Front page › Forums › iPhone i Sverige › Allt om iPhone › Upplåsning och jailbreak › Har du uppdaterat din 3GS till 3.1.3 av misstag? Se hit!
-
AuthorPosts
-
@zaamaya 55338 wrote:
Jag får 1600 hela tiden!
Är du säker på att du är i DFU när du återatäller. Många blandar ihop DFU med Recover mode, t o m apples egen hemsida. I DFU ska din display vara helt svart.
Har du sparat din SHSH i cydia så ska det gå. Prova olika datorer och olika OS tills det funkar.
@ponyboy 55332 wrote:
Skönt, ännu en som har klarat sig över tröskeln. Hur gjorde du för att till sist kunna nergradera? Beskriv gärna också vilken OS och itunes version du använde. Det kan kanske hjälpa de som fortfarande har problem med detta.
Jag är så himla nöjd med mig själv, mycket handlar om att läsa noga och att våga 🙂
Kör med win Vista, och jag har inte den senaste versionen av Itunes. Använde mig av den förträffliga guiden här i tråden.
@whywhy99 55356 wrote:
Jag är så himla nöjd med mig själv, mycket handlar om att läsa noga och att våga 🙂
Kör med win Vista, och jag har inte den senaste versionen av Itunes. Använde mig av den förträffliga guiden här i tråden.
Helt rätt, läsa på, våga och framförallt inte ge sig är det som gäller. Många tror att bara för att det inte fungerar första gången så är det ingen idé att försöka igen. Det är det som är det skumma med denna guide – datorn/telefonen beter sig olika från gång till annan och varje person som kan det minsta om datorer vet att det inte skall vara möjligt – en 1:a är alltid en 1:a och en 0:a skall alltid vara en 0:a – dock inte här så försöka igen är det som gäller!
@ponyboy 55355 wrote:
Är du säker på att du är i DFU när du återatäller. Många blandar ihop DFU med Recover mode, t o m apples egen hemsida. I DFU ska din display vara helt svart.
Har du sparat din SHSH i cydia så ska det gå. Prova olika datorer och olika OS tills det funkar.
Jo men jag hade den iDFU mode men det där med SHSH fatta inte jag.
@ponyboy 55377 wrote:
Har din iphone inte varit jailbreakad tidigare och om du inte har sparat din SHSH (iphones unika fw signatur kod) i Cydia så är det omöjligt att återställa till något annat än fw 3.1.3.
Jo men jag låste upp den med blackra1n och instalerade cydia.
Men bigboss repon funka inte så jag tänkte om jag återstäler den så kommer det nog funka.
Så jag gjorde det och nu kommer jag inte ens in i mobilen.
Jag har tele2 .
Jag får vänta på någon ny jailbreak då eller?@ponyboy 55377 wrote:
Har din iphone inte varit jailbreakad tidigare och om du inte har sparat din SHSH (iphones unika fw signatur kod) i Cydia så är det omöjligt att återställa till något annat än fw 3.1.3.
Hur fungerar det där med sparade SHSH? Jag har för mig att jag tryckt på make my life easier i cydia när jag hade 3.1.2 jailbreakad men är inte 100% säker. Går det att få reda på om man har det sparat på något sätt?
Nu har jag 3.1.3 och lyckas inte nergradera :mad2:@zaamaya 55379 wrote:
Jo men jag låste upp den med blackra1n och instalerade cydia.
Men bigboss repon funka inte så jag tänkte om jag återstäler den så kommer det nog funka.
Så jag gjorde det och nu kommer jag inte ens in i mobilen.
Jag har tele2 .
Jag får vänta på någon ny jailbreak då eller?Apple slutade att signera fw 3.1.2 för 5 dagar sen. Om du jailbreakade innan dess och sparade din SHSH i cydia så ska du kunna nergradera med denna metod. Men kom ihåg att om du har uppdaterat till 3.1.3 så har ditt baseband uppgraderats till 05.12.01. Det finns ingen upplåsning till BB 05.12.01 och det går inte att på nåt sätt nergradera basebandet.
@ponyboy 55383 wrote:
Apple slutade att signera fw 3.1.2 för 5 dagar sen. Om du jailbreakade innan dess och sparade din SHSH i cydia så ska du kunna nergradera med denna metod. Men kom ihåg att om du har uppdaterat till 3.1.3 så har ditt baseband uppgraderats till 05.12.01. Det finns ingen upplåsning till BB 05.12.01 och det går inte att på nåt sätt nergradera basebandet.
Men det var idag allt hände.
Vad tycker du jag ska göra?
Kommer det komma någon ny blackra1n eller något liknande är inget planerat?
Har en butik i nättheten som låser upp mobiler ska jag gå till dom eller är det ingen idé?@zizxo 55381 wrote:
Hur fungerar det där med sparade SHSH? Jag har för mig att jag tryckt på make my life easier i cydia när jag hade 3.1.2 jailbreakad men är inte 100% säker. Går det att få reda på om man har det sparat på något sätt?
Nu har jag 3.1.3 och lyckas inte nergradera :mad2:Har du tryckt på “make my life easier” eller använt cydia under en längre tid då ska den vara sparad. Mitt råd är att prova tills det funkar, jag sjäv provade en jävla massa månger innan jag lyckades till slut och nu funkar det vaje gång.
Ingen anning om hur man ser om din SHSH är sparad om du inte är jailbreakad. Du kan ju alltid skicka ett mail till Saurik och fråga eller kolla i hans twitter.
@zaamaya 55387 wrote:
Men det var idag allt hände.
Vad tycker du jag ska göra?
Kommer det komma någon ny blackra1n eller något liknande är inget planerat?
Har en butik i nättheten som låser upp mobiler ska jag gå till dom eller är det ingen idé?Inget är planerad och det lär nog inte komma en förrän efter sommaren. Om du inte har möjlighet att låsa upp den i butiken där du köpte den så finns ingen annan butik i hela världen som låsa upp den.
Edit: Du kan ju försöka skaffa det abbonemanget som den är låst till och använda den ojailad. Om du vilken operatör det är så kan du kolla upp den i iPhone FAQ.
@ponyboy 55393 wrote:
Har du tryckt på “make my life easier” eller använt cydia under en längre tid då ska den vara sparad. Mitt råd är att prova tills det funkar, jag sjäv provade en jävla massa månger innan jag lyckades till slut och nu funkar det vaje gång.
Ingen anning om hur man ser om din SHSH är sparad om du inte är jailbreakad. Du kan ju alltid skicka ett mail till Saurik och fråga eller kolla i hans twitter.
.
Den har varit jailbreakad enda sen första blackra1n släpptes, och cydia har använts minst 3-4 ggr i veckan. Aja får väl sitta och nöta inatt då, men känns ju dumt att göra det om nu inte shsh skulle vara sparat.
@ponyboy 55393 wrote:
Inget är planerad och det lär nog inte komma en förrän efter sommaren. Om du inte har möjlighet att låsa upp den i butiken där du köpte den så finns ingen annan butik i hela världen som låsa upp den.
Jag tror den är låst till halebob kan ja ta in en halebob kort?
Eller ?Har jag pajat den nu kan jag inte byta till 3.1.2 på något sätt…
Vad ska jag göra?@zaamaya 55395 wrote:
Jag tror den är låst till halebob kan ja ta in en halebob kort?
Eller ?Har jag pajat den nu kan jag inte byta till 3.1.2 på något sätt…
Vad ska jag göra?Fungerar inte nedgraderingsguiden för dig och telefonen är låst till Halebop, ja då får du använda den med Halebop och utan Jailbreak
@zaamaya 55409 wrote:
Jag har min 3gs 32gb vita.
Så har jag en 3gs 16 svarta oöppnad/oanvänd.
Ska ha en 3G 8 gb också 🙂Varför undrar du?
Tänkte på att du kan sälja den som du har uppdaterat till 3.1.3 istället, det finns många som använder sig av Halebop och inte alla som är ute efter jailbreak. Då kan du jaila och låsa upp din 3Gs 16gb och använda den med vilken operatör du vill.
@ponyboy 55419 wrote:
Tänkte på att du kan sälja den som du har uppdaterat till 3.1.3 istället, det finns många som använder sig av Halebop och inte alla som är ute efter jailbreak. Då kan du jaila och låsa upp din 3Gs 16gb och använda den med vilken operatör du vill.
Nja vet inte fick ju den som körkorts present.
Och den är ju begangnad i över 2 timmar 🙂Nej men jag vill nog ha min vita men när fan kommer det en ny jailbreak?
Vill att det ska komma en den här veckan.Är det många som har problem med att ha uppdaterat och förlorarT jailbreak?
Ja det är en hel del som har förlorat sin jailbreak/upplåsning och det blir nog många till som kommer att göra det. Men som sagt det kommer förmodligen att dröja tills efter sommaren, då den nya iphone modellen har lanserats, innan det kommer en ny jailbreak och upplåsnings metod.
det går inte hos mig.. det står åtkomst nekad när jag skriver in 74.208.10.249 gs.apple.com fast än jag är inne via admin konto..:S kan det bero på att jag stter inne via bootcamp? testade på två mac datorer där det häde samma sak och kört från bootcamp på båda och testat med windows.. :S kan det vara någon form av aktivering/avaktivering av säkerhetsskäl innom någon viss inställning för att man skall kunna ändra på texten? och om man inte ändrar så kommer det ju upp “this device isn´t eligible for the requested build”
såå nu kan jag iallafall skriva och ändra fritt i host.. det var som jag trodde, behörighets inställningar som man behövde klicka på. men fortfarande nu när jag skriver in 74.208.10.249 gs.apple.com såå vill den fortfarande inte.. kan det vara något annat än att bara skriva in “74.208.10.249 gs.apple.com längst ner i filen som Freebo beskrev??? har också testat “Downgrade Assistant” som inte gav någon skillnad till det jag hade skrivit in. har till och med testat på 3 datorer med både win7 och snow leopard… så fattar fortfarande inte hur nedgraderingen ska fungera??
En undran, vad betyder det att Apple slutat signera 3.1.2. Vad är det de har slutat göra eg ?
@issa-k 55434 wrote:
såå nu kan jag iallafall skriva och ändra fritt i host.. det var som jag trodde, behörighets inställningar som man behövde klicka på. men fortfarande nu när jag skriver in 74.208.10.249 gs.apple.com såå vill den fortfarande inte.. kan det vara något annat än att bara skriva in “74.208.10.249 gs.apple.com längst ner i filen som Freebo beskrev??? har också testat “Downgrade Assistant” som inte gav någon skillnad till det jag hade skrivit in. har till och med testat på 3 datorer med både win7 och snow leopard… så fattar fortfarande inte hur nedgraderingen ska fungera??
Hur fan orkaaar duu skriva såå häär!!!!????
@whywhy99 55438 wrote:
En undran, vad betyder det att Apple slutat signera 3.1.2. Vad är det de har slutat göra eg ?
När du försöker återställa din telefon med t.ex. med 3.0.1 så kontaktar din iTunesinstallation Apple. Apple ser då att 3.0.1 är äldre än nuvarande 3.1.3 och stoppar din återställning med ett urdåligt, intetsägande felmeddelande. Apple gör BARA på detta sätt för att få folk att använde senare, mer hårdhackade firmwareversioner, för att förhindra jailbreak.
Guiden lurar iTunes att gå till en annan server än Apple’s under själva verifieringen, det är inte svårare än så.
@freebo 55440 wrote:
När du försöker återställa din telefon med t.ex. med 3.0.1 så kontaktar din iTunesinstallation Apple. Apple ser då att 3.0.1 är äldre än nuvarande 3.1.3 och stoppar din återställning med ett urdåligt, intetsägande felmeddelande. Apple gör BARA på detta sätt för att få folk att använde senare, mer hårdhackade firmwareversioner, för att förhindra jailbreak.
Guiden lurar iTunes att gå till en annan server än Apple’s under själva verifieringen, det är inte svårare än så.
varför tillmötesgår inte apple oss användare istället och öppnar för de möjligheter jailbreak öppnar för? tror de att de kommer tjäna en massa mindre pengar eller vad ligger bakom tro?
@skinnyvirus 55442 wrote:
varför tillmötesgår inte apple oss användare istället och öppnar för de möjligheter jailbreak öppnar för? tror de att de kommer tjäna en massa mindre pengar eller vad ligger bakom tro?
Detta har diskuterats till döds och det enda jag tror vi kan konstatera är att Apple’s vinstmarginal på telefonerna är mångdubbelt högre än de för Nokia, SE, HTC m.fl. så något gör de rätt…
Apple’s egen förklaring till att det inte går att nedgradera eller återställa till ngt annat än senaste FW är säkerhet då man patchat säkerhetshål m.m. och användarupplevelse då man patchat buggar. Argument som egentligen är ganska svåra att kritisera, iaf i en marknadsekonomi
@freebo 55440 wrote:
Tack för svaret,tur vi är smartare än Apple då 🙂
“Men, bara om du besökt Cydia samtidigt som din iPhone var jailbreakad med fw 3.1.2”
Med det menar du att det räcker med att man bara varit inne på cydia? Alltså inte att man tryckt på make my life easier knappen?
Jailbreakade en polares iphone 3gs 32gb fw3.1.2 med nya bootroomen. Självklart gick han hem o uppdaterade den direkt..
Jag var inne på cydia med den och laddade ner lite grejer. Räcker det för att jag skall kunna nedgradera den?
@pori 55462 wrote:
“Men, bara om du besökt Cydia samtidigt som din iPhone var jailbreakad med fw 3.1.2”
Med det menar du att det räcker med att man bara varit inne på cydia? Alltså inte att man tryckt på make my life easier knappen?
Jailbreakade en polares iphone 3gs 32gb fw3.1.2 med nya bootroomen. Självklart gick han hem o uppdaterade den direkt..
Jag var inne på cydia med den och laddade ner lite grejer. Räcker det för att jag skall kunna nedgradera den?
i tidigaste skedena behövde man inte ens trycka på någon knapp, Saurik loggade koderna iaf. Försök er på guiden ett par gånger, skulle det inte fungera så beror det nog på att ni besökt Cydia efter det att Apple slutade signera 3.1.2, dvs för drygt en vecka sedan.
Såtillvida din polares iPhone inte är såld av Telia/Telenor/Tre så har han en iPod Touch just nu till nästa unlock kommer.
om jag summerar det här kort och koncist. Det går att nedgradera sig tilll fw 3.1.2, men inte nedgradera basebandet om man redan har uppgraderat till 3.1.3?
Väldigt dyr mp3 spelare!
Jag har en Iphone 3G Telia låst
Modermfirmware: 05.12.01
Modell:MB489CZ
Version 3.1.3 (7E18)Kan Jag lås upp den hur gör jag jag har lykats Jailbreaka den med
redsnow och har Cydia i den men kan inte få låst upp denGår detta? (har testat allt känns det som.)
Jag har haft den jailbreakad med redsnow och upplåst med black1n
men det var innan jag råkade uppdatera !:(Har testat repo666.ultrasn0w.com Ultrasn0w
och BootNeuterBetalar gärna om det funkar!
Tacksam för svar!@ponyboy 55140 wrote:
Det finns en fix som kan funka utan att du behöver återställa. Har du afc2add installerat? Det går ibland att browsa i mapparna när man har fastnat i boot logon. Kolla om du kan browsa i dina system mappar med ifunbox.
Är du säker på att ditt SHSH inte är sparad i cydia. Enligt vissa så sparas SHSH automatisk i cydia och om du har haft jailbreak längre än en vecka sån kan det gälla dig också.
Ok, jag har läst på lite mer och ber om ursäkt för min okunnighet. Har jag rätt om jag tror att SHSH sparas automatiskt få fort man har tryckt “make my life easier” (vilket jag tror jag gjorde)? Trodde innan av någon anledning att man var tvungen att ha luren uppkopplad mot en dator efteråt för att SHSH skulle sparas (don’t ask).
Innebär detta då att min 3GS med 3.1.2 som fastnat i recovery mode kan återställas enl trådens metod, trots att telefonen är med den nya bootROM’en?
du kan inte låsa upp med det basebandet, inga pengar i världen kan låsa upp den. Du har en dyr MP3-spelare just nu och får snällt vänta på att en unlock dyker upp till sommaren
@ps_iphone 55489 wrote:
Jag har en Iphone 3G Telia låst
Modermfirmware: 05.12.01
Modell:MB489CZ
Version 3.1.3 (7E18)Kan Jag lås upp den hur gör jag jag har lykats Jailbreaka den med
redsnow och har Cydia i den men kan inte få låst upp denGår detta? (har testat allt känns det som.)
Jag har haft den jailbreakad med redsnow och upplåst med black1n
men det var innan jag råkade uppdatera !:(Har testat repo666.ultrasn0w.com Ultrasn0w
och BootNeuterBetalar gärna om det funkar!
Tacksam för svar!Det finns ingen upplåsning till “Modermfirmware: 05.12.01” och du kan inte nergradera den. Det är kört för din del för tillfället, använd operatören som den är låst till eller så sälj den.
@sie 55490 wrote:
Ok, jag har läst på lite mer och ber om ursäkt för min okunnighet. Har jag rätt om jag tror att SHSH sparas automatiskt få fort man har tryckt “make my life easier” (vilket jag tror jag gjorde)? Trodde innan av någon anledning att man var tvungen att ha luren uppkopplad mot en dator efteråt för att SHSH skulle sparas (don’t ask).
Innebär detta då att min 3GS med 3.1.2 som fastnat i recovery mode kan återställas enl trådens metod, trots att telefonen är med den nya bootROM’en?
Har du tryckt på “Make my life easier” eller använt Cydia regelbundet så har din SHSH sparats i cydias server (det sparas inte i din dator). Det går att nergradera 3Gs med den nya bootromen, har läst om många som har klarat det. Det är olika för alla, vissa klarar det på första försök andra måste prova 30 gånger innan de lyckas (läs genom tråden).
@ponyboy 55496 wrote:
Har du tryckt på “Make my life easier” eller använt Cydia regelbundet så har din SHSH sparats i cydias server (det sparas inte i din dator). Det går att nergradera 3Gs med den nya bootromen, har läst om många som har klarat det. Det är olika för alla, vissa klarar det på första försök andra måste prova 30 gånger innan de lyckas (läs genom tråden).
Asså är jag blind eller? Var hittar du “make my life easier”? Har jag fått det fel när jag tror att det är i cydia du hittar de?
Jag blev helt plötsligt knäpp!
@h3nr11k 55518 wrote:
Asså är jag blind eller? Var hittar du “make my life easier”? Har jag fått det fel när jag tror att det är i cydia du hittar de?
Jag blev helt plötsligt knäpp!
Första sidan i cydia. Har man valt det en gång så försvinner den.
Edit: Kul att man kan välja “I hate jailbreaking. Go away!” i cydia. Hur ska man ha cydia om
man inte har jailbreakat redan. 😛Okej.. Känns som att jag valt det eftersom jag aldrig tänkt på den.. Det står ifs “This device has SHSs on file for iPhone OS: 3.1, 3.1.2
Guss I am “safe”
Lol på “I hate jailbreaking” Säkert att telen brickar om man trycker där ;D
@h3nr11k 55528 wrote:
Okej.. Känns som att jag valt det eftersom jag aldrig tänkt på den.. Det står ifs “This device has SHSs on file for iPhone OS: 3.1, 3.1.2
Guss I am “safe”
Lol på “I hate jailbreaking” Säkert att telen brickar om man trycker där ;D
Jag tryckte där på min 3G det hände inget men vem bryr sig.
Jag saknar min 3gs när kommer det en ny jailbreak..@ponyboy 55496 wrote:
Testade några gånger nyss efter att ha hämtat firmware, redigerat Host-filen osv. DFU-mode inga problem. Får dock hela tiden felmeddelandet “iPhone-enheten kunde inte återställas. This device isn’t eligeble for the requested build”.
Har du hört om folk som kommer vidare efter fler försök här med, eller är det bara när man får en felkod som det finns hopp?EDIT: Det var ju så sent som i fredags som jag införskaffade luren och jailbreakade, kan det vara så att Cydias servrar inte “i kapp” ännu?
Jailbreak iPhone 2G 3G 3GS 3.1.3 on Windows with Sn0wbreeze | jailbreak
Säger ni om den? verkar den vettig?
@xenomorph.se 55536 wrote:
Funka inte för mig …
@xenomorph.se 55536 wrote:
Med sn0wbreeze 1.5.1 måste din iphone redan vara jailbreakad och inte vara uppdaterad till 3.1.3 för att det ska fungera. Dessutom så funkar den inte alls för 3Gs med den nya bootromen.
@zaamaya 55538 wrote:
Funka inte för mig …
Ännu en gång, inget kommer att fungera för din iphone då du har en 3Gs med den nya bootromen och du har redan uppdaterat till 3.1.3.
jag vet att jag inte kanske ska skriva här när de finns en massa trådar om samma sak men jag har en polare som har uppdaterat till den senaste mjukvaran 3.1.3 och nu så går de inte alls att göra så att de kommer in 3.1.2 och har gjort som man ska göra asså följt en tråd men går ej va kan man göra åt de? hade varit bra om man hade fått bra svar vill ju fixa den för andra har ju lyckats men varför ej min??
Ta tre djupa andetag nästa gång du ska posta. Allt behöver inte en egen tråd – framförallt som du inser det själv /Mod
Jag vet …
Aja ska jag lämna forumet eller?Ännu en gång, inget kommer att fungera för din iphone då du har en 3Gs med den nya bootromen och du har redan uppdaterat till 3.1.3.
Ok. Men det kommer eller det är för tidigt att säga?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.