Officiell iOS4 tråd – allt snack om firmware 4.0 här!

Front page Forums iPhone i Sverige Allt om iPhone Officiell iOS4 tråd – allt snack om firmware 4.0 här!

Viewing 50 posts - 51 through 100 (of 512 total)
  • Author
    Member
    Post count: 33

Frågan är om man vågar testa nu ikväll eller om man skall avvakta lite.

Lär väl bli kaos med alla miljoner users som skall tanka samtidigt. Lite oroad att servern går ner så att man inte kan aktivera den igen efter installationen. Hmmm

Bias
    Member
    Post count: 8

Kanske en dum fråga men hur gör jag för att uppgradera när den väl är släppt? Via Itunes eller?

bozz
    Member
    Post count: 1199

@micke Prylgalen 68318 wrote:

Frågan är om man vågar testa nu ikväll eller om man skall avvakta lite.

Lär väl bli kaos med alla miljoner users som skall tanka samtidigt. Lite oroad att servern går ner så att man inte kan aktivera den igen efter installationen. Hmmm

Det hända när 3.0an kom.

@bias 68320 wrote:

Kanske en dum fråga men hur gör jag för att uppgradera när den väl är släppt? Via Itunes eller?

Jäpp, iTunes

Freebo
    Member
    Post count: 4365

@bias 68320 wrote:

Har du tur så kommer iTunes att hojta till om att det finns en uppdatering, ladda ned den och uppdatera.

Den som sitter med en importerad iPhone som idag faktiskt fungerar skall vänta med att uppdatera tills det släppts en unlock till det nya basebandet i 4.0

Freebo
    Member

Ett tillägg, se nu för helefyr till att utnyttja det lilla tidsfönstret som är kvar innan Apple slutar signera 3.1.3 och spara undan SHSH’s för 3.1.3 innan ni uppdaterar till 4.0. Detta gäller både er som är jailbreakade och er som kör utan jailbreak på 3.1.3!

Jag lovar, ingen här kommer att lägga mycket krut på att försöka svara på frågor om hur man nedgraderar från 4.0. Alla borde ha lärt sig att SHSH’s skall sparas innan en uppgradering =)

Twitpic – Share photos on Twitter

103900796_3.jpg

The Firmware Umbrella

Gurre
    Member
    Post count: 26

Så kl 19:00 ikväll kan man alså ladda ner iOS 4 ?

givememoney
    Member
    Post count: 70

Hej min mobil är jailbreakax med spirit och de är en 3gs med 3.1.3 ska man återställa den till 3.1.3 innan man uppdaterar till ios4?

dapr0x
    Member
    Post count: 55

Denna fråga har väl kommit många gånger men hur sparar jag mina shsh filer på cydia?

Freebo
    Member

@dapr0x 68329 wrote:

Denna fråga har väl kommit många gånger men hur sparar jag mina shsh filer på cydia?

4 poster upp

bozz
    Member

@gurre 68327 wrote:

Så kl 19:00 ikväll kan man alså ladda ner iOS 4 ?

ingen vet. Men min gissning är 19.

Freebo
    Member

@givememoney 68328 wrote:

Hej min mobil är jailbreakax med spirit och de är en 3gs med 3.1.3 ska man återställa den till 3.1.3 innan man uppdaterar till ios4?

Nej, en uppdatering blåser telefonen helt ren så det ska inte behövas, är du osäker så inväntar du rapporter från andra som uppdaterat.

(Jämfört med t.ex. Redsn0w/Blackra1n som modifierade bootloadern permanent så är Spirit ett jailbreak som modifierar bootloadern under tiden telefonen bootar (Userland) men oavsett så skall det inte spela ngn roll vad som ligger där innan iOS 4.0)

dapr0x
    Member

Haha tack:p
    men är inte det bara för 3gs:n? Jag har en 3g

Freebo
    Member

@dapr0x 68334 wrote:

Haha tack:p
    men är inte det bara för 3gs:n? Jag har en 3g

Bara för 3GS

dapr0x
    Member

Jaha… Så jag behöver alltså inte bry mig om det då?

bozz
    Member

@dapr0x 68336 wrote:

Jaha… Så jag behöver alltså inte bry mig om det då?

Alla utom 2g kommer kunna uppdateras till 4.0. Dock kommer inte alla funktioner fungera (utan jb) på 3gn, tex multitask..

Chill
    Member
    Post count: 72

Måste man ha 3.1.3 innan man blåser in 4:an?

Freebo
    Member

@chill 68338 wrote:

Måste man ha 3.1.3 innan man blåser in 4:an?

Nej och det står ett par poster upp

Valentine
    Member
    Post count: 182

jag hoppas på att upplåsning & jb kommer imorgon, saknar min iPhone.. 🙁

Gurre
    Member
    Post count: 26

@bozz 68332 wrote:

ingen vet. Men min gissning är 19.

Okej får hoppas på det då

JockeL
    Member
    Post count: 107

Fick inget svar igår, så testar igen.

Har lite frågor…

Jag har 3 som operatör, såg att någon kille med Telenor tror jag det var, skrev tidigare om att han fick sms om att iOS4 släpptes bla bla, och att han inte skulle glömma aktivera något som gjorde att han fick fri surf igen. Gäller detta även för mig med 3? Vart ändrar jag detta i så fall?

Kommer alla Apps man tankat funka när man installerat iOS4? Eller kommer bara dom som stödjer det nya operativsystemet vara där? När förväntas samtliga apps på iTunes uppdateras för stöd till iOS4?

När tror ni ett stabilt jailbreak kommer? Har jag fortfarande chans till att fixa tema osv även fast jag har nya operativsystemet. Läste någonstans att SBSettings, Shrink med mera inte kommer funka, eller är det bara bullshit?

medzz
    Member
    Post count: 259

Nästan alla program kommer att anpassa sig efter nya OS, så dom närmsta dagarna kommer alla program i appstore ha en uppdatering :D, dels för att stödja multitasking dels för att funka 😀

mossarelli
    Member
    Post count: 1847

@jockel 68348 wrote:

Fick inget svar igår, så testar igen.

Har lite frågor…

Jag har 3 som operatör, såg att någon kille med Telenor tror jag det var, skrev tidigare om att han fick sms om att iOS4 släpptes bla bla, och att han inte skulle glömma aktivera något som gjorde att han fick fri surf igen. Gäller detta även för mig med 3? Vart ändrar jag detta i så fall?

Kommer alla Apps man tankat funka när man installerat iOS4? Eller kommer bara dom som stödjer det nya operativsystemet vara där? När förväntas samtliga apps på iTunes uppdateras för stöd till iOS4?

När tror ni ett stabilt jailbreak kommer? Har jag fortfarande chans till att fixa tema osv även fast jag har nya operativsystemet. Läste någonstans att SBSettings, Shrink med mera inte kommer funka, eller är det bara bullshit?

99% utav alla appstore apps ska fungera på 4.0 och när du uppdaterar till 4.0 så kommer appstoreappsen att installera sig så fort du synkroniserar.

Det med 3 får du fråga din operatör om ingen vet här. Telenor är en av de som har fri surf och för att nyttja det måste deras användare aktivera sina telefoner i iTunes.

Stabilt jailbreak finns redan för 3G och iPod touch 2G. För er med 3Gs så kommer det säkerligen om en månad eller mindre.

Stabila apps i Cydia är däremot en större efterfrågan.

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

en fråga om multitask, kommer det fungera på alla program eller bara dom som är anpassade?

diflover
    Member
    Post count: 178

@mossarelli 68355 wrote:

99% utav alla appstore apps ska fungera på 4.0 och när du uppdaterar till 4.0 så kommer appstoreappsen att installera sig så fort du synkroniserar.

Så man måste först föra över alla apps till iTunes inna man uppdaterar till 4.0?
    För när jag väljer att synka iphonen med itunes, så tar det en jävla tid!
    Sen så stannar den när den nästan är klar, och fortsätter inte.
    Någon som vet vad jag ska göra då?

mossarelli
    Member

@pongo 68356 wrote:

en fråga om multitask, kommer det fungera på alla program eller bara dom som är anpassade?

Multitasking på nuvarande applikationer fungerar som så att den pausar hela applikationen så som den är just nu. Är du inne i inställningar och ställer om 3G och bluetooth, sedan bytar till Safari och sen tillbaka, så kommer samma sida i inställningar att dyka upp. När du sedan går tillbaka till safari så är samma sida uppe.

Applikationer som pandorra, spotify och andra streamingtjänster så måste de uttnyttja multitaskingfunktionen som Apple lagt till. Jag kan tänka mig att apps som Cydia och Cydiaapps lägger till denna funktion inom en snar framtid.

Fler funktioner som de sagt är alltså att kunna spela musik som iPod, fast appen är i bakgrunden. Finisher – Som avslutar nerladdningar när du bytar app.

slaneby
    Post count: 0

@bozz 68337 wrote:

Dock kommer inte alla funktioner fungera (utan jb) på 3gn, tex multitask..

Om man inte kör en custom ipsw där Jailbreak är inaktiverat,
    men multitasking och bakgrund är aktivterat i sin iPhone 3G

mossarelli
    Member

@diflover 68357 wrote:

Så man måste först föra över alla apps till iTunes inna man uppdaterar till 4.0?
    För när jag väljer att synka iphonen med itunes, så tar det en jävla tid!
    Sen så stannar den när den nästan är klar, och fortsätter inte.
    Någon som vet vad jag ska göra då?

Har du installerat en massa apps via appstore i iPhone och sen glömt att synkronisera den?

Du måste backa upp alla dina kontakter och sms manuellt via iPhonebrowser och sen lägga in dem igen när du jailbreakat 4.0.

Backuppa mappen rootvarmobileLibrary

Ponyboy
    Member
    Post count: 2331

@pongo 68356 wrote:

Bara de som är anpassade. Enligt Apple ska alla apps ha möjligheten att utnyttja detta, det kräver dock att de implementerar multitask APIn in i deras app. Det ska tydligen bara ta en halvtimme att göra detta men då gäller för alla tillverkare att göra det också.

diflover
    Member

@mossarelli 68361 wrote:

Har du installerat en massa apps via appstore i iPhone och sen glömt att synkronisera den?

Du måste backa upp alla dina kontakter och sms manuellt via iPhonebrowser och sen lägga in dem igen när du jailbreakat 4.0.

Backuppa mappen rootvarmobileLibrary

Jo jag brukar endast ladda hem apps via iPhonen.
    Jag har inte jailbreakat min iPhone, och kommer troligtvis inte göra det heller.
    Men jag har höger klickat där det står “Alexs iPhone” , sedan tryckt på “Överför inköp”. Se bilden nedan.

Kommer mina apps nu att finnas i iTunes, så jag kan få dom när jag uppdaterar till 4.0?

i71irb.jpg

Sedan när jag trycker i “Synkronisera Program” , så kommer detta medelande upp:

24vnxqe.jpg

Så om jag trycker på Synka kommer då alla mina apps från iphonen in till iTunes eller alla apps i iTunes till iphonen?

imported_pongo
    Member
    Post count: 893

thanks för snabba svar ;p nu vet jag hur en dödlig känner sig som behöver fråga 😉

Ponyboy
    Member

@diflover

Ja, tryck på Överför inköp och då kommer dina apps att flyttas över till iTunes. Glöm inte att säkerhetskopiera din iphone innan du uppdaterar så du kan få med alla dina kontakter, sms och inställningar.

diflover
    Member

@ponyboy 68367 wrote:

@diflover

Ja, tryck på Överför inköp och då kommer dina apps att flyttas över till iTunes. Glöm inte att säkerhetskopiera din iphone innan du uppdaterar så du kan få med alla dina kontakter, sms och inställningar.

Okej, tack!
    Startade säkerhetskopiering nu, så får vi se hur lång tid det tar.. för tog jätte lång tid förrut och då stannade den när det var typ 1 MM kvar^^

Euforin
    Member
    Post count: 15

Men det ska bli riktigt härligt med Multitasking.. Behöver man inte svära riktigt lika högt för att man precis köpt sin 3GS nu när 4an kommer.. Är ju typ Multitasking man saknat..

johanfo
    Member
    Post count: 52

Har en iphone 3gs med nya bootroomet, inte jailbreakad.

Om jag vill jailbreaka min telefon när jag uppdaterat till 4.0, är jag tvungen att spara min SHSH som det skrevs om tidigare/eller göra något annat för att det ska gå över huvudtaget?

draakula
    Member
    Post count: 24

Inte om du väntar tills det släpps ett jailbreak till 4.0

Hakke82
    Member
    Post count: 6

40 minuter kvar nu… Kom Igen nu Steve… Släpp den så behöver vi inte vänta nervöst…

pettervm
    Member
    Post count: 2

Hej alla!

Inte lacka på mig, helt ny Iphone så kan inte så där jätte mycket tyvärr.
    Det jag undrar är, när jag uppdaterar telefonen vill alla apps stanna kvar? Eller måste dom köpas på nytt? :S. Har gjort en säkerhetskopia men osäker på om denna också sparar apps?

Tackar för svar…

Mvh

Petter =)

Drouch
    Member
    Post count: 22

Hur ska man förbereda sig på bästa sätt när man redan har iOS 4?

Känner dock att jag vill ha det tankat från iTunes.

Så, ska man återställa telefonen eller vad tycker ni? 😛

Freebo
    Member

@drouch 68378 wrote:

Hur ska man förbereda sig på bästa sätt när man redan har iOS 4?

Känner dock att jag vill ha det tankat från iTunes.

Så, ska man återställa telefonen eller vad tycker ni? 😛

Har du redan iOS 4GM så misstänker jag att iTunes inte kommer att påminna dig, notera att jag bara gissar… du dår ladda ned den vid sidan om och köra en SHIFT-Restore.

GonyX
    Member
    Post count: 43

beräknas den släppas 19.00 svensk tid?

Freebo
    Member

@pettervm 68377 wrote:

Hej alla!

Inte lacka på mig, helt ny Iphone så kan inte så där jätte mycket tyvärr.
    Det jag undrar är, när jag uppdaterar telefonen vill alla apps stanna kvar? Eller måste dom köpas på nytt? :S. Har gjort en säkerhetskopia men osäker på om denna också sparar apps?

Tackar för svar…

Mvh

Petter =)

Apparna försvinner vi uppgraderingen till 4.0. Har du synkat telefonen med iTunes så ligger apparna även där, försvinner de så kan du ladda ned dem igen – gratis.

JockeL
    Member

Antar att jag måste återställa min telefon från mitt jailbreak innan jag uppdaterar till iOS4?

Ponyboy
    Member

iOS 4.0 kommer att kunna jailbreakas och låsas upp för både 3Gs med ny och gammal bootrom. Att spara 3.1.3 SHSH är bra om man är missnöjd med 4.0 och vill återvända till 3.1.3 . Det enda anledningen till att stanna eller återvända till 3.1.3 skulle då vara för att alla cydia applikationer är inte kompatibla med iOS 4.0, jag tror att de flesta kommer snart att vara det och då finns det heller ingen anledning att stanna eller återvända till 3.1.3.

Angående upplåsning så var Ultrasn0w mycket stabilare än blacksn0w, detta var för att de använde sig av olika metoder för att krascha basebandet. Nu med 05.12.01 och det nya basebandet som medföljer med 4.0 så sägs det att upplåsningen kommer att använda sig av ungefär samma metod som Ultrasn0w, både Geohot och Dev Team har varit på samma spår. Detta hoppas jag betyder att den kommer att vara lika stabil som Ultrasn0w, då uppdaterar jag gärna mitt usla BB 05.11.07.

Det som är viktigt är att spara SHSH för 4.0. Det kommer ju att komma flera uppdateringar med nya baseband. Apple kommer ju blockera dessa kryphål som finns i 4.0 i kommande uppdateringar för att blockera både jailbreak och upplåsning. Då är det bra att kunna återställa till 4.0 om man är beroende av jailbreak/upplåsning.

dapr0x
    Member

om man har 3.1.2 nu och det står i iTunes att det finns en uppdatering…. 3.1.3….
    kommer iTunes att säga till mig om 4.0 då?

Euforin
    Member
    Post count: 15

iTunes och Sync går ju inte ihop så om ni vill behålla alla era kontakter efter nya 4.0 så rekommenderar jag en App som heter “Sync in A Blink”.
    Den lagrar alla dina kontakter på ett gmail-konto.

Det finns en funktion i iTunes som synkroniserar dina kontakter men ANVÄND INTE DEN, det har jag gjort och det slutade med att alla mina kontakter försvann och jag fick lägga in alla igen!!

Sync In A Blink, den appen fungerar och är väldigt lättanvänd! Har du som mig inget gmail konto sen tidigare, skapa då bara ett för just detta ändamålet!

Sync in a Blink

Sync in a Blink – iPhone Apps, iPad apps, iPhone 3GS apps & iPod touch App Reviews appsafari.com
    http://itunes.apple.com/us/app/sync-in-a-blink/id290171875?mt=8

pettervm: Har du köpt en App och sedan tar bort den kan du självklart ladda ner den igen gratis. MEN det kommer kännas som att du köper den igen eftersom du måste trycka “köp” osv.. Det är inte förrän du börjar ladda ner den en ruta kommer upp som säger att du redan betalat för den och att den kommer laddas ner gratis! Lite scary där men de är så det funkar :S

Khayman
    Member
    Post count: 31

Jag har ju min iPhone 3g och skulle gärna vilja få in ios i sin helhet.
    Måste man då jailbrakea sin iphone eller bypassar man bara något för att lura ios4 att tro att det är en 3gs?

Khayman
    Member
    Post count: 31

@euforin 68388 wrote:

Det finns en funktion i iTunes som synkroniserar dina kontakter men ANVÄND INTE DEN, det har jag gjort och det slutade med att alla mina kontakter försvann och jag fick lägga in alla igen!!

Sync in a Blink

Sync in a Blink – iPhone Apps, iPad apps, iPhone 3GS apps & iPod touch App Reviews appsafari.com

Det var märkligt??? jag har använt enbart itunes i två år med min iphone och aldrig råkat ut för några såna saker.

utalker
    Member
    Post count: 403

@euforin 68388 wrote:

iTunes och Sync går ju inte ihop så om ni vill behålla alla era kontakter efter nya 4.0 så rekommenderar jag en App som heter “Sync in A Blink”.

Sync In A Blink, den appen fungerar och är väldigt lättanvänd! Har du som mig inget gmail konto sen tidigare, skapa då bara ett för just detta ändamålet!

Sync in a Blink

pettervm: Har du köpt en App och sedan tar bort den kan du självklart ladda ner den igen gratis. MEN det kommer kännas som att du köper den igen eftersom du måste trycka “köp” osv.. Det är inte förrän du börjar ladda ner den en ruta kommer upp som säger att du redan betalat för den och att den kommer laddas ner gratis! Lite scary där men de är så det funkar :S

Grymt, synd dock att den kostar 4,99$ 🙁

JockeL
    Member

Nu har man skapat en mapp med sitt tema, fotat temat via iPhonen, fotat allt man hade installerat i Cydia samt alla sources, har allt i en mapp. Känns skönt, nu är det dags för återställning och sedan iOS4 :)!

Ponyboy
    Member

@euforin 68388 wrote:

Sync in a Blink

Sync in a Blink for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Jag uppdaterade till iOS 4.0 och alla mina kontakter följde med i min säkerhetskopia, alltså inga problem där.

Viewing 50 posts - 51 through 100 (of 512 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.