Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Upplåsning och jailbreak Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!

Viewing 50 posts - 751 through 800 (of 859 total)
  • Author
    Member
    Post count: 154

prova Start > kör > skriv cmd tryck enter > skriv “ipconfig /flushdns” i den svarta runtan och tryck enter.

skriv i den svarta rutan “ping gs.apple.com”

får du svar ifrån ipadressen du skrev i din hostfil så bör det fungera. får du inte svar från den ipadressen utan apples så kabnske du gjort fel när du editerade host filen.

eller så e din shsh inte sparad för 3.1.2 i tid.
    för det är väl 3.1.2 du ska återställa till ?

//fiskkkkk

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@hubbe 62400 wrote:

Gjorde det runt den 20:e jan och hostfilen är ändrad, men ändå får jag inte till det 🙁

bra råd av tehfiskk, testa det. Kan du se att det står This device has SHSHs on file for iPhone OS: 3.1.2 etc etc i Cydia?

Hubbe
    Member
    Post count: 15

@freebo 62405 wrote:

bra råd av tehfiskk, testa det. Kan du se att det står This device has SHSHs on file for iPhone OS: 3.1.2 etc etc i Cydia?

Har provat råden, men inget fungerade så jag formaterade datorn o efter att proppat i alla nävändiga program så hoppa allt ingång 🙂

Tack för hjälpen

Zin
    Member
    Post count: 6

Har suttit och läst igenom rätt många guider och blir lite smått skogstokig, har fått 3 telefoner i handen på mig under omloppet av en månad kraschat.

Symptom: Telefonen låser sig helt och går inte göra ett jack shit, man måste boota om telefonen, drar igång Blackra1n och gottegrisen tittar fram, allt verkar frid och fröjd men sen hamnar den i den vanliga boot screnen igen. Och telefonen hamnar i ett återställningsläge igen.

Alla telefoner är 3GS som är låsta till Telia. Och vi kör alla Tele2

1 telefon gick det att köra igenom, 1 telefon slutade med en uppdatering till 3.1.3 och nu har jag ytterligare en telefon som vägrar starta efter att man kört blackra1n.

Andra telefonen och den sista dyker detta meddelande upp.

[IMG]http://zintel.se/iphone.JPG[/IMG]

Har ingen aning om dom tryckte på “Make My Life Easier” i cydia.

Kändes lite dumt att skapa en ny tråd fortsätter på denna..

Kan man på nåt sätt rädda den sista telefonen utan att behöva installera 3.1.3?
    Läste något om Irecovery, fast det verkar bara funka om man har mac? (testade installera det på min burk, det sket sig Win7)

Och så som jag fattat det så går det inte att låsa upp luren från operatören om man uppdaterar till 3.1.3 och sedan nedgraderar luren igen. För det är väll basebandet som inte går att nedgradera va?

Känns lite som om man sitter i ett låst läge, kan inte läsa tillbaka säkerhetskopian, kan inte läsa tillbaka med 3.1.2, vad kan man göra nu?

bara uppdatera och vänta in nästa version som ev. kommer att släppas till sommarn och sen låsa upp telefonen igen? Om de ens kommer att vara möjligt? Skiter fullkomligt i delen i jailbreaket för att multitaska osv. vill bara inte använda telia och luren är låst fram till december.

Bra tips belönas med en kram, på riktigt.

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@zin

Att din 3Gs hamnar i recovery mode(iTunes+USB-sladd bilden) efter att du kört blackra1n är inte så konstigt, det kallas tethered jailbreak. Du ska då köra blackra1n en gång till för att komma ut ur recovery mode, samma sak varje gång du startar om den.

Zin
    Member
    Post count: 6

Ponyboy: Jo det fattar jag, kanske formulera fel.

Har kört blackra1n typ en miljard gånger… efter att blackra1n kört igenom så hamnar telefonen i recovery mode direkt.

Testade även sätta telefonen i DFU-läge och köra blackra1n, samma grej.

napstah
    Member
    Post count: 19

har fixxat 3.1.2 nu och har fixxat med blackrain och cydia så det är klart men sen när jag ska gå in i iphone explorer för att lägga in mina teman och det, står det att inte iphonen är jailbreakad, och när jag är inne i itunes och ska installera mina apps , så får jag dom inte i iphonen fasst det är klart, den installerar bara om appsen varje gång jag syncar den , fett wierd.

Ponyboy
    Member

@napstah 62709 wrote:

har fixxat 3.1.2 nu och har fixxat med blackrain och cydia så det är klart men sen när jag ska gå in i iphone explorer för att lägga in mina teman och det, står det att inte iphonen är jailbreakad, och när jag är inne i itunes och ska installera mina apps , så får jag dom inte i iphonen fasst det är klart, den installerar bara om appsen varje gång jag syncar den , fett wierd.

Installera afc2add från cydia.

r2d2
    Member
    Post count: 134

hade jailbreakat….men kunde inte synka blev nåt fel när jag skulle lägga in fler apps…
    och försökte återställa men får då upp ökända error 1015…och försöker som guiden i första sidan gå in med QuickPwn..men står att programmet inte fungerar… blir galen snart =(

har ju fått det att fungera innan.ska man behöva ta uppdatera till 3.1.3 och sen ner till 2an? just nu ser man bara itunes och sätt in sladd bilden i iphonen

Ponyboy
    Member

@r2d2 62849 wrote:

hade jailbreakat….men kunde inte synka blev nåt fel när jag skulle lägga in fler apps…
    och försökte återställa men får då upp ökända error 1015…och försöker som guiden i första sidan gå in med QuickPwn..men står att programmet inte fungerar… blir galen snart =(

har ju fått det att fungera innan.ska man behöva ta uppdatera till 3.1.3 och sen ner till 2an? just nu ser man bara itunes och sätt in sladd bilden i iphonen

Ladda ner QuickPwn 2.2.1 härifrån: MEGAUPLOAD – The leading online storage and file delivery service

@ponyboy 54889 wrote:

Har man en gång uppdaterat till 3.1.3 så funkar inte denna guide helt och hållet. Precis innan återställningen är klart så stannar itunes till och error 1015 dyker upp.
    ituneserrorcode1015.png
    Din återställning är nu klar och det du behöver göra är att komma ut från recovery mode. Stäng itunes och ladda ner Quickpwn 2.2.1. Starta Quickpwn och då får ni se denna popup meddelande.
    quickpwnz.png
    Gör som det står i meddelandet och då kommer ni ut från recovery mode.

Problemet nu är att blackra1n hacktiverar inte en iphone som en gång har varit uppdaterat till 3.1.3, har nog med det nya basebandet att göra. Se till att ni har “rätt” simkort så ni kan aktivera i itunes.

Vanillaface
    Member

Jag har samma problem, o testade samma. o så här ser det ut.

svar från 17.151.36.30

Är det som det ska vara då?

Freebo
    Member

@vanillaface 62866 wrote:

Jag har samma problem, o testade samma. o så här ser det ut.

svar från 17.151.36.30

Är det som det ska vara då?

Nej, 17.151.36.30 är Apple’s server. Svaret när du anger kommandot

ping gs.apple.com
    [/CODE]

från DOS-prompten skall vara från 74.208.10.249[CODE]ping gs.apple.com
    [/CODE]

från DOS-prompten skall vara från 74.208.10.249

Vanillaface
    Member

Antagligen fel i hostfilen då? :S
    När jag ska göra om den, sparas den som en “textfil” o lägger sig på samma plats, men hostfilen ändras inte 🙁 Vad gör jag för fel? Tack för all hjälp,

Freebo
    Member

Error 1015 kan även åtgärdas med http://iphwn.org/rslite102semi.zip

barabazzare
    Member
    Post count: 33

Iphone enheten “iphone” kunde inte återställas eftersom filen med fast programvara inte är kompatibel.

Får fram detta hela tiden när ja väljer 3.1.2 ipsw filen.
    Pingat o ändrat hosts o allt stämmer men funkar inte nu när ja håller inne shift o ska välja filen. Ska den kanske vara placerad någonstans speciellt?

Freebo
    Member

@barabazzare 62902 wrote:

Iphone enheten “iphone” kunde inte återställas eftersom filen med fast programvara inte är kompatibel.

Får fram detta hela tiden när ja väljer 3.1.2 ipsw filen.
    Pingat o ändrat hosts o allt stämmer men funkar inte nu när ja håller inne shift o ska välja filen. Ska den kanske vara placerad någonstans speciellt?

Den kan ligga precis varsomhelst på disken. Testa att radera IPSW-filen och ladda hem den igen, var extra noga med att du får hem RÄTT fil, du tog kanske hem till 2G eller 3G istället för till 3GS?

barabazzare
    Member

@freebo 62904 wrote:

Den kan ligga precis varsomhelst på disken. Testa att radera IPSW-filen och ladda hem den igen, var extra noga med att du får hem RÄTT fil, du tog kanske hem till 2G eller 3G istället för till 3GS?

Ne de rätt fil ja har hemma, ska prova igen dock.

barabazzare
    Member

Gick igenom nu, men okänt fel 1015?

Freebo
    Member
    barabazzare
    Member

Lyckades nu, läste i en annan tråd att man skulle ignorera felmedelandet o köra blackra1n på det bara, o de funkade telefonen står på 3.1.2 nu det ända problemet är att ja inte hittar “operatörer” under inställningar, får ingen signal alls.

Ponyboy
    Member

@barabazzare 62999 wrote:

Lyckades nu, läste i en annan tråd att man skulle ignorera felmedelandet o köra blackra1n på det bara, o de funkade telefonen står på 3.1.2 nu det ända problemet är att ja inte hittar “operatörer” under inställningar, får ingen signal alls.

Du ska inte använda blackra1n innan du aktiverat din iPhone först, har du en gång uppdaterat till 3.1.3 så är ditt baseband också uppadaterat och då kan blackra1n inte hacktivera din iPhone längre. Återställ igen och när du får error 1015 gör exakt som det står i denna inlägg. https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/6763-har-du-uppdaterat-din-3gs-till-3-1-3-av-misstag-se-hit-37.html#post62863

barabazzare
    Member

quickpwn har stött på problem och måste avslutas ? Får upp de hela tiden när ja ska starta den. Itunes är nedstängd.

??

Ponyboy
    Member

@barabazzare 63012 wrote:

quickpwn har stött på problem och måste avslutas ? Får upp de hela tiden när ja ska starta den. Itunes är nedstängd.

??

Har inte stött på det innan. Prova att installera om den, du kan även prova att köra programmet som administratör.

barabazzare
    Member

Finns inget att installera, kommer inte in i .exe alls. Men ska prova o köra som admin. De kan inte ha något o göra med host eller placering av ipsw filen?

barabazzare
    Member

Funkade inte o köra som admin samma sak :/ några andra förslag? kan ja prova o göra de genom en annan dator med itunes? o sen återställa kontakter o den biten på min egna data sen via itunes.

Ponyboy
    Member

@barabazzare 63017 wrote:

Funkade inte o köra som admin samma sak :/ några andra förslag? kan ja prova o göra de genom en annan dator med itunes? o sen återställa kontakter o den biten på min egna data sen via itunes.

Ja det kan du prova, låter som en bra ide. Det enda programmet jag har kört för error 1015 är quickpwn och det har jag gjort i flera olika datorer. Finns även iRecovery men det har jag peroligen inte provat. iRecovey

barabazzare
    Member

Quickpwn har slutat att fungera står de i en annan dator. O då har ja vista på den.

barabazzare
    Member

Även provat iRecovery men kan inte starta filen via terminal o sen iRecovery -s som de står att man ska göra, kommer ba upp ett terminal “cmd” fönster i 1 sec o stängs sen ner.

Ponyboy
    Member

@barabazzare 63021 wrote:

Även provat iRecovery men kan inte starta filen via terminal o sen iRecovery -s som de står att man ska göra, kommer ba upp ett terminal “cmd” fönster i 1 sec o stängs sen ner.

Vet inte vad problemet kan vara. Har både dessa datorer iTunes 9.1, kan möjligen vara det som spökar. Själv så har jag inte uppdaterat min iTunes så jag kan inte kolla upp det nu.

barabazzare
    Member

irecovery.jpg

Så ser min terminal ut nu i cmd med iRecovery, fattar inte var ja ska skriva in resten av raderna sen?

#
    9. When you are left with command line empty, type in the following :
    #
    setenv auto-boot true “hit enter”
    #
    saveenv “hit enter”
    #
    /exit “hit enter”

barabazzare
    Member
    Ponyboy
    Member

@barabazzare 63025 wrote:

Har löst det med iREB – YouTube – iREB 3.1 [Windows] – How to Get out of a Recovery Mode Loop

Snyggt. Trodde att iReb endast funkade med 2G och 3G. Skönt att det löste sig.

barabazzare
    Member

@ponyboy 63032 wrote:

Snyggt. Trodde att iReb endast funkade med 2G och 3G. Skönt att det löste sig.

Fick hem en iReb som hade 3GS.
    Skrivit en liten post om problem som ja fick o hur ja löste allt. Kan tänka mig att fler har samma problem.

https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/7688-alla-som-har-problem-med-nedgradering-fran-3-1-3-till-3-1-2-se-hit.html

linus19
    Member
    Post count: 4

Hej, jag råkade uppgradera min 3gs till 313. Fast jag vet att den förra ägaren lyckades kunna ringa, och han hade vanligt kort. Så till frågan: hur vet jag om han har sparat filerna i ECID SHSH eller vad det nu heter?

Mvh Linus

eferm
    Member
    Post count: 5

tjenare!
    efter att ha klantat mig och uppgraderat min jailbreakade 3gs med 3.1.2
    till 3.1.3 har jag nu följt guiden för att försöka återställa men får upp ett felmeddelande varje gång, har väl försökt ca 15gånger nu.
    Det står:
    iPhone-enheten “iPhone” kunde inte återställas. This device isn´t eligible for the requested build.

felet kommer när datorn kontrollerar med apple och felkoden jag fick hette såhär:
    iTunes: Restore error 3194

är det någon som har några tips eller ska man bara ge upp? 😮
    /mvh erik

Ponyboy
    Member

@linus19 63077 wrote:

Hej, jag råkade uppgradera min 3gs till 313. Fast jag vet att den förra ägaren lyckades kunna ringa, och han hade vanligt kort. Så till frågan: hur vet jag om han har sparat filerna i ECID SHSH eller vad det nu heter?

Mvh Linus

Du kan använda Umbrella för att se om ditt 3.1.2 SHSH har blivit sparad i Cydia. en liten guide här https://www.iphoneinfo.se/forum/upplasning-och-jailbreak/7090-fast-i-geohot-bild-2.html#post60334.

Om din iPhone är operatörlåst så kommer du inte att kunna låsa upp den längre då basebandet också uppdateras med fw 3.1.3 och basebandet går inte att nergradera.

@eferm 63085 wrote:

tjenare!
    till 3.1.3 har jag nu följt guiden för att försöka återställa men får upp ett felmeddelande varje gång, har väl försökt ca 15gånger nu.
    Det står:
    iPhone-enheten “iPhone” kunde inte återställas. This device isn´t eligible for the requested build.

/mvh erik

Är du helt säker på att du har 3.1.2 SHSH sparad i cydias server, om inte använd Umbrella. Annars är det bara att prova på tills du lyckas, starta om datorn, testa olika USB portar, testa olika datorer. Har man SHSH sparad så lyckas man till slut.

Cristopheragosti
    Member
    Post count: 8

När kommer det gå att uppgradera/nedgradera basebandet egentligen? Är det någon som har nån aning egentligen?

barabazzare
    Member

@eferm 63085 wrote:

tjenare!
    Det står:

felet kommer när datorn kontrollerar med apple och felkoden jag fick hette såhär:
    iTunes: Restore error 3194

/mvh erik

Har du verkligen följt guiden för att ändra hosts? Även kollat efter att du sparat hosts att de är sparat rätt? Ja gjorde de utan o köra notepad som administratör o sparade men när ja öppnade så hade de inte sparats, så ja körde de som admin o sparade o sen öppna ja de normalt o kollade så allt stämde.

eferm
    Member

japp, har ändrat i host-filen och även startat om datorn å kollat att det fortfarande var ändrat. har även testat på en annan dator men det blir samma fel igen….

nu har jag laddat hem usbview och umbrella men fattar inte riktigt vad jag ska göra. Jag har luskat ut vad jag har för ECID men vad gör jag sen???

hur gör man för att kolla om infon finns sparad hos saurik? vill minnas att jag tryckte på make my life easier när den funktionen fanns…

/mvh erik

eferm
    Member

nu har jag fått lite koll på hur umbrella funkar, dock visade det sig att jag med min vanliga tur inte hade ECID SHSH sparat hos saurik….

då är det helt kört eller???

/mvh erik

barabazzare
    Member

@eferm 63124 wrote:

nu har jag fått lite koll på hur umbrella funkar, dock visade det sig att jag med min vanliga tur inte hade ECID SHSH sparat hos saurik….

/mvh erik

Tror dock det Erik.
    Men prova allt o hoppas på de bästa!

Ponyboy
    Member

@eferm 63124 wrote:

/mvh erik

Japp det är helt kört, då får vänta tills jailbreak för 3.1.3 släpps tills dess måste du använda den utan jailbreak.

givememoney
    Member
    Post count: 70

asså ja får upp att ja har fel 1015 men när ja ska använda quickpwn så funkar inte programet va ska ha prova med nu??

mr_alshawa
    Member
    Post count: 2

Så här är det….

Jag har Iphone 3Gs med 3.1.3, det är en av de nya, det vill säga nya bootroomet. Jag har tidigare haft 3.1.2 och både låst upp och jailbreakat via Blakra1n.

Och eftersom det ej går längre att köra med blackra1n så blev jag arg och dum och uppgraderade den till 3.1.3.

Frågan är vad kan jag göra, bara vänta eller kan jag göra något nu?

Och folk har skrämt upp mig genom att säga att det aldrig kommer gå att göra något åt det utan det är kört för alltid.

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Vänta.. Det kommer något någon gång.. Dem som knäcker iPhone har massa hål och sådant för det senaste BB men de väntar antagligen till sommaren då den fjärde iPhonen kommer

mr_alshawa
    Member
    Post count: 2

@h3nr11k 63236 wrote:

Vänta.. Det kommer något någon gång.. Dem som knäcker iPhone har massa hål och sådant för det senaste BB men de väntar antagligen till sommaren då den fjärde iPhonen kommer

Jo liksom man kan ju vänta men problemet är om risken finns att de istället tänker på den nya och skiter i 3.1.3 programvaran…

De borde verkligen komma med något nu för jag är säkert inte ensam om denna situation.

Tobias
    Member

Tjenare, jag har en iPhone 3GS, Modemfirmware 05.12.01, som jag har lyckats jailbreaka efter många om och men.
    Jag gjorde det med blackra1n efter nån liten miniguide saurik? hade skrivit och det fungerade. Men jag har ingen täckning..
    WiFi fungerar fint, men jag kan varken ringa, smsa eller surfa utomhus..

Sen har jag för mig att man inte ens skall kunna JBa med 05.12.01? eller?

Jo just det ja, när jag försökte nergradera mig till 3.1.2 så fick jag något felmeddelande (1015 tror jag), som rådde mig att använda något program. men det fungerade inte, så jag testade sauriks? guide, vilket fungerade.
    Men nu vill jag ha tillbaka min täckning! Går det ens?

Den är inte upplåst (tror/hoppas jag), jag har ett abonnemang hos tre

(Jag har letat som en galning på nätet efter svar, men inte hittat något)

Tacksam för hjälp!

Tråd flyttad /Ponyboy

H3NR11K
    Member
    Post count: 1433

Du har alltså 3.1.2?
    Var köpte du den? Från tre eller?

Lite svårt att tyda allt..

Ponyboy
    Member

@tobias

Du har alltså lyckats nergradera från firmware 3.1.3 till 3.1.2 men ditt baseband är fortfarande 05.12.01. Detta är helt normalt för att det går inte att nergradera basebandet. Om din iPhone är operatörlåst så måste du använda den “rätta” operatören för att baseband 05.12.01 går inte att låsa upp. Du kan kolla upp ditt modellnr i den bifogade filen i iPhone FAQ för att se vilken operatöe den är låst till.

Vilken metod använde du för att komma förbi error 1015, vilken sauriks guide? Om du skippat att aktivera din iPhone innan du jailbreakade den så ska du inte kunna att ringa med den alls, du ska inte ens ha “Operatör” tillvalet i Inställningarna.

img0001zw.png

Tobias
    Member

Japp den är köpt hos tre.
    Metoden jag använde för error 1015, var QuickPWN, (som inte fungerade)

Och den stämmer nog att jag missade att aktivera den. Jag jailbreakade direkt! Hur kan jag gå till väga?

Och jag vill inte låsa upp telefonen, utan jag trivs bra hos tre. Jag vill bara ha den jailbreakad. 🙂

Viewing 50 posts - 751 through 800 (of 859 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.