på min ECID och körde Umbrella, fick upp “could not get your ECID SHSH for that model/version” – antar att det är kört?

Jag var helt säker på att den hade sparats genom Cydia, det stod “this device has a pending request” i cirka en vecka, sen stod det “this device has SHSH for 3.1.2 stored..typ” men jag kanske drömde.

Freebo
    Member

@schenkmanis 60681 wrote:

Tog reda på min ECID och körde Umbrella, fick upp “could not get your ECID SHSH for that model/version” – antar att det är kört?

Jag var helt säker på att den hade sparats genom Cydia, det stod “this device has a pending request” i cirka en vecka, sen stod det “this device has SHSH for 3.1.2 stored..typ” men jag kanske drömde.

Trist… ja då är du för tillfället stekt vad gäller jailbreak =/

Schenkmanis
    Member

Vet nu vad det beror på, när jag jailbreakade telefonen och installerade Cydia hade version 3.1.3 redan släppts – därför kunde ingen signatur-fil för 3.1.2 skapas eftersom Apple bara signerar för gällande version. Jag har alltså en SHSH för 3.1.3, yes…:(

Går det att på något sätt komma åt filerna på telefonen, trots att jag bara kan ha den i recovery/DFU-mode?

Freebo
    Member

@schenkmanis 60706 wrote:

Vet nu vad det beror på, när jag jailbreakade telefonen och installerade Cydia hade version 3.1.3 redan släppts – därför kunde ingen signatur-fil för 3.1.2 skapas eftersom Apple bara signerar för gällande version. Jag har alltså en SHSH för 3.1.3, yes…:(

Går det att på något sätt komma åt filerna på telefonen, trots att jag bara kan ha den i recovery/DFU-mode?

Ja men bara om du sedan tidigare har OpenSSH och afc2add installerat från Cydia. Dessa applikationer är förutsättningen för att du skall komma åt filer via t.ex. iFunBox, Cyberduck etc

Det finns ett antal “guider” här i forumet, jag vill minnas att Ponyboy guidat ett antal igenom den proceduren så sök en stund så finner du dem. Hojta annars till

Schenkmanis
    Member

Aha, jo jag har sneglat en aning på dem. Tyvärr har jag ju inte varit så förutseende, har inget av det installerat.

Så det enda som återstår att göra är väl att uppgradera till 3.1.3, säga adjö till min iPhone och hälsa min nya iPod Touch välkommen.

Freebo
    Member

@schenkmanis 60710 wrote:

Aha, jo jag har sneglat en aning på dem. Tyvärr har jag ju inte varit så förutseende, har inget av det installerat.

Så det enda som återstår att göra är väl att uppgradera till 3.1.3, säga adjö till min iPhone och hälsa min nya iPod Touch välkommen.

Man kan verkligen inte påstå att du givit upp lätt men jag skulle nog vänta några dygn med att trycka in 3.1.3. Plötsligt får du en aha upplevelse eller Tt ngn kommer med en alternativ lösning – vänta ngn dag eller två. Jag lovar grubbla lite jag med

Schenkmanis
    Member

Ok, jag ska ge mig till tåls ett tag till, egentligen har jag ingen större brådska. Nu vet jag i alla fall vad det berodde på, hade jag bara säkerställt från början att jag verkligen hade/inte hade en 3.1.2 SHSH så kanske man kunde ha gjort en snabbare diagnos :rolleyes:

Stort tack för all hjälp och förslag så länge!

Mardin
    Member
    Post count: 80

Jag har en 3GS 3.1.3, borde det inte fungera
    med någon annans SSH-fil? Eller vad den nu heter..
    Bryr mig inte om allt på telefonen försvinner

Freebo
    Member

@Märdin 60876 wrote:

Jag har en 3GS 3.1.3, borde det inte fungera
    med någon annans SSH-fil? Eller vad den nu heter..
    Bryr mig inte om allt på telefonen försvinner

Nope, SHSH har en hash blob unik för varje iPhone.

Cuowee
    Member
    Post count: 8

Själv sitter jag fast på 3.1.3 dum nog jag var som uppdaterade innan man förstog att jailbreak was the thing.
    Läste även någonstans på nåt forum att Apple kommer att släppa fw 3.2, 3 april. En källa att förlita sig på?

Edit: Gissar på spekulationer då de släpper iPad 3 April 🙂

H3NR11K
    Member

@cuowee 60902 wrote:

Själv sitter jag fast på 3.1.3 dum nog jag var som uppdaterade innan man förstog att jailbreak was the thing.
    Läste även någonstans på nåt forum att Apple kommer att släppa fw 3.2, 3 april. En källa att förlita sig på?

Edit: Gissar på spekulationer då de släpper iPad 3 April 🙂

Nu vet jag inte om 3.2 kommer den 3 April men inget är omöjligt… Har för mig att jag läste det på något annat forum.. Dock så vet ingen förutom iPhone hackers när en ny jb kommer.. Om det kommer en innan den fjärde iPhonen

Cuowee
    Member

@h3nr11k 60909 wrote:

Nu vet jag inte om 3.2 kommer den 3 April men inget är omöjligt… Har för mig att jag läste det på något annat forum.. Dock så vet ingen förutom iPhone hackers när en ny jb kommer.. Om det kommer en innan den fjärde iPhonen

Jag har känsla att dev team kommer ut med en app precis lagom till 3.2. Vore ju kul om de släpps en jb som dessutom klarar multitasking 🙂 Annars får man hoppas att 4g inte är så långt borta 🙂

H3NR11K
    Member

@cuowee 60919 wrote:

Jag har känsla att dev team kommer ut med en app precis lagom till 3.2. Vore ju kul om de släpps en jb som dessutom klarar multitasking 🙂 Annars får man hoppas att 4g inte är så långt borta 🙂

JB med multitasking? Du menar jailbreak samt unlock eller har jag fel?

Cuowee
    Member

@h3nr11k 60923 wrote:

JB med multitasking? Du menar jailbreak samt unlock eller har jag fel?

Det sägs ju att fw 3.2 ska innehålla multitasking. Om man då jb 3.2 så borde multitasking kunna gå? Eller är jag helt ute o cyklar?

H3NR11K
    Member

@cuowee 60934 wrote:

Det sägs ju att fw 3.2 ska innehålla multitasking. Om man då jb 3.2 så borde multitasking kunna gå? Eller är jag helt ute o cyklar?

Om Fw 3.2 ska ha multitasking så ska det fungera lika bra om du jailbreakat.. Inga funktioner försvinner vid jb..

Viewing 50 posts - 651 through 700 (of 859 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.